Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse og ejerandele?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 19
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Min partner og jeg startede et IVS på nominelt 1000kr á anparter for 1kr stk. Jeg indbetalte 510kr og han indbetalte 490kr for at jeg ejede 51% af virksomheden.
Nu står vi i den situation at vi vil forhøje kapitalen med 7000 kr. Men hvormeget skal vi hver især indbetale for at vi stadig har en 51% og 49% konstruktion?
Må ærligt indrømme det har forvirret mig godt og grundigt med al den procent regning😅😅
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

70*51 og 70 * 49

I kunne også overveje at forhøje så samlede kapital er 40.000 og få det overstået med omregistrering til ApS via revisorerklæring - eller - at låne det pengene mod rente som krav

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

eller - at låne det pengene mod rente som krav

vh John Hannover

Der er ikke krav om forrentning af "småbeløb", som 7.000 kr. er i denne sammenhæng.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Cookie - John Hannover:

eller - at låne det pengene mod rente som krav

vh John Hannover

Der er ikke krav om forrentning af "småbeløb", som 7.000 kr. er i denne sammenhæng.

vidste jeg ikke. Hvor I loven står det - mere for at have det klart - er det kaldt småbeløb eller er der en grænse?

Jeg TROEDE alene loven skelnede mellem rene udlæg og egentlige lån  så hvis det var som lån - længere tid, hvad jeg går ud fra når tanken er at det skal være rent kapitalindskud - så er der krav om rente - uanset at det da er lille beløb - når der ikke var tale om udlæg

Meget gerne ref til sted hvor noget med beløbsgrænse kan læses. Kan huske et drift jeg havde - som lånte holding til revisor og skat mm - og det var vel fra start blot 12.000 som revisor aut lod forrente (og voksede vel hvert år indtil der blev først samlet udbytte op - det var et par IVS som ikke måtte før der var 50 t) - selv mellem de sambeskattede. Er det ændret eller var det bare for meget sikkerhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Som så meget indenfor skatteretten, så står det ikke i loven, men følger af praksis. 

I det her tilfælde støtter jeg det på en Landsskatteretskendelse fra 2003, som dog er nævnt i Juridisk Vejledning.

Præmissen for afgørelsen er:

"Mellemregningskontoen må sidestilles med et anfordringstilgodehavende, og en manglende forrentning af en sådan fordring kan normalt ikke anses for at svare til markedsmæssige vilkår. I overensstemmelse med ligningslovens § 2, stk. 1, kan der herefter ske en korrektion af forrentningen, idet en sådan korrektion dog efter rettens opfattelse forudsætter, at der ikke er tale om et bagatelagtigt beløb."

https://skat.dk/skat.aspx?oID=170007&chk=215961

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint så er det bare hvad praksis er for bagatelagtige når der er tale om lån - længere tid modsat udlæg

7.000 åbenbart - 15.000. 30.000 - 50.000 kr hvor mon man kan være sikker på bagatel og ikke risikere skat af en rente man ikke tog (som vel er den mulige konsekvens)?

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke sige, præcis hvor grænsen går. 

Min personlige holdning er, at lån op til 25.000 (1.000 kr. i rente ved diskonto+4%) i hvert fald kan anses for bagatelagtigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

fino tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke uenig med OLA, Jeg tror ikke engang at den afgørelse som OLA henviser til ovenfor ville have været en sag i dag. Den afspejler en tid (1999), hvor SKAT blev målt på størrelsen af reguleringer. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)