Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS - manglende selvangivelse, opkrævning fra Skat kan ikke betales

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

En kammerat og jeg oprettede for tre år siden et IVS, hvor vi lavede hjemmesider mv. i vores fritid fra studiet.

Første år (2015) havde vi en omsætning på ~20.000, som vi indberettede til Erhvervsstyrelsen. Siden da har selskabet bare stået stille, og vi har indberettet 0 kr. omsætning til Erhvervsstyrelsen ved årsrapporten.

Vi har nok været for grønne på området, for nu er der kommet et brev ind af døren med manglende indberetning til Skattestyrelsen for alle tre år. Ud over den opgjorte skat, som stemmer over ens med det der er indberettet til Selskabsstyrelsen er der et krav om skattetillæg på 5.000 kr pr. år (i alt 15.000 kr) pga. manglende indberetning. Vi har fået en mail vi kan henvende os på hvis vi er uenige med kravet, men manglende kendskab til lovgivningen er jo ikke nogen gyldig grund.

Selskabet kan ikke betale det gebyr, og der kommer ikke til at være nogen fremtidig aktivitet i selskabet, som egentlig bare skal lukkes nu. Vi har nogle enkelte ting i selskabet: en computer, lampe osv. men ikke noget, der kan dække det samlede krav. Hvordan står vi stillet, og hvordan skal vi forholde os?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

En løsning kan være tvangslukning. Det vil mig bekendt betyder at alle bøder og alt bortfalder - også selskabsskat - men jo ikke hvis det er jeres personlige skat der mangler - Det er desværre typisk IVS at det sker - for at fjerne bod fra skat og / eller manglende regnskab - så lader man det bare tvangslukke - langt over hver 10 IVS går den vej. På et tidspunkt må lovens fædre vel tænke om

Jeres aktiver kan I købe ud inden - fuld moms i anskaffelsesåret og så 20% mindre moms hvert år til år 6 = 0% moms - og selve prisen markedspris i viser via ex den blå avis

I kan vel også overdrage dem til kurator i skifteretten men køb dem ud og betal pengene in på banken

Så kommer der opkald eller måde fra skifteretten - og selskabet vil om ca 6 mdr være tvangslukket, med alt jeg ved uden en eneste omk. Skatte og momsgæld kan betyder krav om sikkerhed ved fremtidige stiftelser og jeres navne vil i CVR altid stå med tvangsopløst selskab, hvilket banker og evt leverandører frem over ikke vil elske

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret. Tvangslukning kunne godt være en mulighed. Der er ikke tale om personlig skat, kun selskabsskatten for virksomheden. Vi køber inventaret ud til markedspris, som indbetales på selskabskontoen.

Jeg har haft kontakt til Skat vedr. det tilsendte krav over telefonen for at få at vide hvad der er op og ned i sagen. Spørgsmålet er så hvordan vi rent praktisk skal bære os ad herfra. Skal vi bare ignorere al kommunikation angående selskabet, og så bliver selskabet tvangslukket? Og risikerer vi ikke personlig hæftelse i forbindelse med dette?

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det er udtryk for dårlig moral at I ikke betaler af egen baglomme :-(

I valgte at nyde godt af en fordelagtig model til, at billigt og enkelt stifte og drive selskab, men fik ikke klaret de mest basale ting som selvangivelse.

Nu har skatteyderne brugt penge til at aflønne vores alle sammens skattemedarbejdere til at rydde op i jeres rod, og så vil I bare undlade at betale de omkostninger I har forårsaget?

Ordentlighed omfatter bl.a. at rydde op efter sig selv og holde andre skadesløse for egne fejl.

Selskabskonceptet med begrænset hæftelse er en god ting, fordi der kan være forretningsmæssige risici, der medfører så store tab, at de færreste kan betale dem. Her misbruger I konceptet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I ikke har optrædt groft uforsvarligt og skabt gæld længe efter det burde være klart i ikke kunne betale, så skulle der ikke være risiko for hæftelsesgennembrud. Jeg vil mene I vel bør meddele skat, at I er fratrådt som direktører og der ikke længere er direktør i selskabet - hvorfor det vil blive tvangslukket 
Det er ved at afmelde alle direktører i fremprovokerer tvangslukningen /eller ikke aflevere regnskab

Så må skat jo evt reagere - men de kan ikke gøre så meget andet end så at vente på kurator og til slut nedskrive tabet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Wcon:

Det er udtryk for dårlig moral at I ikke betaler af egen baglomme :-(

I valgte at nyde godt af en fordelagtig model til, at billigt og enkelt stifte og drive selskab, men fik ikke klaret de mest basale ting som selvangivelse.

Nu har skatteyderne brugt penge til at aflønne vores alle sammens skattemedarbejdere til at rydde op i jeres rod, og så vil I bare undlade at betale de omkostninger I har forårsaget?

Ordentlighed omfatter bl.a. at rydde op efter sig selv og holde andre skadesløse for egne fejl.

Selskabskonceptet med begrænset hæftelse er en god ting, fordi der kan være forretningsmæssige risici, der medfører så store tab, at de færreste kan betale dem. Her misbruger I konceptet.

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg synes ikke vi skal anbefale nogle tvangsopløsninger, som en model til afvikling af selskaber.

Er man stor nok til, at stifte må man også rydde op efter sig selv og stå på mål for sin (mangelfulde) indsigt i love og regler. Der burde jo også være givet en lang række breve mv. i E-boks. 

Personligt ville jeg ønske, at tvangslukning af selskaber medførte en bøde af en størrelsesorden, så det ikke blot er en nem og billig metod til at få lukket sit IVS man ikke skal bruge alligevel...

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

I risikerer som udgangspunkt ikke en personlig hæftelse, men I risikerer at få konkurskarantæne.

Desuden vil det at I har været ejere/ledelse i et tvangsopløst selskab altid forfølge jer ved et opslag på cvr.dk eller tilsvarende databaser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Wcon:

Det er udtryk for dårlig moral at I ikke betaler af egen baglomme :-(

I valgte at nyde godt af en fordelagtig model til, at billigt og enkelt stifte og drive selskab, men fik ikke klaret de mest basale ting som selvangivelse.

Nu har skatteyderne brugt penge til at aflønne vores alle sammens skattemedarbejdere til at rydde op i jeres rod, og så vil I bare undlade at betale de omkostninger I har forårsaget?

Ordentlighed omfatter bl.a. at rydde op efter sig selv og holde andre skadesløse for egne fejl.

Selskabskonceptet med begrænset hæftelse er en god ting, fordi der kan være forretningsmæssige risici, der medfører så store tab, at de færreste kan betale dem. Her misbruger I konceptet.

også helt enig - Omvendt ved jeg - at selv aut revisorer anbefaler det (fordi de jo er ansat til at give det bedste råd) hvis IVS ikke er aktivt - tomt for penge og aktivitet men belastet med skattebøder og evt manglende regnskab. Jeg tror ikke man bare helt kan lade være med at nævne den mulighed - men jeg er helt enig i, at det udtryk for mindre god moral.

Jeg er også totalt enig med CEF om at det er tosset at bod for manglende regnskab mm som- er personlig bare forsvinder når man tvangslukkes. Det er for mig at se en fejl i loven som siger - at boden udstedes NÅR det forsinkede regnskab indleveres - og dermed jo ikke - når det bare slet ikke indleveres.

Jeg har været kaldt ind til en skam i selskabsstyrelsen med henblik på erhvervsministeriets tanker om evt nye IVS regler (fordi jeg skrev til Brian Mikkelsen) og fik en hel time med juristerne der - og de var vel nærmest lige så overraskede over, at loven lagde op til - specielt 1 kr selskaber så ofte ville tvangslukke - selv for at undgå en bod på 3000 kr. Hvad der forhindrer at de ser at få det ændret - aner jeg ikke.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

også helt enig - Omvendt ved jeg - at selv aut revisorer anbefaler det (fordi de jo er ansat til at give det bedste råd) hvis IVS ikke er aktivt - tomt for penge og aktivitet men belastet med skattebøder og evt manglende regnskab. Jeg tror ikke man bare helt kan lade være med at nævne den mulighed - men jeg er helt enig i, at det udtryk for mindre god moral.

Det håber jeg så ikke er sandt.. Godkendte revisorer har et ansvar overfor samfundet først og fremmest (offentlighedens tillidsrepræsentant) og en tvangsopløsning er næppe i samfundets interesse.. Dermed ikke sagt at jeg er så blå øjet, at jeg ikke tror det sker.

Cookie - John Hannover:

Jeg har været kaldt ind til en skam i selskabsstyrelsen med henblik på erhvervsministeriets tanker om evt nye IVS regler (fordi jeg skrev til Brian Mikkelsen) og fik en hel time med juristerne der - og de var vel nærmest lige så overraskede over, at loven lagde op til - specielt 1 kr selskaber så ofte ville tvangslukke - selv for at undgå en bod på 3000 kr. Hvad der forhindrer at de ser at få det ændret - aner jeg ikke.

vh John Hannover

Der er vel noget symbol politik i det, da det nemt vil kunne drejes til et angreb mod iværksættere, eller noget fis i den stil. 

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Det håber jeg så ikke er sandt.. Godkendte revisorer har et ansvar overfor samfundet først og fremmest (offentlighedens tillidsrepræsentant) og en tvangsopløsning er næppe i samfundets interesse.. Dermed ikke sagt at jeg er så blå øjet, at jeg ikke tror det sker.
 
at det er sandt ved jeg - men ofte er det jo folk i princip helt uden penge og her måske og 15.000 kr næsten ikke til at grave frem men ja jeg er helt enig i det er skidt moral - og endnu mere skidt at det er fuldt lovligt og det er altid lidt svært - når noget rent praktisk er fuldt lovligt - ikke at have en vis forståelse for løsningen. Jeg ville aldrig anbefale noget ulovlig eller på kant med loven - og skrev jo også her - at det ser skidt ud på ens CV med tvangsopløsning når nogen checker CVR - fremtidig virksomhed osv - så jeg bakker helt op om løsningen med at få indbetalt de 15000 kr og komme videre

Ja til at det at man ikke ændrer loven til at boden - som er personlig - falder ved aflevering - eller ved konkurs eller tvangslukning - til personerne - er noget med at man ikke vil genere iværksættere - Omvendt var man nærmest overraskede over at det faktisk var sådan og at det blev brugt - ligesom der ikke er tvivl om at rigtigt mange har peget på alt for mange problemer i IVS 

Måske tilbage til det med, at for at få CVR skulle man bestå en lille køreprøve med højst x fejl - i stil med denne for et selskab https://goo.gl/forms/9JfZAcv04PZESzcG3    - og så den lovændring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)