Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Input til Ejeraftale om forskellig indtræden i ApS på fuldtid

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Er i process med at starte et ApS med en god ven, og vi skal i den sammenhæng lave en Ejeraftale som vi får prof hjælp til. Vi ejer 50 pct begge.

Jeg kunne godt tænke mig sparring omkring det faktum, at vi har aftalt jeg med stor sandsynlighed går ind på fuldtid i virksomheden 6 mdr efter start til den halve løn af hvad jeg får i dag. Jeg er villig til at gå ned i løn og har sparret penge op for at satse på virksomheden. Problemet er min ven, der fortsætter på fuld tid i sit nuværende job med en god løn. Jeg føler jeg tager en del mere risiko og samtidig går væsentlig ned i løn mens min medejer fortsætter i job med god løn. Evt vil jeg kun knokle til lave løn de første 3 år før han kan gå ind på fuld tid, og så vil vi stå lige vidt, mens jeg måske føler jeg har knoklet en del mere for at nå dertil.

Forskellig indtræden er fint da økonomien ikke er til vi begge kan gå ind på fuld tid til at starte med, men har i nogen ideer til tillæg til en Ejeraftale, hvor jeg kan blive belønnet for min ekstra risiko og tabt løn evt ved en større del af fremtidigt udbytte feks??

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. I dit tilfælde.

Er det svært at lave en ejeraftale hvor du kan får flere penge i form af udbytte siden i begge ejer 50%.

Jeg vil dog komme med et forslag som gøre det muligt.

Når i stifter aps... så lav forskellige anparter klasse som man ser det med aktier.

Det kunne eksempelvis at din partner ejer 25.000 B anpartner hvor den giver normal stats af udbytte. Og hvor du ejer 15.000 B anparter og 10.000 A anparter, hvor A anparter giver dobbelt udbytte.

Hvis i stifter aps med 50.000 kr... så er hver anpart 1kr værd..

Snak med en advokat om klasser af anparter/akiter

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så få det ind i ejeraftale

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvis værdien i selskabet overstiger 50.000 kr i fremtiden.

Så overstiger anpartner 1kr .

Dvs .. bliver selskabet 100.000 kr værd.... så er per anpart 2kr værd.

Normalt ser man ofte klasse A give flere stemme rettigheder.

Så du burde lave det om det klasse C eller D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig I kan ikke aftale udbytte givet forskellig uden forskellige aktieklasser. I kan indgå aftale om løn, så den ene får løn får sit arbejde men det her er så kompliceret, at I skal gå til en revisor eller advokat og få helt konkret hjælp
Et alternativ kunne være at den der arbejder fuldt ejer 65% mod 35% feks og dermed har større udbytte ret

Så kunne beslutingsret indbyrdes aftales i ejeraftale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Jeg har mange gode ideer og har produceret

rigtigt mange ejeraftaler, men jeg ved af

lang erfaring, at de bedste ideer, er du den

nærmeste til at få, så sæt dig ned og mærk

efter.

Fra København
Tilmeldt 19. Aug 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle for gode input. Det giver en masse til eftertanke og tror også det handler om at mærke godt efter, hvad man selv synes er fair. 

Har følgende scenarier i tankerne baseret på input:

Scenarie 1) Ejerskab ift. værdi af selskab 65% vs. 35% i mit favør, mens beslutningsenheden bestemmes til at være 50% vs. 50%, da jeg jo ønsker min partner på et tidspunkt kommer ind på fuld tid, og vil gerne holde ham motiveret men jeg bliver belønnet af værdien. Skulle min partner gå ind på fuld tid vil man kunne tilføje han evt. kan tilbage købe noget af værdien med rabat når han har arbejdet fuld tid i XX antal måneder.

Scenarie 2) Ideen omkring andele, hvor der skelnes mellem evt. C og D andele, hvor D = normalt udbytte og C = Dobbelt udbytte. Så kunne mine andele hovedsageligt være C andele med dobbeltudbytte. Potentielt et issue, at udbytte de første mange år må antages at blive geninvesteret i virksomheden.

Scenarie 3) Denne er lidt mere kringlet. Vi har lavet budget for hvor meget, der skal omsættes for før min partner NN kan indgå på fuldtid. Dvs vi tager høje for alle variable og faste omkostninger. Der er blevet lagt ret meget arbejde i dette budget/forretningsplan, og ser det som en god estimator for hvor meget, der skal omsættes for før NN kan gå ind på fuld tid.Hvis man bruger dette kunne man lave et tillæg til ejeraftalen, at hvis omsætningen stiger til XXX DKK/MDR forventes det, at person NN går ind i selskabet på fuldtid. Har omsætningen ligget på det aftale gennemsnit XXX DKK/MDR i 6 mdr. uden person NN er trådt ind på fuld tid vil jeg selv kunne købe 50 pct. af person NNs ejerandel med 50% rabat af vurderingsprisen. 

Ift. scenarie tre synes jeg ikke det er urimeligt at kunne købe hans andel med så meget rabat, da aftalen er han skal ind på fuld tid så snart budgettet er til det, og viser det sig han alligevel ikke vil satse på det fuld tid 6 måneder efter økonomien reelt er til det, så er det vel ikke helt ved siden af jeg kan købe en del af hans ejerskab med rabat eftersom jeg har været drivkraften bag at skabe denne værdi.

Jeg går i tænkeboks:-) Er der noget i ovenstående, der ikke giver mening, så kommenter gerne;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:
. Skulle min partner gå ind på fuld tid vil man kunne tilføje han evt. kan tilbage købe noget af værdien med rabat når han har arbejdet fuld tid i XX antal måneder.
ikke problemfrit da den rabat vil skulle indberettes og beskattes som fuld løn  man må ikke uden skat lønne med billige aktier

Scenarie to med A og B akter er muligt men ja det låser jer jo fast indtil man laver noget handel eller andet for at blive lige

Scenarie C samme problem med evt rabat - du vil blive beskattet af fordelen

Løn kan I aftale som I vil i ejeraftale modsat udbytte som knytter sig til anparterne

Jeg går ud fra at selskabsformen ligger fast, da et I/S jo giver mere fleksibilitet med at aftale overskud fordelt skævt og skifte principper mm, men jo giver solidarisk hæftelse og vil NN helt ud krav om nyt CVR nr med mindre en anden træder ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Yousef

Det er en mulighed og den har været brugt i mange hundrede år

i Danmark, men ordningen anvendes sjældent internationalt og

derfor mener jeg man skal tænke sig om inden man anvender det

gamle system.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)