Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil gerne lave ala fiverr. Hvad skal jeg være opmærksom på vedr. skat mv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi er ved at lave et portal for freelancer ala fiverr.com og det danske worksome.dk.

Dvs. at kunderne betaler via os, og så udbetaler vi leverandørnes tilgodehavende når opgaven er løst med fradrag af vores kommission.

Hvad skal vi være opmærksom på i forhold til SKAT mv.

Er der nogle faldgrupper?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Med fare for ikke at være helt med på konceptet så

I fakturerer kunden - som betaler jer

I har freelancerne som laver arbejdet og dem betaler i - fortjeneste til jer (du kalder det jeres provision men er vel jeres fortjeneset)

Hvis freelancerne er CPR personer så skal I indberette til skat - enten som honorar, eller ved gentagne gange formentlig som løn med a skat

Hvis de er momsregistrerede CVR så kan der vel laves en faktura fra dem eller afregningsbilag fra jer til dækning af kommisonen med moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 06:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak  for svar.

Alle der bliver tilknyttet skal have et CVR-nummer.

Freelancerne får opgaverne fra os. Vi overvejer at stå for opkrævningen/faktureringen af kunderne hvor efter at beløbet med fradrag af kommission bliver afregnet til freelanceren via afregningsbilag/faktura.

Men denne konstruktion kan medføre at vi kommer til at hæfte for fejl og mangler overfor kunden ved det leverede arbejde som freelanceren laver?
Kan vi her sørge for at der bliver indgået en aftale direkte mellem kunden og freelanceren, men hvor vi forestår opkrævningen af fakturabeløbet, som beskrevet ovenfor, uden at vi kommer til at hæfte for eventuelle fejl og mangler overfor kunden?

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kunderne er erhvervskunder er der jo fri aftaleret og i skriver det bare i jeres betingelser. Hvis kunderne derimod er forbrugere tror jeg ikke i kan skubbe ansvaret videre.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som om, at det er indenfor håndværker fagene i vil bevæge jer.

Her er der altså meget store krav til ansvar, hvor det lyder til, at I måske misforstår noget.

Hyrer I en freelancer, til en given opgave, så er det jer der har ansvaret, uanset hvad. Freelanceren har indgået en aftale med jer, hvor personen udfører et arbejde for jeres kunde. Her skal I have styr på ansvarsfordeling mellem jer og dem i hyrer til arbejdet. Kunden skal gå til jer, ved fejl og mangler.

Finder I en opgave og videresender denne til en håndværker, mod et gebyr. Og håndværkere derefter indgår en aftale med kunden. Så er ansvaret hos håndværkeren. Dette skal tydeligt fremgå af jeres side.

Håber det giver menig

Vh
Pete

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

frede94:
Men denne konstruktion kan medføre at vi kommer til at hæfte for fejl og mangler overfor kunden ved det leverede arbejde som freelanceren laver?
Kan vi her sørge for at der bliver indgået en aftale direkte mellem kunden og freelanceren, men hvor vi forestår opkrævningen af fakturabeløbet, som beskrevet ovenfor, uden at vi kommer til at hæfte for eventuelle fejl og mangler overfor kunden?

Hvis forholdet mellem kunderne, freelancerne og jer selv er i stil med f.eks. just eat, altså hvor i så er just eat, vil jeg mene i skal have en godkendelse fra Finansministeriet, da i reelt kommer i et bank-lignende forhold til freelancerne.

Jeg kan tilføje at jeg ikke er ekspert, men jeg har selv undersøgt dette ift. et projekt jeg selv har gang i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

frede94:

Freelancerne får opgaverne fra os. Vi overvejer at stå for opkrævningen/faktureringen af kunderne hvor efter at beløbet med fradrag af kommission bliver afregnet til freelanceren via afregningsbilag/faktura.

Men denne konstruktion kan medføre at vi kommer til at hæfte for fejl og mangler overfor kunden ved det leverede arbejde som freelanceren laver?
Kan vi her sørge for at der bliver indgået en aftale direkte mellem kunden og freelanceren, men hvor vi forestår opkrævningen af fakturabeløbet, som beskrevet ovenfor, uden at vi kommer til at hæfte for eventuelle fejl og mangler overfor kunden?



Alt er i princip muligt med tilstrækkeligt tydelige aftaler som så nok skal være klart mellem kunden og den der udfører opgaven og hvor betalingen så er aftalt - kun kan foretages med frigørende ret til jeres konto -  men der kan givet blive sager uanset hvad - det bør være "freelanceren" der så fakturerer og så overdrager retten til at modtage pengene til jer her hvor vi jo er inde under købelov og forbrugerrettigheder - Den ville jeg i alle fald få en meget specifik juridisk vurdering af


Mellem jer og et firma er der fri aftaleret men ikke mellem jer og en privatkunde

frede94:
Alle der bliver tilknyttet skal have et CVR-nummer.
ikke helt nok - skal være momsregistrerede for at I ikke skal stå for honorarindberetning som f.eks. omfatter også personer med PMV / CVR

Tror i øvrigt det kan blive langt vanskeligere at få tilknyttet CVR firmaer til fiver lignende men det er en anden sag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

John, du skriver, det kan blive langt vanskeligere at få tilknyttet CVR firmaer til fiver lignende men det er en anden sag.

Hvad mener du med dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu svarer jeg ud fra “fiver som jo er meget små opgaver til en meget lav pris - hvor CVR registrerede vel ikke ofte er med - hvis det er større håndværkeropgaver er det nok en del anderledes 

Venlig hilsen John h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)