Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge IVS til privatperson

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle

Jeg har ikke længere aktivitet i mit IVS og ville derfor umiddelbart lukke det ned - MEN

Jeg så et iværksætterpar søge efter at købe et IVS/overtage et eksisterende IVS, da man ikke længere kan købe det som selskabsform.
Men kan man sælge sine anparter til nogle, der ikke tidligere har været inde i virksomheden, så de overtager IVS'et?

De er bekendte med at IVS'er skal laves til APS i 2021 senest, og de tror på at deres omsætning også vil være til det til den tid. Men den er det ikke nu, og derfor vil de gerne købe et IVS.

Så det er situationen. Mine spørgsmål drejer sig derfor om:
1. Kan jeg sælge alle mine anparter til dem? Jeg startede dengang virksomheden op med 15.000 kr. På bankkontoen står der ca. 5000 kr. tilbage, men den er tilknyttet mig, og går jo ikke bare videre til dem (tænker jeg).
2. Kender nogen en side hvor jeg kan finde nogle papirer på at sælge virksomheden? Vil gerne gøre det rigtigt og lovligt og alt det, men det må også gerne være billigt, da prisen jo ikke bliver højere end formentlig 5000 kr.
3. Prismæssigt: Er det et problem at have startet virksomheden med 15.000 og nu sælge den til 5000 kr? Den er intet værd udover hvad folk gider at betale for den, vel? (Jeg har ikke købt noget i virksomhedens navn udover plakater, flyers og lignende, transport til messer og lignende, så der er ikke nogen telefoner, elektronik eller andet i den dur - i det hele taget momsregistrerede jeg aldrig da jeg vidste jeg ikke skulle købe særlig meget)
4. Er der ting jeg ikke ved, som jeg skal vide? Det kan I selvfølgelig ikke vide, men måske nogen har erfaring med at sælge et IVS eller et andet selskab og kan give et par råd omkring ting man måske ikke lige har tænkt over eller lige umiddelbart får søgt på.

Man er jo nok stadig en krejler og håber på at presse lidt penge ud af en virksomhed der har kostet mere end den har tjent! :o)

På forhånd tak for jeres svar,
Dbh Simon
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja du kan sælge alle anparter til dem. De skal forvente banken formentlig vil have samtale om nye ejere
2 du laver bare en lille børsnota - x køber alle anparter i qqq IVS for samlet kr yy - Det er den lette del

Der skal så informeres bank, ændres aktiebog og de to ejerregistre på virk.dk og generalforsamling med ny direktør som så indtræder og gamle fratræder også via virk.dk - og samme med selskabets formål der vel ændres - generalforsamling og reg i virk.dk og samme med navnet osv osv - men en del af det er jo købes pligt mest af alt  -
Der betales via netbank og du angiver fortjeneste / tab til skat for unoterede aktier i - som jeg husker det - rubrik 67 i årsopgrørelsen - har du afgivet kaution i banken (det har du sikkert, så undersøg) så skal den aflyses, ellers hænger du på bankgæld uanset du har solgt

3 så længe i ikke er nærtstående parter, må du sælge til lige det du vil - alle aktiver skal overgå til dem - forpligtelser ligger forsat bare i selskabet også

4 ja naturligt nok

evt mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/Handel-anparter-eller-ny-partner.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)