Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilgodehavende hos IVS under tvangsopløsning

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 17. May 17
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
For mange IVS skerder formløs opløsning (opløsning hvor der ikke udpeges kurator). Der vurderes typisk at der ingen penge er i disse selskaber og et par hurtige stempler så er selskabet afviklet. 


Det var også den forklaring jeg fik, da jeg ringede til Skifteretten.

Jeg syntes det er noget betænkeligt at man kan stifte et IVS for en krone, hvorefter det tvangsopløses pga. manglede indsendelse af regnskab uden nogen som helst behandling af en kurator. Der er godt nok ikke meget kontrol i den fremgangsmåde.

Whiskey:
Jeg ville få fat i den pågældende sagsbehandler i skifteretten og nævne, at jeg har et krav på det pågældende IVS for leverede  varer og bare spørge lidt "naivt" hvordan jeg skal forholde mig til dette. Det kan måske få sagsbehandleren til at overveje om der bare kan ske formløs opløsning.

Fik lov til at fremsende mit krav til Skifteretten, som så ville lægge det i sagsmappen, selv om det formelt stadig skal sendes til virksomheden
Tvivler på at det har den store betydning, men så er jeg sikker på at kravet indgår i sagen og ikke bare bliver smidt i skraldespanden.
Har også lavet et notat om at ordren er afgivet på et tidspunkt, hvor ejeren burde vide at en tvangsopløsning var nært forestående, så hæftelsesgennembrud bør overvejes.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Der vurderes typisk at der ingen penge er i disse selskaber og et par hurtige stempler så er selskabet afviklet. 

Er der ikke noget med, at hvis faktura ikke er fremsendt (det husker jeg ikke om trådstarter har gjort), så er varen stadig kreditors?

Og er der anført ejendomsforbehold på faktura? Selvfølgelig, hvis det er en vare, der ikke kan hentes igen, så er det jo uden betydning.

Jeg har ikke selv tabt de større beløb (Kr. 11.500,00 siden 2004), så det kaldes peanuts, men har alligevel justeret mine S&L betingelser, således at der er ejendomsforbehold indtil faktura er betalt osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan

Det er risky business at handle med IVSere

og yde kredit uden sikkerhed og hvis ikke

du har et meget heftigt tab, kan en retssag

om hæftelsesgennembrud påføre dig yderligere

omkostninger - selv om du ved, at hovedmanden

har sikre aktiver.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

hvis ikke

du har et meget heftigt tab, kan en retssag

om hæftelsesgennembrud påføre dig yderligere

omkostninger

Allan mener jo bare at han kan føre sagen som en småsag i retten! 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Er der ikke noget med, at hvis faktura ikke er fremsendt (det husker jeg ikke om trådstarter har gjort), så er varen stadig kreditors?

Desværre nej.

Hvis der er leveret og virksomheden har fået rådighed over varen så er varen som udgangspunkt også en del af konkursboet.

Pythonrap:


Og er der anført ejendomsforbehold på faktura? Selvfølgelig, hvis det er en vare, der ikke kan hentes igen, så er det jo uden betydning.

Jeg har ikke selv tabt de større beløb (Kr. 11.500,00 siden 2004), så det kaldes peanuts, men har alligevel justeret mine S&L betingelser, således at der er ejendomsforbehold indtil faktura er betalt osv.

Husk at sikre ejendomsforbeholdet kan opretholdes. At det står anført i salgsbetingelserne er ikke altid nok, det skal også tydeligt fremgå af fakturaen.

+ alt det praktiske (som du nævner); varen skal kunne identificeres og efterfølgende udskilles.

Så pas på med at sætte ubetinget lid til ejendomsforbehold

Tilmeldt 17. May 17
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej Allan

Det er risky business at handle med IVSere

og yde kredit uden sikkerhed og hvis ikke

du har et meget heftigt tab, kan en retssag

om hæftelsesgennembrud påføre dig yderligere

omkostninger - selv om du ved, at hovedmanden

har sikre aktiver.


Jeg kender godt timepriserne for advokatbistand :-)

Derfor har jeg, med godt resultat, flere gange ført "småsager" selv. Det kræver selvfølgelig at sagen er lige ud af landevejen og uden tvivlsspørgsmål, så en sag om hæftelsesgennembrud er nok for stor en mundfuld.


Til Ravn:
Jeg har da et par gange betalt advokatregninger, som har oversteget mit tilgodehavende. Selv om man vinder sagen, kan det beløb retten beregner til omkostninger, slet ikke dække de reelle omkostninger.
Du kan sige at det er en dårlig forretning, men sådan kan det ikke altid gøres op.
Der er også noget principielt i at at man ikke bør kunne løbe for en regning uden det får konsekvenser, ellers bliver det jo det rene tag-selv-bord for dårlige betalere ;-)


Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan66:
Der er også noget principielt i at at man ikke bør kunne løbe for en regning uden det får konsekvenser, ellers bliver det jo det rene tag-selv-bord for dårlige betalere ;-)

Der er vi fuldstændigt enig!

Alt for mange lader skyldnere slippe, hvilket jo kun får dem til at fortsætte.

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så pas på med at sætte ubetinget lid til ejendomsforbehold

Tak for din info Jesper.

Men hvis jeg sælger en vare, der er modelbetegnelse og serienummer på, så kan varen jo identificeres, eller?

Husk at sikre ejendomsforbeholdet kan opretholdes. At det står anført i salgsbetingelserne er ikke altid nok, det skal også tydeligt fremgå af fakturaen.

Det har jeg anført på bagsiden af faktura, men også som en lille tekst foran, under vare linjer.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Jesper_nl:
Så pas på med at sætte ubetinget lid til ejendomsforbehold

Tak for din info Jesper.

Men hvis jeg sælger en vare, der er modelbetegnelse og serienummer på, så kan varen jo identificeres, eller?

Enig, varen kan identificeres. Men den skal også kunne udskilles!

Nu ved jeg ikke hvad du sælger? men et par eksempler kunne være;

En reservedel (med både model og serienummer) som indgår som en bestanddel af et anlæg. Når det først er monteret og en del af anlægget kan det ikke længere udskilles og ejendomsforbeholdet kan heller ikke opretholdes.

Det klassiske eksempel er byggematerialer til et hus; når først murstenen er placeret så indgår det også i huset.

Pythonrap:

Jesper_nl:

Husk at sikre ejendomsforbeholdet kan opretholdes. At det står anført i salgsbetingelserne er ikke altid nok, det skal også tydeligt fremgå af fakturaen.

Det har jeg anført på bagsiden af faktura, men også som en lille tekst foran, under vare linjer.

Så vil jeg mene du er dækket fornuftigt ind. To gange på fakturaen og tilmed i dine salgs og leveringsbetingelser gør det meget svært at overse.

Tilmeldt 17. May 17
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Pythonrap:

Jesper_nl:

Husk at sikre ejendomsforbeholdet kan opretholdes. At det står anført i salgsbetingelserne er ikke altid nok, det skal også tydeligt fremgå af fakturaen.

Det har jeg anført på bagsiden af faktura, men også som en lille tekst foran, under vare linjer.

Så vil jeg mene du er dækket fornuftigt ind. To gange på fakturaen og tilmed i dine salgs og leveringsbetingelser gør det meget svært at overse.

Ejendomsforbeholdet skal være aftalt senest på det tidspunkt, hvor køberen får varen overgivet.
I de fleste tilfælde er det derfor virkningsløs at skrive ejendomsforbeholdet på fakturaen.

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)