Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anden virksomhed har taget mit firmanavn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har siden 2011 drevet en lille enkeltmands virksomhed, som gennem hele sin levetid har haft samme navn.

Nu har jeg så netop i CVR registreret set at et APS selskab har valgt at benytte samme navn. Dette selskab blev stiftet d. 22/09/20219 med et andet navn, men har ændret navn til det samme som mit firma d. 08/09/2020.

Hvordan er reglerne på dette område? kan de på lovlig vis bruge samme firmanavn som mig blot fordi der er tale om et APS hvor mit er et enkeltmandsvirksomhed?
Såfremt de ikke må benytte mit firmanavn, hvordan bør jeg så gribe sagen an med at få dem til at ændre deres?

Håber nogen kan hjælpe :)

MVH
Mark

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Er firmaet i samme branche som dit firma? 

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Er firmaet i samme branche som dit firma? 

Nej firmaet som har taget samme firmanavn er i rengøringsbranchen mens mit firma er i konsulentbranchen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der mig bekendt ikke så meget at gøre når der ikke er tale om samme branche. 

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 04:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo ikke noget ualmindeligt i at flere virksomheder benytter samme navn, så længe der ikke er varemærker involveret.
Prøv at se hvor mange frisører som hedder Super Cut eller lignende.

Så hvis det ikke engang er inden for samme branche, så er den svær at gøre noget ved.

Men hvis du mener at vedkommende snylter på dit varemærke, kan du se på om der er potentiale til at benytte markedsføringsloven til at gå efter vedkommende.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu nævner du ikke dit firmanavn, så det er svært at være konkret. Derfor er mit svar generelt.

Det hele afhænger i høj grad af, hvor unikt dit firmanavn er, og om der er noget sammenfald i brancher og produkter/ydelser.

Mange håndværkere hedder deres erhverv + navn eller efternavn. F.eks Tømrer Hansen eller Thomas Tømrer. Eller Hansens Tømrerforretning. 

Her er navnet ikke unikt, det er meget generisk, og derfor kan flere sagtens hedde det samme, så længe de ikke forstyrer hinandens forretning. F.eks hvis den ene ligger i Nordjylland, den anden i KBH og en tredje på Fyn. Der er forvekslingen minimal, da de er lokal forankret. 

Hedder dit firma derimod ØÆQØÆQ, og andre begynder at bruge det navn, vil du med overvejende sandsynlighed - det afhænger af den konkrete sag - kunne stoppe dem, hvis det kan medføre forstyrrelser eller misforståelser. 

Så alt i alt er det vigtigt at se på, hvad navnet er, og om det er unikt nok.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Nu nævner du ikke dit firmanavn, så det er svært at være konkret. Derfor er mit svar generelt.

Det hele afhænger i høj grad af, hvor unikt dit firmanavn er, og om der er noget sammenfald i brancher og produkter/ydelser.

Mange håndværkere hedder deres erhverv + navn eller efternavn. F.eks Tømrer Hansen eller Thomas Tømrer. Eller Hansens Tømrerforretning. 

Her er navnet ikke unikt, det er meget generisk, og derfor kan flere sagtens hedde det samme, så længe de ikke forstyrer hinandens forretning. F.eks hvis den ene ligger i Nordjylland, den anden i KBH og en tredje på Fyn. Der er forvekslingen minimal, da de er lokal forankret. 

Hedder dit firma derimod ØÆQØÆQ, og andre begynder at bruge det navn, vil du med overvejende sandsynlighed - det afhænger af den konkrete sag - kunne stoppe dem, hvis det kan medføre forstyrrelser eller misforståelser. 

Så alt i alt er det vigtigt at se på, hvad navnet er, og om det er unikt nok.

Jeg har af hensyn til modparten valgt ikke at skrive mit firmanavn, for ikke at hænge nogen unødigt ud. 

Men vi er ikke i samme branche dog vil jeg mene at firmanavnet ikke er generisk som ovenstående eksempler. 

Mit firmanavn består af to bogstaver efterfulgt af Group. Altså f.eks. Hedder mit firma MK Group mens modpartens hedder MK Group APS. 

Vil det i ovenstående eksempel være OK at kræve at modparten ikke benytter samme navn? Eller er det fortsat for generisk til at alle har lov til at kalde sit firma tilsvarende?

Mvh

Mark 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tembo:

vi er ikke i samme branche dog vil jeg mene at firmanavnet ikke er generisk som ovenstående eksempler. 

Mit firmanavn består af to bogstaver efterfulgt af Group. Altså f.eks. Hedder mit firma MK Group mens modpartens hedder MK Group APS

under de omstændigheder ville jeg glemme alt om at skulle sagsøge noget som helst. MK kan jo være maskin kompaniet, Mogens Knudsen ApS  of masser af andre ting - og så ikke samme branche - det er bare at lade det være -og måske indse, at det da nok med MK group var noget af det mest ubeskyttelige man kunne vælge og hvis det er SÅ vigtigt at have dit eget - finde noget unikt, men da I ikke er samme branche, kan jeg ikke ellers lige se formålet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tembo:

Fashion-Seller:

Nu nævner du ikke dit firmanavn, så det er svært at være konkret. Derfor er mit svar generelt.

Det hele afhænger i høj grad af, hvor unikt dit firmanavn er, og om der er noget sammenfald i brancher og produkter/ydelser.

Mange håndværkere hedder deres erhverv + navn eller efternavn. F.eks Tømrer Hansen eller Thomas Tømrer. Eller Hansens Tømrerforretning. 

Her er navnet ikke unikt, det er meget generisk, og derfor kan flere sagtens hedde det samme, så længe de ikke forstyrer hinandens forretning. F.eks hvis den ene ligger i Nordjylland, den anden i KBH og en tredje på Fyn. Der er forvekslingen minimal, da de er lokal forankret. 

Hedder dit firma derimod ØÆQØÆQ, og andre begynder at bruge det navn, vil du med overvejende sandsynlighed - det afhænger af den konkrete sag - kunne stoppe dem, hvis det kan medføre forstyrrelser eller misforståelser. 

Så alt i alt er det vigtigt at se på, hvad navnet er, og om det er unikt nok.

Jeg har af hensyn til modparten valgt ikke at skrive mit firmanavn, for ikke at hænge nogen unødigt ud. 

Men vi er ikke i samme branche dog vil jeg mene at firmanavnet ikke er generisk som ovenstående eksempler. 

Mit firmanavn består af to bogstaver efterfulgt af Group. Altså f.eks. Hedder mit firma MK Group mens modpartens hedder MK Group APS. 

Vil det i ovenstående eksempel være OK at kræve at modparten ikke benytter samme navn? Eller er det fortsat for generisk til at alle har lov til at kalde sit firma tilsvarende?

Det er jo lidt en vurderingssag. Jeg kender ikke helt til praksis i sådan et tilfælde, men der findes jo markedsføringsloven, som nok ville beskytte dig i sådan et tilfælde.

Så du kan jo prøve at sende dem en skrivelse, hvori du påpeger problemet, og beder dem om at skifte navn, således der ikke er et sammenfald af firmanavne, herunder at de lukrerer på dit navn. Så kan du jo se, om I ikke kan blive enige om en løsning der...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 25. Feb 20
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Tembo:

vi er ikke i samme branche dog vil jeg mene at firmanavnet ikke er generisk som ovenstående eksempler. 

Mit firmanavn består af to bogstaver efterfulgt af Group. Altså f.eks. Hedder mit firma MK Group mens modpartens hedder MK Group APS

under de omstændigheder ville jeg glemme alt om at skulle sagsøge noget som helst. MK kan jo være maskin kompaniet, Mogens Knudsen ApS  of masser af andre ting - og så ikke samme branche - det er bare at lade det være -og måske indse, at det da nok med MK group var noget af det mest ubeskyttelige man kunne vælge og hvis det er SÅ vigtigt at have dit eget - finde noget unikt, men da I ikke er samme branche, kan jeg ikke ellers lige se formålet

vh John Hannover

Hej John

Tak for svaret. Mit største problem med at de benytter navnet, er at jeg kan se at personen bag har en stribe af konkurser bag sig. Min frygt er at jeg bliver associeret med dette, hvis det for denne virksomhed går på samme vis.

Men når I mener at der nok ikke er så meget at gøre, må jeg overveje om jeg bør ændre mit firmanavn for en sikkerheds skyld. 

Mvh

Mark

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)