Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til lukning af enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har brug for noget hjælp og håber, at I/du kan hjælpe mig videre - tak.

Min nuværende enkeltmandsvirksomhed(webshop) vil jeg gerne lukke ned. Jeg har ført udgifter, indtægter og haft regnskabet i Dinero.

Forskudsopgørelse: På min forskudsopgørelse fra Skat vedr. 2015, har Skat automatisk sat mit overskud for virksomheden til 50,000kr. Det er forkert, men da jeg gerne vil lukke virksomheden, er jeg i tvivl om, hvad jeg skal skrive - skal jeg bare skrive 0kr. i overskud? Skat har vedlagt girokort til betaling af B-skat, men jeg tænker ikke at jeg skal betale dem, da jeg tror beløbet er forkert, da jeg jo ikke har 50,000kr. i overskud. Hvis jeg indtaster 0kr. i overskud, skal jeg vel ikke betale B-skatten?  

Jeg har fået i alt 7 girokort, med et beløb på 566kr. for hvert girokort - altså et endeligt beløb på 3962kr. Betalingsdatoerne lyder således 20.01.2015, 20.02.2015, 20.03.2015, 20.04.2015, 20.05.2015, 20.07.2015, 20.08.2015.       

Optælling af varelager: Jeg har for, at være ærlig ikke lavet et årsregnskab. I Dinero har jeg bogført alle udgifter og indtægter, og indberettet de tal som Dinero har givet mig, til Skat. Jeg har ikke nogen form for lagerstyring - da jeg købte produkter bogførte jeg udgifterne til varerne, og når jeg solgte dem, bogførte jeg indtægterne, så jeg ved ikke om optælling af varelager er nødvendigt?

BankJeg har en seperat bankkonto til virksomheden, men jeg ved, at saldoen og regnskabet ikke har fulgtes, så tallene stemmer ikke - hvad gør ift. Skat med det? 

Salg af varelager inden/efter lukning: Jeg har læst mig frem til, at det er mest praktisk, at sælge varelager inden lukning af virksomheden. Men jeg tænker, at jeg gerne vil have lukket virksomheden med det samme, så det er ude af verden. Hvordan griber jeg det an, hvis jeg gerne vil købe produkterne ud af virksomheden? Det bliver jeg vel nødt til, at gøre?  

Dinero: Lige et sidste spørgsmål. Jeg har købt et års abonnement på Dinero via min nuværende virksomhed, hvis jeg lukker min nuværende virksomhed, kan jeg så bare bruge det videre mere et nyt projekt, eller skal jeg også på en eller anden måde, købe det ud af virksomheden?

På forhånd mange tak for din tid og hjælp, jeg værdsætter det meget, da jeg er rimelig lost i det her!   

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 112
Fra  NiceWall.dk Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus Søby:
hvis jeg lukker min nuværende virksomhed, kan jeg så bare bruge det videre mere et nyt projekt

Skal du fortsætte med at drive virksomhed? Er det i et selskab eller fortsætter du med at drive enkeltmandsvirksomhed i det nye projekt?

Hvis du fortsat skal drive en enkeltmandsvirksomhed, skal du køre videre på samme CVR-nr. - evt. i en anden branche.

Få liv på væggen med wallstickers fra NiceWall.dk. Motiver og tekster til ethvert rum i din bolig - eller virksomhed. Se også vores udvalg af emaljeskilte til væggen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjørn - NiceWall.dk:

Magnus Søby:
hvis jeg lukker min nuværende virksomhed, kan jeg så bare bruge det videre mere et nyt projekt

Skal du fortsætte med at drive virksomhed? Er det i et selskab eller fortsætter du med at drive enkeltmandsvirksomhed i det nye projekt?

Hvis du fortsat skal drive en enkeltmandsvirksomhed, skal du køre videre på samme CVR-nr. - evt. i en anden branche.

Hej Bjørn.
Det nye projekt er i et selskab.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus Søby:

1

Forskudsopgørelse: På min forskudsopgørelse fra Skat vedr. 2015, har Skat automatisk sat mit overskud for virksomheden til 50,000kr. Det er forkert, men da jeg gerne vil lukke virksomheden, er jeg i tvivl om, hvad jeg skal skrive - skal jeg bare skrive 0kr. i overskud? Skat har vedlagt girokort til betaling af B-skat, men jeg tænker ikke at jeg skal betale dem, da jeg tror beløbet er forkert, da jeg jo ikke har 50,000kr. i overskud. Hvis jeg indtaster 0kr. i overskud, skal jeg vel ikke betale B-skatten?  

Jeg har fået i alt 7 girokort, med et beløb på 566kr. for hvert girokort - altså et endeligt beløb på 3962kr. Betalingsdatoerne lyder således 20.01.2015, 20.02.2015, 20.03.2015, 20.04.2015, 20.05.2015, 20.07.2015, 20.08.2015.       

2

Optælling af varelager: Jeg har for, at være ærlig ikke lavet et årsregnskab. I Dinero har jeg bogført alle udgifter og indtægter, og indberettet de tal som Dinero har givet mig, til Skat. Jeg har ikke nogen form for lagerstyring - da jeg købte produkter bogførte jeg udgifterne til varerne, og når jeg solgte dem, bogførte jeg indtægterne, så jeg ved ikke om optælling af varelager er nødvendigt?

3

Bank: Jeg har en seperat bankkonto til virksomheden, men jeg ved, at saldoen og regnskabet ikke har fulgtes, så tallene stemmer ikke - hvad gør ift. Skat med det? 

4

Salg af varelager inden/efter lukning: Jeg har læst mig frem til, at det er mest praktisk, at sælge varelager inden lukning af virksomheden. Men jeg tænker, at jeg gerne vil have lukket virksomheden med det samme, så det er ude af verden. Hvordan griber jeg det an, hvis jeg gerne vil købe produkterne ud af virksomheden? Det bliver jeg vel nødt til, at gøre?  

5

Dinero: Lige et sidste spørgsmål. Jeg har købt et års abonnement på Dinero via min nuværende virksomhed, hvis jeg lukker min nuværende virksomhed, kan jeg så bare bruge det videre mere et nyt projekt, eller skal jeg også på en eller anden måde, købe det ud af virksomheden?

På forhånd mange tak for din tid og hjælp, jeg værdsætter det meget, da jeg er rimelig lost i det her!   

1
Du kan ændre forskud til det du mener er det korrekte for 2015 
2
Jo du skal klart tælle varelager op og værdien skal lægges til dit resultat ligesom der kan være skattereguleringer for repræsentation, gaver , fri telefon eller andet. dette er noget skat er meget OBS på ved lukning
3
ved en kontrol og kun ved en kontrol, vil skat kunne forkaste et regnskab og selv sætte hvad de så mener er overskud, så det er skidt at de to ting ikke følges, Bank skal stemme for at det er let at kontrollere regnskab. Jeg ville få en bogholder til at gå det igennem - det er ikke så dyrt
4
Ja du køber produkterne ud selv så og det gør du så til indkøbspris + moms på en helt almindelige faktura fra virksomheden til dig og du betaler så virksomheden (bliver så også dine penge men jo ikke fradrag og ikke moms fradrag) Du skal gøre det samme med alle aktiver du har købt, printer og alt andet der kunne være på tale. Du kan ikke lukke korrekt før ALT er solgt ud af virksomheden i alle fald, skal mig bekendt tilmed bruge det i lukkeblankettens oplysninger
5
Det må du høre dinero om. Hvis de vil overføre til nyt CVR men så kan du ikke bruge det i det gamle også i år - du skal ha hvert sit regnskab for personlig virk og selskab
BONUS  Når du er lidt lost her og ikke fører korrekt regnskab så husk lige når du nu skal i selskab:
  • Regnskabspligt er ubetinget og selve regnskab skal indsendes og offentliggøres som årsrapport - Kan du nok ikke klare selv, så find revisor/extern bogholder
  • Du må ikke hæve penge selv uden det er løn og du må ikke skyde penge ind, uden der beregnes rente. Slut med alm gammel mellemregning
  • Du skal ha lovplig arbejdsskade forsikring for dig selv, uanset du tager løn eller ej når du er aktiv ejer regn ca 1800 kr heltid
  • Du bør helt klart få ejeraftale udarbejdet hvis I er flere ejere - drøn vigtigt
  • Du skal ha selvstændig erhvervskonto til selskabet i banken

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Magnus Søby:

1

Forskudsopgørelse: På min forskudsopgørelse fra Skat vedr. 2015, har Skat automatisk sat mit overskud for virksomheden til 50,000kr. Det er forkert, men da jeg gerne vil lukke virksomheden, er jeg i tvivl om, hvad jeg skal skrive - skal jeg bare skrive 0kr. i overskud? Skat har vedlagt girokort til betaling af B-skat, men jeg tænker ikke at jeg skal betale dem, da jeg tror beløbet er forkert, da jeg jo ikke har 50,000kr. i overskud. Hvis jeg indtaster 0kr. i overskud, skal jeg vel ikke betale B-skatten?  

Jeg har fået i alt 7 girokort, med et beløb på 566kr. for hvert girokort - altså et endeligt beløb på 3962kr. Betalingsdatoerne lyder således 20.01.2015, 20.02.2015, 20.03.2015, 20.04.2015, 20.05.2015, 20.07.2015, 20.08.2015.       

2

Optælling af varelager: Jeg har for, at være ærlig ikke lavet et årsregnskab. I Dinero har jeg bogført alle udgifter og indtægter, og indberettet de tal som Dinero har givet mig, til Skat. Jeg har ikke nogen form for lagerstyring - da jeg købte produkter bogførte jeg udgifterne til varerne, og når jeg solgte dem, bogførte jeg indtægterne, så jeg ved ikke om optælling af varelager er nødvendigt?

3

Bank: Jeg har en seperat bankkonto til virksomheden, men jeg ved, at saldoen og regnskabet ikke har fulgtes, så tallene stemmer ikke - hvad gør ift. Skat med det? 

4

Salg af varelager inden/efter lukning: Jeg har læst mig frem til, at det er mest praktisk, at sælge varelager inden lukning af virksomheden. Men jeg tænker, at jeg gerne vil have lukket virksomheden med det samme, så det er ude af verden. Hvordan griber jeg det an, hvis jeg gerne vil købe produkterne ud af virksomheden? Det bliver jeg vel nødt til, at gøre?  

5

Dinero: Lige et sidste spørgsmål. Jeg har købt et års abonnement på Dinero via min nuværende virksomhed, hvis jeg lukker min nuværende virksomhed, kan jeg så bare bruge det videre mere et nyt projekt, eller skal jeg også på en eller anden måde, købe det ud af virksomheden?

På forhånd mange tak for din tid og hjælp, jeg værdsætter det meget, da jeg er rimelig lost i det her!   

1
Du kan ændre forskud til det du mener er det korrekte for 2015 
2
Jo du skal klart tælle varelager op og værdien skal lægges til dit resultat ligesom der kan være skattereguleringer for repræsentation, gaver , fri telefon eller andet. dette er noget skat er meget OBS på ved lukning
3
ved en kontrol og kun ved en kontrol, vil skat kunne forkaste et regnskab og selv sætte hvad de så mener er overskud, så det er skidt at de to ting ikke følges, Bank skal stemme for at det er let at kontrollere regnskab. Jeg ville få en bogholder til at gå det igennem - det er ikke så dyrt
4
Ja du køber produkterne ud selv så og det gør du så til indkøbspris + moms på en helt almindelige faktura fra virksomheden til dig og du betaler så virksomheden (bliver så også dine penge men jo ikke fradrag og ikke moms fradrag) Du skal gøre det samme med alle aktiver du har købt, printer og alt andet der kunne være på tale. Du kan ikke lukke korrekt før ALT er solgt ud af virksomheden i alle fald, skal mig bekendt tilmed bruge det i lukkeblankettens oplysninger
5
Det må du høre dinero om. Hvis de vil overføre til nyt CVR men så kan du ikke bruge det i det gamle også i år - du skal ha hvert sit regnskab for personlig virk og selskab
BONUS  Når du er lidt lost her og ikke fører korrekt regnskab så husk lige når du nu skal i selskab:
  • Regnskabspligt er ubetinget og selve regnskab skal indsendes og offentliggøres som årsrapport - Kan du nok ikke klare selv, så find revisor/extern bogholder
  • Du må ikke hæve penge selv uden det er løn og du må ikke skyde penge ind, uden der beregnes rente. Slut med alm gammel mellemregning
  • Du skal ha lovplig arbejdsskade forsikring for dig selv, uanset du tager løn eller ej når du er aktiv ejer regn ca 1800 kr heltid
  • Du bør helt klart få ejeraftale udarbejdet hvis I er flere ejere - drøn vigtigt
  • Du skal ha selvstændig erhvervskonto til selskabet i banken
Hej John,
Mange tusind tak for dit svar.
Når jeg bogfører den varebeholdning jeg har, altså de varer jeg ikke har solgt ift. årsregnskabet, skal jeg så bare oprette et finansbilag i Dinero med det samlede beløb på varerne(altså indkøbsprisen)? Og bilaget skal vel dateres til d. fx. 31/12/14, det skal jo høre under 2014 regnskabet?
Magnus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ja de skal 31/12 bogføres kredit varekøb og debet varebeholdning i status og så når du køber dem ud her i 2015 ja så går varelager i nul ved at du betaler det beløb in i firmabank (debet bank/kredit varelager for de varer du køber + moms)  og når du så får et overskud og betaler skat af det - så er resten jo stadigt dine penge efter lukning (overvej om revisor skal se på evt goodwill)

Prøv at se lidt samlet her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/lukkeSelskab.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal jeg lige forstå rigtigt; skal jeg lave 2 bilag(kredit varekøb og debet varebeholdning) til dateret d. 31/12? Jeg bogførte jo varerne da jeg købte dem og har bogført når jeg har solgt dem. Så det er vel ét enkelt bilag jeg skal lave d. 31/12, hvor jeg optæller varebeholdingen, og så køber jeg varerne ud her i 2015?    

Når jeg køber varerne ud, behøves jeg så at flytte pengene, er det ikke tilstrækkeligt at bogføre at jeg køber varerne? Det er jo, som du siger, mine egne penge og jeg har webshop-konto og privat-konto i samme bank!?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

du har jo først 2014 og der har du varene på lager som jeg forstår dig (ellers gir det ikke mening at købe dem ud i 2015) Der skal værdien af dine vare jo ind - og det får du enten ved at kreditere varekøb (så går købsomk ned) og debitere vare lager - med værdien af lager 31/12   (eller du lægger værdien til dit resultat hvis du vil springe lidt over)   - så har du 2014 korrekt og kan lave skat/selvangivelse - 

Når du så køber dem ud i 2015 så laver du en regning og bogfører den mod varelager kredit og bank debet hvor du indbetaler pengene - eller du bogføre det som privat hævet hvis du ikke vil tage penge ud. At du har samme bank er bare besværligt for dig for at se hvad der er hvad, men du må ikke rode privat og firma sammen så du er nødt til enten at køre det mod bank - eller som privat hævet.

jeg tror du skal finde en online bogholder eller revisor for du kan ha ting der giver en kedelig overraskelse hvis du laver fejl og får rodet ting sammen. Heller få afsluttet korrekt synes jeg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,

Tusind tak for din hjælp, det er super fedt, at du gider bruge din tid på at hjælpe andre. Jeg kender en lokal revisor, som hjalp mig med at få gjort tingene ordentligt. Så nu stemmer det hele!

Magnus 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)