Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af ApS og udbetaling af likvider

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et ApS, som er ejet at mit personlige Holding-selskab. Der er i øjeblikket 35.000 kroner i likvide midler i ApS-et, og jeg har ingen gældsforpligtelser. Jeg ønsker at lukke ApS'et og få udbetalt midlerne til mit Holding-selskab, men er det overhovedet muligt? Hvis jeg lukker aps-et, vil der jo kun være værdier i selskabet svarende til 35.000 kroner, hvilket vel ikke er nok til at holde Holding-selskabet kørende? Skal Holding-selskabet så også lukkes, eller kan det godt bare få overført de 35.000 kroner til sin konto og fortsat eksistere?

På forhånd tak.

Mvh. Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja dit holding kan lukke driften ved erklæring og så får det de 35.000 og kører så videre med en nedsat egenkapital - Idet jeg går ud fra holdings kapital alene var anparterne i drift.Det skal ikke lukke fordi det har tabt EK - omvendt skal du jo have et formål med at køre det - for du har stadigt lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller omsætning (bod 5000+det du har sparet i 3 år) + måske omk til bank og måske til regnskab

Du kan finde "lukning ved erklæring" herunder - alternativt kan du tage hjælp af en revisor og fusionere de to hvis det har formål at køre det ene videre - ellers luk begge

http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar :) 

Så ender det nok også med en lukning af Holding-selskabet. I så fald skal jeg så først lukke ApS'et helt ned, og så vente indtil alt er opgjort med SKAT og Erhvervsstyrelsen (hvilket jeg fornemmer kan tage en del tid), og så først derefter gå igennem samme proces med Holding-selskabet, før jeg kan få udbetalt de likvide midler til mine private konti?

På forhånd tak :)

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenKristensen2015:

Mange tak for svar :) 

Så ender det nok også med en lukning af Holding-selskabet. I så fald skal jeg så først lukke ApS'et helt ned, og så vente indtil alt er opgjort med SKAT og Erhvervsstyrelsen (hvilket jeg fornemmer kan tage en del tid), og så først derefter gå igennem samme proces med Holding-selskabet, før jeg kan få udbetalt de likvide midler til mine private konti?

På forhånd tak :)

Du nævner likvide midler, og det er jo dejlig enkelt.

Vær dog også opmærksom på, at hvis selskaberne har anskaffet noget i deres driftstid skal alt det også håndteres før selskaberne er helt tomme. Det kan jo være telefoner, computere, kontorudstyr etc. 

Typisk skal det sælges til markedspris. Hvis markedsprisen er 0 kan du lave en erklæring om dette.

Tilmeldt 22. Jun 15
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det:) Alle ting af værdi i ApS'et er afhændet, så der er kun de 35.000 på firmaets konto tilbage. Spørgsmålet er så, hvordan jeg hurtigst muligt og efter reglerne får overført dem til mig privat. Idet jeg har holding, skal de 35.000 vel først overføres til holding-konto, for så i sidste ende at kunne bliver overført til privat konto, når samme lukningsproces er foretaget for Holding?

Holding ejer i øvrigt udelukkende ApS'et og har ikke værdier eller ejerskab over andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja begge skal lukkes ved erklæring før du kan få noget ud - når værdi ligger i drift som ejes af holding - I princip er det nok lettest nu at lave regnskab for begge 31/12 og så straks i Jan indsende begæring om skattekvitance for begge og lave erklæring ved lukning med det samme, så lukkes de i princip samtidigt men måske en revisor vil være pengene værd til at gøre det let - du kan nok får det for omkring 4-6000 kr +0  moms hvis du selv laver regnskabet og der ikke skal revideres - kun indsendes begæring og siden forklare udbetalingen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det skal ikke lukke fordi det har tabt EK - omvendt skal du jo have et formål med at køre det - for du har stadigt lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller omsætning (bod 5000+det du har sparet i 3 år) + måske omk til bank og måske til regnskab

Jeg ved du står fast på din holdning omkring arbejdsskadeforsikring, men din holdning modstrides af andre.

https://www.fdr.dk/images/Fagligt/Artikler/199%20Arbejdsskadesikring%20i%20holding.pdf

Basalt siger svaret fra Arbejdsskadestyrelsen - du behøver ikke have arbejdsskadeforsikring hvis du har en revisor, et datterselskab eller lignende til at udføre arbejdet, men hvis der sker noget kan vi skifte mening og komme efter holdingselskabet.

https://ekspert.virk.dk/spoergsmaal-og-svar/92387/7

Her er svaret nej til krav om arbejdsskade i holding hvis personen arbejder i driftselskabet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Basalt siger svaret fra Arbejdsskadestyrelsen - du behøver ikke have arbejdsskadeforsikring hvis du har en revisor, et datterselskab eller lignende til at udføre arbejdet, men hvis der sker noget kan vi skifte mening og komme efter holdingselskabet.

Det er også korrekt - Hvis du kan vise du betaler en revisor for at bogføre og alt og derfor slet ikke arbejder så skal der ikke arbejdsskadeforsikring til - men det skal være hele regnskabet og alt du så betaler revisor for og det er nok en del dyrere .)  og eller - ex en regning fra datterselskabet hvis det laver alt adminstration for holding for at være sikker på at kunne vise at der slet ikke er arbejde at udføre i holding - 
I tråden her arbejder direktøren jo klart i holding - bla.a. beskæftiget med lukkeerklæringer mm Smile


Om det så er et problem synes jeg ikke, for næsten alle forsikringsselskaber tager holding med i samme aftale som drift hvis det er samme ejerkreds. Skulle arbejdsskadestyrelsen så i øvrigt "skifte" mening er det jo dyrt med 5000 i bod + det sparede over 3 år - MEN kan man bevise at man som direktør INTET skal lave - ikke bogføring/regnskab/årsrapport/selvangivelse selv - så er det ikke et krav. Vil man rode med det for at spare en forsikring man sikkert får med i holing for nogle få hundrede kroner. Synes problemet er lidt overvurderet :) 

Det andet ekspert svar er jeg klart uenig i og forholder mig hellere til arbejdsskadestyrelsens meget anerkendte jurist omkring holding generelt - nemlig;

Kære John Hannover

Som du selv skriver, er et IVS og et ApS forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring.
Hvis man er selvstændig og har et selskab i form ApS, IVS, eller A/S betragtes man som ansat af selskabet, og derfor er selskabet efter Arbejdsskadesikringsloven også forpligtet til at have tegnet arbejdsskadeforsikring for ansatte. Direktører betragtes også som ansatte – uanset om selskabet udbetaler løn eller ej, da man lægger til grund, at direktører udfører aktiviteter/opgaver i selskabets interesse. Da holdingselskabet skal have en direktion, skal der således også tegnes lovpligtig arbejdsskadeforsikring i et holding ApS.
Venlig hilsen
Astrid Alsing,

Arbejdsskadestyrelsen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)