Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man godt skrive en mail til et firma med et tilbud?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 16
Indlæg ialt: 21
Fra  Kamilla Andresen - tekstforfatter og korrekturlæser Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvordan er det nu lige, det hænger sammen, sådan i forhold til, hvad der er tilladt eller ej.

Hvis jeg gerne vil give en virksomhed et tilbud, må jeg så godt bare sende dem en mail?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej, det må du ikke. 

Markedsføringsloven §10: 

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

Er virksomheden ikke reklamebeskyttet, kan du forsøge dig med at give dem et kald. Eller du, hvis du har en email på personerne, tage mails ind i et custom audience på Facebook og lave "direkte" annoncering den vej. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Og selvom virksomheden er reklamebeskyttet og deres telefonnummer er at finde på deres hjemmeside, så giver du dem også bare et kald :-)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper Friis:

Nej, det må du ikke. 

Markedsføringsloven §10: 

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

Er virksomheden ikke reklamebeskyttet, kan du forsøge dig med at give dem et kald. Eller du, hvis du har en email på personerne, tage mails ind i et custom audience på Facebook og lave "direkte" annoncering den vej. 

Det skal lige kommenteres at reklamebeskyttelsen eksplicit for virksomheder kun skal respekteres/checkes hvis du får dine kontaktdata fra et system der har dataene fra CVR registeret. 
Det springende punkt er så GDPR - hvor en fortolkning kunne være at du ikke må ringe til et direkte telefonnummer, eller en navngiven person.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Kasper Friis:

Nej, det må du ikke. 

Markedsføringsloven §10: 

En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.

Er virksomheden ikke reklamebeskyttet, kan du forsøge dig med at give dem et kald. Eller du, hvis du har en email på personerne, tage mails ind i et custom audience på Facebook og lave "direkte" annoncering den vej. 

Det skal lige kommenteres at reklamebeskyttelsen eksplicit for virksomheder kun skal respekteres/checkes hvis du får dine kontaktdata fra et system der har dataene fra CVR registeret. 
Det springende punkt er så GDPR - hvor en fortolkning kunne være at du ikke må ringe til et direkte telefonnummer, eller en navngiven person.

Kun hvis man læser forordningen, som fanden læser biblen. En sådan udlægning ville være i direkte strid med traktaten om den Europæiske Union, art. 3, stk. 3, hvorefter unionens formål er at skabe et indre marked med afbalanceret økonomisk vækst og prisstabilitet, en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne, hvor der tilstræbes fuld beskæftigelse og sociale fremskridt. 

Herudover kan der behandles persondata i medfør af persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f, når der forfølges en legitim interesse. Omsætningsevnen i samfundet må anses som en legitim interesse. 

Endeligt omfatter forordningens anvendelsesområde kun fysiske personer, altså ikke virksomheder, jf. forordningens art. 1, stk. 1. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne G.:

Kun hvis man læser forordningen, som fanden læser biblen. En sådan udlægning ville være i direkte strid med traktaten om den Europæiske Union, art. 3, stk. 3, hvorefter unionens formål er at skabe et indre marked med afbalanceret økonomisk vækst og prisstabilitet, en social markedsøkonomi med høj konkurrenceevne, hvor der tilstræbes fuld beskæftigelse og sociale fremskridt. 

Herudover kan der behandles persondata i medfør af persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f, når der forfølges en legitim interesse. Omsætningsevnen i samfundet må anses som en legitim interesse. 

Endeligt omfatter forordningens anvendelsesområde kun fysiske personer, altså ikke virksomheder, jf. forordningens art. 1, stk. 1. 

Hvordan du læser biblen skal jeg ikke gøre mig klog på, men langt størstedelen af fortolkninger af GDPR, er så restriktive at stort set ingen cold calling eller outbound marketing er tilladt, og hvor langt størstedelen af data på kunder og kundeemner ikke er lovlig at holde. Din reference til art. 3, stk. 3 er helt hen i vejret, da de forbruger/erhvervsbeskyttelser der er mod telemarketing og spam, er i direkte modstrid med din lommefilosofi. 

GDPR er et legalistisk mareridt som er helt vanvittigt omfangsrigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan da henvise til, at der intet er i vejen for at forbyde en given aktivitet. Dette er i dag tilfældet med en hel del forhold, såsom skydevåben, spam og eurforiske stoffer. Visse typer af Cold calling Er ligeledes ikke tilladt.

Du er i din gode ret til at fremhæve min udlægning som "helt hen i vejret", men i så fald bedes du fremlægge argumenter herfor.

Endeligt kan jeg da af interesse spørge, om du har læst forordningen eller hvorfra du har din såkaldte viden?

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trådstarter har vist fået et glimrende svar, nej der må ikke kotaktes på mail uden forudgående accept.

BroncoFan
Det springende punkt er så GDPR - hvor en fortolkning kunne være at du ikke må ringe til et direkte telefonnummer, eller en navngiven person.

GDPR omhandler kun opbevaring af data og analyse heraf.
Hvis man eksempelvis cold caller ved at man har fundet et telefonnummer på en hjemmeside, så er ikke omfattet af GDPR.
Vælger man efter afsluttet odpkald at registrere telefonnummer i egne systemer til senere brug, kræver det at man oplyser om dette. og får tilladelse til at gøre det. Det er vigtigt at porientere, at kommer datatilsynet på besøg, så er det op til dig at bevise at du har informeret om opbevarelse. Enhver der er registreret har nu ret til at kunne få oplyst alle de oplysninger du har registreret på personen, og du skal slette alle data, hvis der bedes om det.
Dog skal det siges hvis data er vigtig for dig, for eksempel levering af produkt eller ydelse ved kundeforhold, så kan du naturligvis beholde data.

 

Arne G.
Herudover kan der behandles persondata i medfør af persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f, når der forfølges en legitim interesse. Omsætningsevnen i samfundet må anses som en legitim interesse.

Den har du fået galt i halsen. Omsætningsevnen er ikke en legitim interesse, du må ikke opbevare data uden tilladelse, med mindre det kræves for at du kan levere en vare eller serviceydelse.
Og det er vigtigt også at forstå, at er der givet tilladelse fra kunden, så kræver det ekstra tilladelse at bruge de oplysninger man har indsamlet i analyse øjemed. Eksempel: Du har fået lov til at opbevare en persons date, lad os sige at denne har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Herefter sender du nyhedsbreve, til personen, og kan se udfra hvad denne klikker på og hvilke websider denne besøger, hvad der interessere personen. Denne analyse har du ikke ret til at lave, med mindre der står i dine betingelser ved sign up til nyhedsbrev, at du har tænkt dig at gøre det.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:

BroncoFan
Det springende punkt er så GDPR - hvor en fortolkning kunne være at du ikke må ringe til et direkte telefonnummer, eller en navngiven person.

GDPR omhandler kun opbevaring af data og analyse heraf.
Hvis man eksempelvis cold caller ved at man har fundet et telefonnummer på en hjemmeside, så er ikke omfattet af GDPR.
Vælger man efter afsluttet odpkald at registrere telefonnummer i egne systemer til senere brug, kræver det at man oplyser om dette. og får tilladelse til at gøre det. Det er vigtigt at porientere, at kommer datatilsynet på besøg, så er det op til dig at bevise at du har informeret om opbevarelse. Enhver der er registreret har nu ret til at kunne få oplyst alle de oplysninger du har registreret på personen, og du skal slette alle data, hvis der bedes om det.
Dog skal det siges hvis data er vigtig for dig, for eksempel levering af produkt eller ydelse ved kundeforhold, så kan du naturligvis beholde data.

Principielt ikke forkert, men det er ikke opbevaring og analyse, men BEARBEJDNING af personlige data der beskyttes herunder opbevaring og analyse, og hele konceptet omkring der er beskrevet i meget brede vendinger på en måde så der ikke er klare grænser. Der er ingen reelle og brugbare grænser i B2B verdenen i det spektrum hvor man handler med grupper af mennesker i stedet for med individer og der skal nok komme retssager om det. 

Lad os i et tænkt eksempel sige at tidligere koncerndirektør i et stort firma bliver fyret - eller går til en konkurrent og kræver al information som hans tidligere firma har der nævner hans navn udleveret og slettet, ansættelsesdokumenter, kommercielle kontrakter.....

GDPR er et spøgelse som ingen ved hvor ender, og der er ingen definition af hvad personlige data egentlig er, hvorimod der er lavrisikodata (generel navn/kontaktinformation, email korrespondance...) og højrisiko når det bliver mere privatsfærer 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:

Trådstarter har vist fået et glimrende svar, nej der må ikke kotaktes på mail uden forudgående accept.

BroncoFan
Det springende punkt er så GDPR - hvor en fortolkning kunne være at du ikke må ringe til et direkte telefonnummer, eller en navngiven person.

GDPR omhandler kun opbevaring af data og analyse heraf.
Hvis man eksempelvis cold caller ved at man har fundet et telefonnummer på en hjemmeside, så er ikke omfattet af GDPR.
Vælger man efter afsluttet odpkald at registrere telefonnummer i egne systemer til senere brug, kræver det at man oplyser om dette. og får tilladelse til at gøre det. Det er vigtigt at porientere, at kommer datatilsynet på besøg, så er det op til dig at bevise at du har informeret om opbevarelse. Enhver der er registreret har nu ret til at kunne få oplyst alle de oplysninger du har registreret på personen, og du skal slette alle data, hvis der bedes om det.
Dog skal det siges hvis data er vigtig for dig, for eksempel levering af produkt eller ydelse ved kundeforhold, så kan du naturligvis beholde data.

 

Arne G.
Herudover kan der behandles persondata i medfør af persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra f, når der forfølges en legitim interesse. Omsætningsevnen i samfundet må anses som en legitim interesse.

Den har du fået galt i halsen. Omsætningsevnen er ikke en legitim interesse, du må ikke opbevare data uden tilladelse, med mindre det kræves for at du kan levere en vare eller serviceydelse.
Og det er vigtigt også at forstå, at er der givet tilladelse fra kunden, så kræver det ekstra tilladelse at bruge de oplysninger man har indsamlet i analyse øjemed. Eksempel: Du har fået lov til at opbevare en persons date, lad os sige at denne har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Herefter sender du nyhedsbreve, til personen, og kan se udfra hvad denne klikker på og hvilke websider denne besøger, hvad der interessere personen. Denne analyse har du ikke ret til at lave, med mindre der står i dine betingelser ved sign up til nyhedsbrev, at du har tænkt dig at gøre det.

Det var noget af en udlægning, som du kommer med. Hvor meget af forordningen har du læst igennem ved selvsyn? 

Forordningen omfatter alle behandlinger der involverer persondata. En behandling er ikke blot opbevaring, men også almén brug. Jeg kan i den forbindelse henvise til forordningens art. 4, stk. 1, nr. 2. 

Af ovenstående årsag ville man også, efter en stram fortolkning, kunne indfortolke, at det at finde et telefonnummer på en fysisk person, anses som en behandling omfattet af forordningen. Af samme årsag må der også en konkret fortolkning til, om hvorvidt det proportionelt, som lagt til grund i forordningens betragtning 4, kan anses for berettiget - det er ikke enten eller. 

Endeligt må det anses som noget af et udsagn, at omsætningsevnen, den Europæiske Unions byggesten, ikke skulle være en legitim interesse. Hvad bygger du den betragtning på? Når jeg læser forordningens betragtning 2, 4 og 7, ligges vigtigheden af omsætningen i samfundet til grund. 

Endeligt vil jeg ikke bruge tid på at besvare dit eksempel på nyhedsbreve, da der er tale om grundlæggende to forskellige forhold, når der henses til at indsamle data og anvende data. 

Ovenstående vil ligeledes blive sidste kommentar fra min side, eftersom det ganske enkelt er dræbende for debatten, at man skal læse om, hvad man har "fået galt i halsen" og i samme ikke se argumenter for denne udlægning. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)