Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prepayment (faktura) - varen + udvikling - hvordan bogføre og hvornår

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 39
Fra  Churchkey ApS Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har underskrevet en kontrakt på et produkt og betalt for udvikling af et værktøj til produktion af mit produkt plus for de 100 stk. af produktet. Prepayment da prisen på værktøjet udgør ret meget. Jeg har betalt for snart 1-2 måneder siden, og får produktet vel først om 1 måneds tid. Mit spørgsmål er hvordan skal jeg egentlig bogføre dette - det skal vel først bogføres når jeg modtager varen (selvom udviklingsomkostninger udgør den største del)? Eller skal jeg splitte den op, og bogføre udvikling (som ikke bliver en del af varelager) den dag jeg betalte, og udgiften til produktet, den dag jeg modtager produktet? 

Og helt generelt, hvordan skal jeg forholde mig "udviklingsomkostninger" - skal de bogføres for sig selv, eller skal de ses som en del af varelager - da jeg bestiller 100 stk. til at starte med, og hvis vi hypotetisk antager, at jeg ikke køber flere, så er jo prisen på de første 100 stk. meget højere, og dermed værdien af varelager. Umiddelbart er det en sunk og fixed cost, da "udviklings omk." er jo betalt og tabt og vil hverken stige/falde med antallet.

/Martin

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det kort fortalt

Du får udviklet et værktøj til et produkt og en prøveserie på 100 emner til indkøring af værktøjet, disse 100 emner kan risikere at blive brokket.

Disse omkostninger kan straks afskrives eller du kan vælge at afskrive det over 4 år. 

Du kan aktivere forudbetalingen.

De emner som ikke bliver brokket indtægtsføre du ved et eventuelt salg.

TAX.DK skat & afgift: Fradrag for forsknings- og ...

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)