Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beregnes arveafgift

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 04:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Vores alder gør, at vi vil sælge vores lejlighed til vores datter.
Da det er et familie-salg, der gør, at vi kan sælge til 80% af vurderingen uden at Skat blander sig, er det er jo væsentlig billigere salg end hvis vi solgte til markedsværdien.
Salgsbeløbet giver vi så vores datter som forskud på arv. Men hvad med arveafgiften.
Er der nogen, der ved om den beregnes af markedsværdien, eller det væsentlig mindre familie-salgs beløb.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Duer da vist havnet det forkerte sted med dit spørgsmål, Amino er et site for iværksættere.

Tilmeldt 2. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Nå da. Nej det vidste jeg da ikke.
Nok er jeg gammel, men jeg har da ikke fattet mistanke til at Amino "kun" er for iværksættere.
Jeg melder mig straks ud igen. Ingen grund til at bruge andres energi på det.
Tak for din info.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Pa:
Jeg melder mig straks ud igen. Ingen grund til at bruge andres energi på det.

Vent lige en dag eller to.
Der er ofte nogen, som gerne vil svare på alt muligt andet end lige iværksætteri. Vi er venlige mennesker herinde :-).

Min umiddelbare vurdering - og jeg er altså ikke jurist af nogen slags - er, at arveafgiften helt forsvinder i forhold til ejendommen. Det er jo ikke jer, der ejer den mere, når først den er overdraget.

Med hensyn til arveafgift af købssummen, hvis I pludselig dør, forholder det sig sådan, at I har lov til at give jeres datter en skattefri gave op til et bestemt beløb pr. år (satsen er vistnok omkring 60.000 kr., men slå det lige op). Så hvis I dividerer jeres samlede formue efter salget med ca. 60.000 kr., kan I regne ud, hvor mange år, I skal holde jer i live for at undgå arveafgiften.

Gaverne må I øvrigt også gives til børnebørn og børns ægtefæller, så hvis der er mand og børn inde i billedet, kan I overføre jeres formue hurtigere.

VH Hans

Tilmeldt 2. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Takker.
Jeg kan da vist heller ikke finde ud af at melde mig ud af Amino. Hvordan gør jeg det?
Men vi "forærer" datteren lejeboligen, som forskud på arv, men ved ikke om arveafgiften blive beregnes af det beløb, som vi sælger for eller af markedsværdien. Der er jo en kæmpe forskel.
Tør ikke rigtig spørge Skat.dk, og jeg kunne ikke finde en nem onlinejurist, der blot svarer uden at jeg skal betale en formue.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Erik Pa:
Vores alder gør, at vi vil sælge vores lejlighed til vores datter.
Da det er et familie-salg, der gør, at vi kan sælge til 80% af vurderingen uden at Skat blander sig, er det er jo væsentlig billigere salg end hvis vi solgte til markedsværdien.
Salgsbeløbet giver vi så vores datter som forskud på arv. Men hvad med arveafgiften.
Er der nogen, der ved om den beregnes af markedsværdien, eller det væsentlig mindre familie-salgs beløb.

Gå til en god famileretsadvokat - Ulrik Grønborg kan anbefales https://www.askt.dk/hvem-er-vi/advokater/ulrik-groenborg.aspx

De - 20% ved familehandel og arv er korrekt MEN med faldgrupper, idet nyt styresignal fra 1/7 i år gør, at skat skal se på en række forhold, og ikke bare blindt godkende. 
Jeg forstår nok ikke hvem I vil sælge til, for du skriver I vil give jeres datter forskud på arv i form af salgsbeløbet. Du må mene I vil overdrage lejligheden til jeres datter til 80% og værdien skal så være arveforskud. Her kunne andre børn føle sig dårligt behandlede, men giver I nu andre noget andet, så vil det være en af årsagerne til, at skat forkaster vurderingen.
Ulrik Grønborg vil kunne råde jer om hvordan, I rent praktisk gennemfører handlen og samtidigt får gjort klart, at den værdi så skal være arveforskud - om I skal modtage betalingen rent praktisk, for derefter at give den tilbage som gave der samtidigt er arveforskud f.eks.

Der er et bundfradrag ved arv 308.800 næste år - og alt derover beskattes med 15% - mens der i gaver er bund på 67.100 som jeg husker 2021 tallet  x 2 hvis i begge giver gave - og alt derover har så samme 15% afgift

Hvis det er arveforskud, så udgår det så af arveafgiftsberegningen når den tid kommer
Det er kompliceret det i vil, og I skal betale for skriftlig hjælp - specielt til sikring af at de 80% vurdering ikke skatteforkastes (kan man formentlig ikke 100% sikre) - men hvor I får en relativ hurtig behandling ved at skat skal godkende gaven på værdien der er langt over afgiftsgrundlaget - og der samtidigt tager stilling til vurderingen
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Pa:
Vores alder gør, at vi vil sælge vores lejlighed til vores datter.
Da det er et familie-salg, der gør, at vi kan sælge til 80% af vurderingen uden at Skat blander sig, er det er jo væsentlig billigere salg end hvis vi solgte til markedsværdien.
Salgsbeløbet giver vi så vores datter som forskud på arv. Men hvad med arveafgiften.
Er der nogen, der ved om den beregnes af markedsværdien, eller det væsentlig mindre familie-salgs beløb.

Gå til en god famileretsadvokat - Ulrik Grønborg kan anbefales https://www.askt.dk/hvem-er-vi/advokater/ulrik-groenborg.aspx

D
e - 20% ved familehandel og arv er korrekt MEN med faldgrupper, idet nyt styresignal fra 1/7 i år gør, at skat skal se på en række forhold, og ikke bare blindt godkende. 
Jeg forstår nok ikke hvem I vil sælge til, for du skriver I vil give jeres datter forskud på arv i form af salgsbeløbet. Du må mene I vil overdrage lejligheden til jeres datter til 80% og værdien skal så være arveforskud. Her kunne andre børn føle sig dårligt behandlede, men giver I nu andre noget andet, så vil det være en af årsagerne til, at skat forkaster vurderingen.
Ulrik Grønborg vil kunne råde jer om hvordan, I rent praktisk gennemfører handlen og samtidigt får gjort klart, at den værdi så skal være arveforskud - om I skal modtage betalingen rent praktisk, for derefter at give den tilbage som gave der samtidigt er arveforskud f.eks.

Der er et bundfradrag ved arv 308.800 næste år - og alt derover beskattes med 15% - mens der i gaver er bund på 67.100 som jeg husker 2021 tallet  x 2 hvis i begge giver gave - og alt derover har så samme 15% afgift

Hvis det er arveforskud, så udgår det så af arveafgiftsberegningen når den tid kommer
Det er kompliceret det i vil, og I skal betale for skriftlig hjælp - specielt til sikring af at de 80% vurdering ikke skatteforkastes (kan man formentlig ikke 100% sikre) - men hvor I får en relativ hurtig behandling ved at skat skal godkende gaven på værdien der er langt over afgiftsgrundlaget - og der samtidigt tager stilling til vurderingen
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 03:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusinde tak for et godt svar. Jeg vil kontakte Ulrik Grønborg med det videre.
'Nu skal jeg vist blot finde ud af hvordan jeg framelder min profil på Amino. Har forstået, at jeg er kommet "helt galt i byen" med min tilmelding.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hils Ulrik fra mig - og du skal ikke slette dig - det er helt ok. Du kunne bare have tilføjet, at du havde tjent pengene som iværksætter - så ville alle være begejstrede Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)