Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsinket betaling af skat mm.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej til momsregistrerede i EU leverer du uden moms - med reverse charge = de angiver den selv men den koster dem ikke noget

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, endnu engang mange tak for afklaringen :)

Jeg krydser jeg fingre for at de er momsregistreret; så kan jeg spare både tid og penge.

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Jeg er ved at momsregistrere min virksomhed, og skal vælge mellem registreringstyperne "Normal" eller "Særlige momsforhold: Omvendt betalingspligt". Skal jeg her vælge Normal? Umiddelbart ville jeg gætte på Omvendt betalingspligt, men de givne eksempler på tilhørende infoboks starter alle med "Danske virksomheder, der ikke er momspligtige, køber xxx fra...". Men her er jeg vel momspligtig, og heller ikke 'køber'.
Vil det sige at det er køberen der skal vælge omvendt betalingspligt her, og at jeg som sælgeren skal vælge Normal, men stadig angive reverse charge på faktura og indberette 0 salgsmoms?

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du egentlig ikke bare været ansat, eller haft "lønmodtagerlignende forhold"?

Hvis du ikke har instruktionsbeføjelsen mht. salg og marketing og ikke har solgt dit produkt, men snarere ladet dig aflønne efter en erhvervsdrivendes fastsatte takst, så er det måske lidt flot at kalde sig selvstændig erhvervsdrivende.
Hvis du har fået løn udbetalt som procentdelaf et salg, så er din aflønningsform ikke væsentlig forskellig fra eks. en call-center medarbejder, bortset fra at du ikke har fået en garantiløn.

Har du selv sendt fakturaer ud til dine kunder?

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

..... altså, kunne din situation ikke være en B-indkomst for konsulentarbejde i forb med vedligehold af software?

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Nej, jeg har ikke sendt faktura til hverken slut-brugerne eller den "service-modtagende virksomhed". Men dem kan jeg vel lave senere (ud fra paypal transaktions historikken), for at dokumentere hvad der foregik. Jeg har ikke haft nogen kontrakt, så dermed er jeg vel nødt til at indberette det på denne måde; eller er der nogle alternative muligheder?

Tilmeldt 22. Aug 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det kunne man nok godt sige. Men ændrer det situationen? Jeg skal vel stadig oprettes som virksomhed og momsregistreres, hvis jeg regner med at gå over de 50.000 kr./12md. Medmindre der er nogle regler her jeg ikke kender til

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Men... jeg tror ikke at du har instruktionsbeføjelse, og det er temmeligt vigtigt ved skelnen mellem lønmodtager og erhvervsdrivende.
Du kan, efter eget udsagn, ikke prissætte produktet.
Du kan ikke sælge produktet til dem du har lyst til, hvis salgsplatformen er ejet af en erhvervsdrivende, som bestemmer hvordan og hvor meget.
En faktura...tjaeh... hvis du kun har det ene arbejdsforhold til det firma som sælger koden, som du vedligeholder så får fakturaen mere karakter af en lønseddel, og at du selv skriver den gør ingen forskel i skatteretslig forstand.
Kunne du "tage din gode kode og gå"? Kunne du vælge at fordoble prisen og sælge den på google play eller ebay?
Jeg tror, at du skal undersøge om du ikke bare har haft en konsulentfunktion og derved lønmodtagerlignende forhold.

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Og nej, du skal ikke momsregistreres af en lønindtægt, selvom den overstiger 50k. Hvis det var tilfældet skulle den samlede skare af lønmodtagere, som tjener mere end 50k/12mdr momsregistreres

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

.... og en anden faktor i fastsættelsen af status som ansat eller selvstændig (momspligtig)
Hvem tager den økonomiske risiko i foretagendet? Hvis du ikke selv løber en økonomisk risiko (ie. webhosting, markedsføring mm) men firmaet du leverer til tager ovennævnte risiko vil du normalvis anses som ansat

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)