Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det en konkurrende virksomhed?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NDL:

Hej Mathias,

Jeg betales iflg loven de 60% om måneden ved en klausul på 12 mdr.

Men kan være du har ret mht. Verdensdækningen.

Det er lidt kringlet mht ejerskabet. Og det ikke fordi jeg prøver at snyde mig udenom klausulen, det er blot et spørgsmål om hvor langt de kan gå og påstå jeg har brudt den.
Som sagt, vil det ikke være direkte i et konkurrende firma, og slet ikke i en konkurrerende stilling.

Præmisser du ikke giver her er hvordan du forholder dig til konkurrenceklausulen. 60% af tidligere løn i en betroet stilling er ret mange penge, og det kunne være et logisk råd at forsøge at forhandle den væk med din tidligere arbejdsgiver. 

Jeg antager at din klausul har en konventionalbod hvis du bryder den, og det lider lidt som dit ønske er at blive betalt for at have konkurrenceklausul, og samtidig få løn i det andet job, men alt ligger jo i de formuleringer du evt har forhandlet da du indgik din kontrakt. 

Du giver ikke detaljer til at svare dig særlig præcis, men du spørger her fordi du er sikker på at den virksomhed du måske tager KAN defineres som konkurrent i bredere betydning. 

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Broncofan

Iflg den nye lovgivning vil kompensationen falde til 24% når jeg påtager mig andet passende arbejde. Derefter er det også op til tidligere arbejdsgiver om de så vil opsige klausulen. Men du har ret, det kan være et kort at spille mht kompensation og nyt job.

Hele præmissen er fortsat, kan en virksomhed klassificere som konkurrende, når virksomheden i sig selv ikke er, men hovedselskabet der ejer den, er.

Tilmeldt 16. Jul 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej NDL

Tag eventuelt et kig på loven om ansættelsesklausuler (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=176313), hvor det blandt andet lyder:

§ 5. En aftale om en konkurrenceklausul er alene gyldig, når lønmodtageren

1) indtager en helt særlig betroet stilling eller indgår en aftale med arbejdsgiveren om udnyttelsesretten til en af lønmodtageren gjort opfindelse,

2) skriftligt får oplyst, hvilke forhold i lønmodtagerens ansættelse der gør det påkrævet at indgå en aftale om en konkurrenceklausul,

3) har været i et ansættelsesforhold hos arbejdsgiveren i en uafbrudt periode på mindst 6 måneder,

4) får kompensation for den periode, hvor konkurrenceklausulen gælder, efter § 8,

5) ikke forpligtes af konkurrenceklausulen i mere end 12 måneder fra fratrædelsestidspunktet og

6) skriftligt får udleveret oplysningerne om forholdene i nr. 1-5.

Desuden skal du huske på at en kontrakt er til for at skabe klarhed over en aftale. Er der ikke klarhed over aftalen, bliver den ugyldig. Det lyder lidt som om din kan være det. Læs eventuelt mere om klarhed i aftale her https://hi.contractbook.co/da/den-gode-kontrakt-ebog-2
Tilmeldt 11. Nov 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhederne vil være to juridisk forskellige personer. Hvis du ikke mener, at datterselskabet laver nogen form for konkurrerende virksomhed, bør der ikke være noget problem i at takke ja til jobbet. Der er dog et par risici:

- Hvor tæt "knyttet" er hoved- og datterselskab

- Er der intet konkurrerende i det nye arbejde, du kommer til at lave? For at bruge dit eget eksempel om bilsælgeren, kan der være en risiko, allerede hvis dit nye arbejde består i at sælge det motorolie, der bliver produceret af hovedselskabet til brug for deres egne biler. 

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Mange tak for alle svarene.
Jeg har selvfølgelig snakket med min fagforening om denne sag.

De fortalte at man ser på virksomheden overordnet. Med det mener de moderselskabet og hvis de har det, andre datterselskaber.

Så iflg dem er der ikke meget at rafle om

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)