Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansker med løn/ansættelse fra et kinesisk firma. Hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Gilleleje
Tilmeldt 25. Aug 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er blevet tilbudt ansættelse i et kinesisk firma, som salgsagent i Europa. Det kinesiske firma har intet kontor i Europa.

Mit job vil være at formidle købsaftaler mellem europæiske firmaer og det pågældende Kinesiske firma, som har tilbudt mig ansættelse.

Spørgsmålene er:

Hvorledes skal jeg kunne få min løn fra firmaet?

Og hvordan skal en ansættelseskontrakt udformes da de jo holder til i Kina?

Jeg ved godt at en af mulighederne ville være at oprette mit eget firma og fakturere det kinesiske firma for mine ydelser, men dette er ikke en option, da firmaet ønsker at ansætte mig.

På forhånd tak Big Smile

Mvh Thomas 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt omplekst. Som sådan er der intet i vejen for en ansættelse i et kinesisk firma som lønmodtager - men alm lønmodtager regler så som feriepenge, ATP, opsigelse osv - er de jo ikke omfattet af, og der kan så være spørgsmål om hvorvidt du rent faktisk kan være nødt til en momsregistrering og virksomhed - Jeg tør ikke svare hele firkantet i forhold til din ydelse anvendes bla.a i DK (og EU) Hvis ikke du omfattes af momspligt så var det langt at foretrække de havde dansk CVR men uden, så vil du i alle fald blot selv skulle indberette din løn som så bør have et væsentligt fastlønspræg for at vise lønmodtager delen

Se om andre tør sige mere om evt momspligt - eller skriv til skat som indlogget og hør, om det at du får en løn (ikke fakturerer men fast lønaftale) rækker til ikke at være selvstændig med moms, og så må du se, hvor langt du kan komme med Kina i forhold til div rettigheder som generelt følger med til lønmodtager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke momsregistreres når du er lønmodtager.

Men du skal selv oplyse skat om løn og eventuel pensionordning m.m.

Du kan læse hvordan her: https://skat.dk/data.aspx?oid=2234755 

Samt DBO'en der regulerer din beskatning: https://www.retsinformation.dk/eli/ltc/2012/30 

---

Det vil være naturligt hvis virksomheden i Kina laver ansættelseskontrakten ud fra hvad i aftaler.

Løn udbetales normalt via bankoverførsel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:
Du skal ikke momsregistreres når du er lønmodtager.
jep det er vi enig om, eneste jeg ikke helt kan se er, om der kunne være en risiko hvis f.eks kontrakten var noget rent provision hvor der fås betaling per aftale man laver og man selv skal afholde alle omkostninger - arbejdsgiver stille ikke noget til rådighed - betaler ikke kørsel og hvad der ellers kunne være naturligt for en lønmodtager. 

Hvis det så virker som, at man faktisk bliver betalt for at sælge en ydelse som Kina rent praktisk modtager i Danmark (og EU) - så ville jeg frygte skat, modsat normalt, hvor de dømmer selvstændige som lønmodtager defacto - her kunne sige, at man var selvstændig og skulle være momsregistreret.

Det må være vigtigt, at aftalen ret tydeligt følger alm. lønmodtager regler så arbejdsgiver har fulde beslutningsret og stiller det nødvendige ?? til udførelsen af arbejdet, til rådighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)