Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Excel hjælp

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino folk

Jeg håber der er skarpe excelfolk der kan hjælpe med denne lille udfordring. Jeg er lidt i tvivl om det kan løses med excel, men såfremt det kan håber jeg der er en der kan guide mig på vej.

Jeg skal købe en grund ca 12 hektar, sammen med 15 andre. Vi er enige om at indskuddet skal være forskelligt alt efter grundstørrelse. Grundene kommer til at blive delt op i fire størrelser 500 kvm, 1000 kvm, 2000 kvm og 4000 kvm. Den samlede pris for grunden er 2 mio.

Vi er enedes om at:

Vælger man 500 kvm, skal man betale en faktor på 0.8

Vælger man 1000 kvm, skal man betale en faktor på 1

Vælger man 2000 kvm, skal man betale en faktor på 1.4

Vælger man 4000 kvm, skal man betale en faktor på 1.8

Det vil sige at hvis alle 15 vælger en grundstørrelse på 500 kvm, skal alle selvsagt betale det samme 2 mio/15. (Det ville være nemt)

Udfordringen ligger i, at vi formodentligt vil vælge forskellige grundstørrelser. Det samlede beløb alle betaler skal blive 2 mio. Men der skal lægges en formel ind der tager højde for faktorpriserne. Sådan at den der vælger en grund på 2000 kvm, betaler 40% mere end den der vælger en grund på 1000 kvm. 

Det ligger fast at vi er 15, at prisen på grunden er 2 mio og faktorpriserne er ligeledes faste.

Jeg har siddet og rodet med det i et par timer og jeg må sande at jeg simpelthen ikke er klog nok til at knuse den. Er der nogle matematik/excel genier der kan hjælpe mig med dette hovedbrud.

De bedste hilsner

Jonas

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Mårslet
Tilmeldt 17. Aug 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Har du fået løst din udfordring. Ellers har jeg et bud, som tager højde for det du skriver. Den tager dog ikke højde for hvor meget grund de 15 tilsammen vælger at benytte. 

Mvh

Palle Rosenkilde

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)