Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervsret: Sælgers ret til at hæve handlen - computerkøb - væsentlig mangel

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for en måned siden købt en computer til min virksomhed. En time efter købet spørger jeg om computeren har 120 hz. Jeg får svar tilbage at de har undersøgt med leverandøren og den har 120 hz. Den kostede 10.000,-

For en uge siden opdager jeg at det har den ikke. Den har kun 60 hz.

Hvis jeg skal have en computer med 120 hz koster 14.000,- dvs 4000 mere. Den har så også 8% større harddisk og er af noget alufinish hvorimod den model jeg bestilte er af plastic - den forskel kan jeg godt leve med.

Leverandøren vil kun give mig 1000 kr i rabat på den til 14000,- Alternativt lade handlen gå tilbage.

Jeg synes jo de skulle give mig den med 120 hz til 10000.

Jeg mener jo vi har et genus køb - og det er mig der vælger om jeg vil lade handlen gå tilbage. Vi har en situation hvor de ikke opfylder købsaftalen og derfor må de komme med en computer der som minimum har det vi aftalte.

Hvad siger experterne i jura herinde?

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg er ikke ekspert i jura, men hvis de tilbyder at give dig det fulde beløb tilbage for en computer du har brugt, så tag da imod det. 

Det du søger her er at leverandøren skal have et tab på en dyrere computer, fordi at de har lavet en fejl i specifikationerne (Oplyst efter køb vel og mærket), og når du specifikt søger 120hz skulle man tro at du også selv var inde i sagerne og kunne undersøge det.

Din leverandør er tilsyneladende inkompetent, så hvorfor vil du overhovedet handle med dem igen? (Ud over for at få din økonomiske gevinst selvfølgelig.. Og når det er dit eneste argument så vil jeg tillade mig at kalde det meget dårligt. Hvis du har andre gode argumenter hører jeg dem gerne.)

Lad mig anbefale dig at lade være med at være smålig, pigesur og urimelig. Det er for børn, og de få, hvis forældre der aldrig pakkede curlingkosten væk i tide. 

Hop ud af offerrollen og ind i den voksne verden .. "Den forskel kan jeg godt leve med", du ville blive ganske lykkelig for at få mere end du har betalt for, og det er der ikke nogen rimelighed i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46445
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

 En time efter købet spørger jeg om computeren har 120 hz. Jeg får svar tilbage at de har undersøgt med leverandøren og den har 120 hz  

Efter købet - Havde du fået en garanti inden kunne du måske have en sag hvis de 120 hz var afgørende, men her er det da fint de vil bytte den ind = lade handlen gå tilbage nu den er brugt og så tilmed give dig en tusses rabat på den finere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

sagen er at jeg er lidt knotten over den ikke har hvad de lovede. Nu har jeg brugt timer  på at installere de programmer jeg bruger og sætte alting op. Derudover har de i 2-3 uger troet det var et softwareproblem så jeg har installeret nye drivere, talt med microsoft og jeg ved ikke hvad.

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Ved aftalens indgåelse lovede sælger ikke 120 Hz = ingen væsentlig fejl eller mangler som berettiger dig til at kræve købet hævet.

Hvis du en time efter købet havde fået af vide at din computer er 60 Hz så havde du i bedste fald været berettiget til at hæve købet (egentlig ikke). 120 Hz ville da stadig være 4000 kr dyrere.

At du har brugt tid på installation + fejlsøgning = ærgeligt.

At sælger tilbyder dig at tage den brugte computer retur = flot tilbud fra deres side.

At sælger tilbyder dig at bytte den brugte computer med en ny 120 Hz med 1000 kr rabat = flot tilbud fra deres side.

Forstår godt at du er knotten, men du straffer bare dig selv. Jeg har selv været i din situation mange gange - tro mig.

Så smid ikke tid og energi efter de muligheder som du ikke har. Fokuser i stedet på at:

1) Lad enten købet gå tilbag.

2) Eller betal de 3000 kr og få den 120 Hz som du efter købet opdagede at du har brug for).

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med "sælgers ret til at hæve handlen" (jvf. din overskrift)?

Tilmeldt 27. Jul 16
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 07:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Vi har en situation hvor der er en væsentlig mangel og sælger ikke har positiv opfyldelse af aftalen. 

Jeg vil mene jeg kan kræve positiv opfyldelse. 

Vi er i et genuskøb, sælger kan lave positiv opfyldelse uden uforholdsmæssigt store omkostninger for sælger. Uforholdsmæssigt store ville være hvis de var truet af konkurs eller måtte afskedige medarbejdere pga opfyldelse af aftalen. 

Spar mig for moral - det kan jeg godt finde ud af. Jeg søger svar på hvad min ret er - det er altid rart at vide når man skal indgå i en forhandling

Jeg vil gerne at man henviser til købelov/aftalelov mv så jeres svar ikke baseres på synsninger og smagsdommeri. 

Af producentens hjemmeside står der at den kan leveres i 120 Hz og det var derfor jeg bestilte den. 

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alt moral tilside tror jeg du har en exceptionel dårlig sag. 

Peteraaaa:
Af producentens hjemmeside står der at den kan leveres i 120 Hz og det var derfor jeg bestilte den. 

Det hjælper dig på ingen måde. Hvis jeg køber en bil hvor der kan installeres bakkamera betyder det ikke at den kommer med et bakkamera. For mig virker det meget som om du har lavet en god gammeldags bommert og ikke sat dig ind i hvad du købte og det er der intet der beskytter dig i mod. Sælger stikker her hånden frem mod dig på en meget flot måde og jeg syndes du skal sige ja og give ham en rigtig god rating på whatever platform du måtte ønske. I min butik skulle du være en ualmindelig god kunde hvis vi skulle hjælpe dig på den måde. Hvis forløbet er som du beskriver er jeg helt sikker på du ikke har en sag. Ved mindre end du før købet har fået en specifikation den ikke overholder er du kun sælger købeloven beskytter her (ved mindre end der er fabrikationsfejl eller ligende.) Om den vare du har fået overholder aftalen har intet at gøre med om den i praksis kan tjene det formål du ønsker at bruge den til men alene om det overholder specifikationerne i aftalen. 

Hvis du ønsker at finde paragrafferne så er det købeloven og aftaleloven du skal have fat i men jeg tvivler på det er besværet værd men du kan finde dem på google.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Sofia
Tilmeldt 19. Apr 15
Indlæg ialt: 71
Fra  foxylex.dk Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter

Caveat emptor...

Der foreligger ikke genuskøb og hvis ydeevnen er afgørende

for dig, burde du have undersøgt spørgsmålet før køb eller

stillet som skriftligt vilkår, at det solgte har den og den kapacitet.

Du har fået et generøst tilbud fra sælger og så er historien

ikke længere.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)