Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattepligtig i Grønland - enkeltmandsvirksomhed i DK..??

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej forum.

Pga. nyt arbejde, bliver jeg pr. 1/1-2018 skattepligtig i Grønland, men samtidig har jeg en lille enkeltmandsvirksomhed i DK. Mit spørgsmål lyder her - hvis jeg er skattepligtig i Grønland, kan jeg vel ikke samtidig have indtægter i DK?? Jeg har ladet mig fortælle, at hvis jeg ændrer mit firma til et "IVS" og ikke udbetaler løn til mig selv, så skulle der ikke være et problem..??

Firmaet i DK er oprettet som freelance fotograf.

Nogen der kan hjælpe mig med dette spørgsmål??

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej T

Selvom du flytter til Grønland, kan du sagtens have indtægter fra DK.
De danske indtægter der stadig begrænset skattepligtige til DK, selvom du bor på G.
Jeg kender ikke de grønlandske regler, men hvis de er tilsvarende de de danske, vil G også have beskatningsret til den danske indtægt.
Dette skyldes, at du er fuld skattepligtig til G.

En dobbeltbeskatningssituation vil dermed finde sted, og skal afklares efter Danmarks DBO med Grønland.
Som ofres løses konflikten ved, at DK beskatter indkomsten med sin sats, hvorefter G også beskatter, men giver rabat for den afregnede skat til DK. Denne metode kaldes creditlempelse.

At omdanne til IvS er derfor overflødigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt forudsætter personlig enkeltmands vel at man er skattepligt af det her i landet - det er jo ikke som lønindtægt og derfor i princip kun for personer der netop har en dansk skattepligt - ellers mener jeg det skal være "anden udenlandsk filial evt)

Vent på andre men mener udgangspunkt for dansk enkeltmands er dansk hjemsstavsandresse for virksomheden og dansk skat

Ja i så fald vil IVS løse det - men lige omdanne kan du ikke til IVS - kun til ApS og det kan så også koste en del enten til revisorerklæring hvis skattefrit eller til udløst goodwill hvis skattepligtig omdannelse

I så fald kontakt en revisor for at få en beregning

Hvis selskAB så husk der er andre omkostninger og regler så du er sikker på det betaler sig og ikke skal gøreS anderledes http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil et IVS løse det? Er udgangspunktet i dobbeltbeskatningsaftalerne ikke at det sted hvor ledelsen har sit sæde og beslutningerne tages er det land som har beskatningsretten - her Grønland.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Vil et IVS løse det? Er udgangspunktet i dobbeltbeskatningsaftalerne ikke at det sted hvor ledelsen har sit sæde og beslutningerne tages er det land som har beskatningsretten - her Grønland.

Jamen godt jeg skrev vent på andre.

Udgangspunkt var foto selvstændig med arbejde som udføres i Danmark af ejeren der så ikke vil tage løn - Dansk selsskab med driften i Danmark

Mener du et Dansk IVS drevet fra Grønland slipper for dansk selskabskat - eller vil de 22% være dansk selskabskat 

Og så kender jeg ikke skatten ved evt at få  udbytte eller løn ud til grønlandsk ledelse efter dobbeltbeskating . 

Det var mere udsættelse, med 22% selskabskat som vel var mulig - med vis risiko for goodwill skat hvis det er enkeltmands der bare flyttes i nyt IVS?

Derimod går det vel ikke at drive enkeltmands eller VSO uden dansk hjemstavnsadresse og ren grønlandsk skattepligt?

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du laver et IVS så er man tilbage i Mathias's svar. Grønland har beskatningsretten efter dobbeltbeskatningsaftalen og Danmark har beskatningsretten efter intern dansk ret. Betalte skatter i Danmark lempes så efter Credit-metoden. Med andre ord spørgsmålet er om det kan svare sig med et IVS for en evt minimal besparelse (udskyldelse af) skatten.

Det skal holdes op mod der skal stiftes et IVS, laves skatteregnskab både til Danmark og til Grønland.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Thanks. Og for den tungnemme - selskabsskatten i det IVS (som i første omg ikke hæver løn står der) falder også ind herunder og er ikke bare selskabsakt til danmark for dansk selskab?

OG kan han køre enkeltmands videre hvis han ikke har hjemstavnsadresse DK med det og dermed få overskud beskattet på samme vis med dobbeltbeskatning/lempelse fra ene land

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
selskabsskatten i det IVS (som i første omg ikke hæver løn står der) falder også ind herunder og er ikke bare selskabsakt til danmark for dansk selskab?

Ja, Selskabet vil være skattepligtigt til Grønland af sit overskud og i Grønland dog få lempelse for den skat som er betalt i Danmark.

Cookie - John Hannover:
OG kan han køre enkeltmands videre hvis han ikke har hjemstavnsadresse DK med det og dermed få overskud beskattet på samme vis med dobbeltbeskatning/lempelse fra ene land

Det bør så systemmæssigt ændres til "anden udenlandsk virksomhed" i cvr. Om der er nogen som følger op på dette er jeg dog ikke helt sikker på. Det kræver så en kontaktadresse i Danmark. (og så kan starte en diskussion om denne adresse vil udgøre et fast driftsted i Danmark, som er betingelsen for at der er dansk skattepligt af erhvervsindkomsten......).

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ivs registreret i DK er selskabsskattepligtigt på Grønland??

Tilmeldt 13. Aug 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Mange tak for de mange indspark, da jeg har meget begrænset indsigt i disse sager må jeg erkende at der er flere af tingene jeg ikke helt kender til og forstår :-) 

Jeg kan uddybe med lidt ekstra info. Jeg vil som være skattepligtig i Grønland, da jeg kommer til at opholder mig der (på Thule Basen) mere en halvdelen af året. Men som udgangspunkt vil jeg stadig have min folkeregistre adresse i DK, og derfor vil firmaet også stadig have hjemsted i DK. Der vil kun være "dansk aktivitet" i firmaet - altså, jeg vil kun tage opgaver mens jeg befinder mig i DK og for Danske kunder. Jeg forventer også, at min omsætning vil være mindre end kr. 50.000,- hvis det gør en forskel. 

Alternativt - hvis jeg sætter firmaets aktiviteter på "pause", dvs. ikke har noget aktiviteter (indtægter/udgifter) mens jeg arbejder på Grønland. Hvordan vil det så stille mig?? 

Mvh.

Torben

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)