Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg fakturere til min private konto eller skal jeg have erhvervskonto?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Aug 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har netop færdiggjort et job der gik ud på opdatering af en folkeskoles hjemmeside. Nu skal jeg have sendt en faktura til skolen. Desværre har jeg ret svært ved at forstå den her verden med fakturaer, skat og moms - så jeg håber I kan hjælpe mig!

Jeg har oprettet en virksomhed som er momsregistreret, da skolen mente dette ville være den bedste løsning da vi begyndte. (Jeg har nu på fornemmelsen at det måske var lidt overflødigt, men det kører vi med nu)

Mit spørgsmål er så om jeg kan sende skolen en faktura hvor betaling foregår til min private konto i Nordea? Eller skal jeg have en erhvervskonto?

Hvis jeg kan gøre det - skal jeg så bare betale B-skat af beløbet? Eller er det kun hvis man får honorar det fungerer sådan?

Umiddelbart siger min logik at jeg skal have en firmakonto og så trække pengene ud derfra som "løn til mig selv", hvoraf jeg betaler b-skat.

Håber I kan hjælpe mig, jeg har forsøgt at google mig frem til det men det er jo en jungle derude! 

Mvh.

Gry

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gry.

Måske skulle du forvilde dig ind på skat.dk. Jeg søgte således: "skat.dk indhold på faktura" og første hit var http://skat.dk/skat.aspx?oid=130166.

Så søgte jeg "skat som selvstændig" og fik denne: https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=4459.

Et svar uden howskijsnowskij: Ja, du sender skolen en faktura PLUS moms, som de så skal afregne på din private konto, hvis du ikke har en erhvervskonto.

Når året er gået, skal du lave årsregnskab og betale skat af overskuddet.

Du må hæve og indsætte så meget, du vil på kontoen. Det er kun indtægt minus udgift, du bliver beskattet af. Derfor er det vigtigt at have overblik over både indtægt og udgift.

Det er nemmest at have en særskilt konto til erhverv, men det er ikke et krav, heller ikke til Nemkonto.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Aug 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen! Det var lige hvad jeg havde brug for at finde ud af! :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

gry.thomsen:
Jeg har oprettet en virksomhed som er momsregistreret
 
Jørgen Kirkegaard:
Et svar uden howskijsnowskij: Ja, du sender skolen en faktura PLUS moms, som de så skal afregne på din private konto, hvis du ikke har en erhvervskonto.

et svar som er korrekt- Hvis du er momsregistreret så er det lovkrav at du skal have dit CVR tilknyttet som nemKonto. Hvis din privat konto har det er det fint - ellers kan det give klare problem (bla.a kan ikke ved tilfælde modtage moms retur) 

Det er lovkrav om Nemkonto til CVR inden første betaling fra det offentlige - (og det er jo ikke sikkert du skal have det endnu) derudover vil banker kunne lukke din private konto hvis de ser den brugt til erhverv - det er der klare domme for - se evt https://www.nemkonto.dk/Virksomhed/NemKonto-for-virksomheder/Ny-virksomhed-og-NemKonto 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Når må hæver i en enkelmandsfirma, skal der være bilag for hæving? Eksempelvis til privat forbrug ? Eller kan man hæve uden bilag? Og hæving bliver den beskattet ? Eller er det en udgift? Jeg har aldrig rigtig forstået det med "man kan indsætte og hæve som man har lys til"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Når må hæver i en enkelmandsfirma, skal der være bilag for hæving? Eksempelvis til privat forbrug ? Eller kan man hæve uden bilag? Og hæving bliver den beskattet ? Eller er det en udgift? Jeg har aldrig rigtig forstået det med "man kan indsætte og hæve som man har lys til"

Hævning og indsættelse i personlig virksomhed sker i STATUS som jo bare er fra bank til anden bank og slet ikke påvirker resultat så man betaler skat af resultatet uanset hvad man sætter ind eller hæver - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  <

Det er hverken skattemæssigt fordel eller bagdel set i forhold til selskaber - blot administrativt langt lettere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er faktisk lidt overrasket over at skat ikke blander sig i private hæving, men kun i resultat.

Det giver jo frit spil med sort arbejde og sorte lønninger (altså løn uden at betale skat) så staten er faktisk selv skyld i at der er ca. 5 milliarder danske kroner skifter hænder om året udenom skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Jeg er faktisk lidt overrasket over at skat ikke blander sig i private hæving, men kun i resultat.

Det giver jo frit spil med sort arbejde og sorte lønninger (altså løn uden at betale skat) så staten er faktisk selv skyld i at der er ca. 5 milliarder danske kroner skifter hænder om året udenom skat.

Sådan er det i både selskabet og personlig virksomhed. Hvis du ikke kontrolleres kan du snyde alt det du vil, men der er ikke forskel i kontrol mellem selskaber og personlig virksomhed når det skattemæssige tages ind - Det opdages ved kontrol hvis man hæver på en måde der påvirker resultatet - ganske som det gør i selskaber
Det store spørgsmål er vel, om der så er kontrol nok og hvad frihed for revisor betyder, men det er ikke spor lettere at snyde i enkeltmands end i IVS eller ApS

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes der er stor forskel mellem enkelmandsfirma og selskabform, da i selskab skal der være bilag for hver eneste konto bevægelse.

Hvor i en enkelmandsfirma firma må man jo "hæve og indsætte alt det som man vil"

Så er det sjovt nok at 99% alt sort arbejde drives fra enkelmandsfirma og ikke selskaber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Skygge Manden:

Jeg synes der er stor forskel mellem enkelmandsfirma og selskabform, da i selskab skal der være bilag for hver eneste konto bevægelse.

Hvor i en enkelmandsfirma firma må man jo "hæve og indsætte alt det som man vil"

Så er det sjovt nok at 99% alt sort arbejde drives fra enkelmandsfirma og ikke selskaber.

helt galt. Der skal da være bilag for alle hævninger som sådan - Det er totalt misforstået at det er lettere med sort arbejde. 

Alle indtægter og alle udgifter skal have et bilag hver og et - og indtægter minus udgifter er resultat til skat - helt som i et selskab. 

Den store forskel er at du ER virksomheden en og samme sag i personlig virksomhed - hvor selskabet og du er helt forskellige juridiske enheder

Du kan i personlig virksomhed derfor godt hæve alt det du vil, men hvis du ikke kan betale alt du skylder - ja så er det DIG personligt der skal have pengene op af den private lomme - din private økonomi og selskabet er en og samme juridisk - det er jo ikke tilfældet i et selskab

Derfor helt samme - ALLE indtægter og udgifter skal bogføres med fuldt bilag og giver resultat til skat og er fuldt kontrollerbart for skat -  totalt som i et selskab.

Hvorfra du har at der laves mere sort i personlig virksomhed ved jeg ikke - kom gerne med statistik, men det er galt - Sort arbejde sker ved at der ikke er bilag for salget normalt - og det kan man snyde med helt ens i selskab og virksomhed

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)