Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andel i enkeltmandsvirksomhed / Lån

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Sagen er at jeg ønsker at investere i en enkeltmandsvirksomhed, en virksomhed som har haft det lidt svært grundet corona. Der er dog lys forude, og ser gode muligheder for fremtiden, hvis blot de får en hjælpen hånd nu og her.

Aftalen er at jeg "indskyder" nogle penge for X % andel i virksomheden. Men det kan jo naturligvis ikke lade sig gøre, da der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

Tænker at det vil være oplagt med en skattefri virksomhedomdannelse, og derefter købe sig ind i virksomheden på regulær vis.

Problemet er bare at der skal tilføres midler hurtigst muligt, så det vil ikke være optimalt at skulle bruge tid på omdannelse nu. Ved at det i teorien bør kunne gøres hurtigt, men har været gennem en del virksomhedsoprettelser efterhånden, og har desværre erfaring med at noget så simpelt som en bankkonto, kan tage uger at oprette efterhånden.

Tænker derfor som alternativ et lån (gældsbrev) mellem mit holdingselskab og virksomheden, indtil der er mere ro på, og så omdannelse start næste år. Lånet skal før det indfries, og samme kapital anvendes så til køb af anparter i selskabet.

Vil gerne yde lånet med så lav rente som muligt, og til indfrielse når som helst, men et anfordringslån er vel ikke muligt mellem to virksomheder? Ved heller ikke om der er nogle skattemæssige hensyn som bør overvejes, forskel mellem aftalte ejerandel, og virksomhedens værdisætning efter omdannelsen, som giver anledning til problemer?

Håber der er nogle kloge mennesker herinde, som kan hjælpe mig med lidt input til mest optimal metode. Kan være der er en helt tredje mulighed jeg overser.

Opsummeret er de to mål:

- At tilføre enkeltmandsvirksomheden kapital asap.
- På sigt at omdanne enkeltmandsvirksomheden til selskab med ejerandel.

Mange tak for hjælpen :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja omdannelse er nu snart - eller næste år da det er 30/6 der er sidste dag for det i året

Lånets indfrielse bør lettest ske inden omdannelsen - så du har de friske midler men kan jo formentlig også ske efter - blot skal du jo så selv lige først lægge ud til anpartskapital

Rente skal under de omstændigheder  (mening det skal give ejerandele forud) givet være markedsrente  - som er mindst disconto +4% men heller ikke for høj - Det som den enkeltmands skulle give for et tilsvarende usikret lån

Da du først overtager efter en skattefri omdannelse så er skatteproblemet i form af værdien afklaret der. 

Du kan som lige så godt låne ejeren pengene privat som låne hans virksomhed - da renten er hans private - og han skyder så penge ind. Det kan du gøre i morgen om du vil, bare du har tillid til ham - for han er et og alt samme som hans virksomhed

Du løber en risiko, det kan gå galt, der kan være tale om der ikke er kapital til omdannelse og meget andet, men så længe du gør det med åbne øjne er alt jo godt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)