Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til domænerettighed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Maribo
Tilmeldt 2. Jun 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

 

Vi er kommet lidt i ”klemme” mærkeligt nok, ved køb af et domænenavn i fair åben handel.

Jeg er ikke så meget for at sætte navne på folk, hvis det kunne skade os i retslig sammenhæng, så jeg bruger altså lidt metaforer, men håber virkelig der er nogle derude der kan hjælpe os, eller pege os i retning af nogen med viden på området.

Vi ejer og driver en Detail Webshop, vi har et unikt fint navn og det er vi godt tilfreds med, lad os sige vi hedder BjarnesKiosk.dk. Vi har haft øje på et andet domænenavn vi også godt kunne tænke os, det ligger godt til vores branche, man kunne godt sige det kunne hedde Kiosken.dk.

 

Kiosken.dk har ikke haft nogle aktiv side i et godt stykke tid, så vi holdte øje med hvornår det udløb, og på udløbsdatoen købte vi dette .dk domæne i åben fair handel på en online dansk webhosting.

 

Vi er super glade og laver selvfølgelig et Re-Direct til vores shop, så tingene kører, vi ejer både Kiosken.dk og Bjarneskiosk.dk ( Metaforer butikken har et andet navn, men samme princip )

 

Der går ikke lang tid før vi bliver kontaktet af en advokat, der handler på vegne af et konkursbo, som mener at vi skal give domænet til dem, fordi det tilhører deres forretning som nu ikke er der mere. Hvis vi ikke samarbejder mener de at vi er ansvarlige for at konkursboet bliver væsentlig mindre værd, og derfor vil de kræve et 5 cifret beløb i erstatning.

 

Vi er totalt paf, det virker helt åndsvagt at vi skal aflevere et domæne som de åbenbart har misligevedholdt betalingen til, som vi så har været hurtige at købe. Håber på der er nogle der kan hjælpe, vi vil meget gerne beholde dette domæne til os selv

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hæng mig ikke op på det, men jeg kan vanskelig se de har nogen "sag". Er domænet udløbet, og der ikke er nogen der har brugt det på et stykke tid, er det bare surt for dem. De har, som jeg ser det, ikke opfyldt sine forpligtelser i forhold til domænet og nu er det jeres.

Som jeg ser det.

Mvh Dan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan ikke se ud fra det du skriver at de har ret til at få dette domainnavn,

Og det er ikke første gang jeg har hørt krav på domainnavn. af personer dom ikke har nåde at have det i men bare vil prasse dig til at få domain..

Men af og til skal man også undersøge sagen lidt nærmer,,

Har prøve at skrive privat til dig men var ikke muligt..

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke, at der er nogen herinde som har en reel chance for at give dig et fyldestgørende svar.

Mit ukvalificerede gæt er at bestyreren af konkursboet som udgangspunkt ikke har noget at komme med, men at Klagenævnet for Domænenavne (hvis det kommer så vidt) sikkert vil skele til om konkursboet ejer et varemærke som er sammenfaldende med jeres nyregistrerede domænenavn samt om det nyregistrerede domænenavn blot er registreret fot at "stjæle trafik" fra en tidligere konkurrent. Yderlige vil man sikkert vurdere hvor kendt et evt. varemærke er, og om i har handlet i ond tro.

Hvis jer var jer ville jeg afvente konkursboets næste træk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

I første omgang er det vigtigt hvad DK Hostmaster har at sige om sagen og i sidste instans er det KLagenævnet for Domænenavne, der komemr til at afgøre sagen.

Jeg mener du kan finde deres kendelser på nettet.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 07:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved manglende betaling for brugsretten af et .dk domæne, suspenderes domænet i 3 måneder efter udløb, hvor registranten har mulighed for mod et gebyr at få genoprettet domænenavnet. Herefter sletter dk-hostmaster domænet (brugsretten er tabt). Dk-hostmaster informerer undervejs registranten om suspendering og muligheden for genopretning.

Såfremt virksomheden / kurator har handlet så skødesløst at de trods advarsler fra dk-hostmaster og suspendering, har lade domænet udløbe, kan de vel ikke bebrejde andre end dem selv for den tabte brugsret (ejeren af et .dk domænenavn er staten) og konkursboets eventuelle værditab. Måske du skulle minde kurator om dette.

Dk-hostmaster skal ifølge domæneloven sikre ligebehandling, så jeg har svært ved at se, hvorfor et selskab, der har ladet brugsretten udløbe, skulle have eller kunne tildeles særlige rettigheder, hvis der ikke er tale om et registreret varemærke eller anden lovgivning taler for dette. F.eks. en klar overtrædelse af markedsføringsloven § 22.

(§ 22. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling med andre.)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej uptimester

Jeg er helt enig i din beskrivelse af retstilstanden, men situationen kunne jo være den, at bobestyrer ikke har fået nogen advarsler og derfor ikke har haft anledning til at handle for at bevare domænet.

Jeg vil tro at situationen har foreligget en del gange og at Klagenævnet har truffet nogle principielle afgørelser om problemstillingen.

Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kun kunne finde en lignede klagesag og der tabte klager (tidligere registrant). Hvor klagenævnet begrundede afgørelse med af klager (ikke under konkursbehandling) havde forholdt sig passivt i 4 måneder, ved ikke at reagere på rykker (1 måned) + suspendering (3 måneder). + der ikke var anden lov, der gav klager særlig ret til domænenavnet.

(klager brugte manglende modtagelse af breve fra dk-hostmaster af flere årsager som argument)

Når kurator har forholdt sig passivt til en lejeaftale af en brugsret, der udgør et væsentlig aktiv i selskabet, og ikke sikret dette aktiv, har han/hun vel ikke levet op til følgende:

Konkursloven § 110. Kurator skal ved udførelsen af sit hverv varetage boets interesser og herunder sikre boets aktiver.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)