Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Klagenævnet for Domænenavne - hvad skal der til for at vinde?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg henvender mig til jer, da jeg gerne vil indgive en klage over et domæne, som jeg gerne vil have overdraget til mig. 

Efter korrespondance med domæneejeren har jeg skriftlige beviser for, at han har registreret domænet i strid med god domæneskik. Han er en domænehaj, der blot holder på domænet til nogen vil betale hans absurde høje pris for det. Han har givet skriftligt udtryk for, at han har for travlt til nogensinde at skulle bruge det selv. 

Og her sidder iværksætteren, mig, som ikke har råd til at punge et sådan beløb ud, men er mere end klar til at bruge domænenavnet. Faktisk har jeg allerede en hjemmeside oppe og køre, men jeg vil gerne skifte til hans domænenavn, som er meget tæt op af mit. 

Alt i alt, så har jeg 100% langt den største interesse i at bruge domænenavnet. 

Mit spørgsmål til jer er, om disse ting er nok til at vinde sagen hos Klagenævnet for Domænenavne og få overdraget domænet til mig? Og er der nogen herinde, som kan hjælpe mig med at udfylde formularen på juridisk professionel vis? Jeg vil nødig få sagen afvist, fordi jeg skriver almindelig dansk og ikke fancy jura sprog, men som jeg forstår det, har formuleringen af sagen meget at sige. 

På forhånd tak for hjælpen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs evt. denne artikel fra 2011, men der er helt sikkert sket ændringer siden da.

https://www.version2.dk/artikel/advokat-saadan-lirker-du-domaenet-ud-af-domaenehajen-gratis-18098

Og læs også denne. Den nævner paragraf 8, som sender dig vider til paragraf 14, hvilket er den du skal bruge for, at bevise at den eksisterende ejer ikke selv har tid eller interessere i at bruge sit domæne.

http://www.jura-guide.dk/domaenenavne-og-domaeneklagenaevnet

-----

§ 14. Administrator skal for internetdomæner omfattet af sin administration fastsætte forretningsbetingelser og vilkår for registranter. Forretningsbetingelserne kan omfatte

1) brugspligt,

2) registrering og anvendelse af domænenavne og

3) sletning af en registrering af et domænenavn.

Stk. 2. Administrator træffer beslutninger om overholdelse af forretningsbetingelser og vilkår fastsat i medfør af stk. 1.

Stk. 3. Administrators forretningsbetingelser og vilkår for registranter efter stk. 1 må ikke stride mod god domænenavnsskik.

-----

Hele Domæneloven finder du her:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=161869

Men hvis det ikke er et .dk navn, så er det mere besværligt.

Og at du skriver, at du selv er nystartende, og vil forlange, at kunne bruge hans domæne navn, bare fordi det ikke nutidigt er i brug, men at du selv kan gøre brug af det. Dertil tror jeg desværre, at det vil være en svær sag, da du og dit firma måske er for nye. Men hvis du kan bevise, at han ingen interesse har om at bruge det, så har du måske nok en sag.

Mvh Allan

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis han direkte har sagt at hans intentioner med domænet er at sælge det videre til at højere pris, så bør du have en ret god sag. Da det er imod lovgivningen af købe domæner mod så at sælge dem videre igen for profit.

Gælder som sagt kun .dk domæner. Det er ret normalt for andre TLD-ejere (fx .com) at købe domæner for så at sælge dem videre, det er der ikke noget galt i indtil videre.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Afgørelserne er offentlige, og det er typisk de samme problemstillinger der går igen og igen. Sandsynligheden for at du kan finde sager, der minder om din er stor, så tag et kig, så har du en bedre fornemmelse af din situation. 

Tilmeldt 21. Jun 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres feedback alle sammen.

Det er et .dk domæne, som det drejer sig om, så jeg vil mene, at jeg står rimelig stærkt, nu når jeg også kan bevise, at han ikke bruger det aktivt og blot vil sælge det videre for profit.

Paragraf 8 og 14 lader til at være dem, som jeg skal huske ved indberetning af sagen. Andre meget vigtige? 

Jeg er i færd med at læse tidligere afgørelser igennem for at se, hvad andre har nævnt i en lignende situation som min. Men det kunne godt være, at nogen af jer, havde praktisk erfaring med det her og således kunne give nogle fif, tips eller guldkorn, om I vil, til hvordan man kan sikre en vindersag. 

Tilmeldt 20. Feb 14
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

DragonXD:
Det er et .dk domæne, som det drejer sig om, så jeg vil mene, at jeg står rimelig stærkt, nu når jeg også kan bevise, at han ikke bruger det aktivt og blot vil sælge det videre for profit.

Kan du bevise det ved, at han har skrevet det til dig? Du skal være opmærksom på, at et domæne sagtens kan være i brug, selv om at der ikke er en hjemmeside på domænet.

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

DragonXD:

Tak for jeres feedback alle sammen.

Det er et .dk domæne, som det drejer sig om, så jeg vil mene, at jeg står rimelig stærkt, nu når jeg også kan bevise, at han ikke bruger det aktivt og blot vil sælge det videre for profit.

Og hvordan kan du bevise han ikke bruger det ? det kan bruges til mail, ftp og meget andet som ikke er synligt for dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

DragonXD:

Efter korrespondance med domæneejeren har jeg skriftlige beviser for, at han har registreret domænet i strid med god domæneskik. Han er en domænehaj, der blot holder på domænet til nogen vil betale hans absurde høje pris for det. Han har givet skriftligt udtryk for, at han har for travlt til nogensinde at skulle bruge det selv. 

Og her sidder iværksætteren, mig, som ikke har råd til at punge et sådan beløb ud, men er mere end klar til at bruge domænenavnet. Faktisk har jeg allerede en hjemmeside oppe og køre, men jeg vil gerne skifte til hans domænenavn, som er meget tæt op af mit. 

Alt i alt, så har jeg 100% langt den største interesse i at bruge domænenavnet

1: Hvis du har klare skriftligebeviser for at han selv siger han SLET ikke bruger domænet så har du en fornuftig sag formentlig

2: Dette specielt hvis du kan bevise han selv erklærer han slet ikke bruger det - og kombinerer det sammen med en eller anden urimelig pris

3: At du har langt den største interesse i at bruge domænenavnet er lige meget. Han kan jo bruge det til noget e-mail eller andet

4 Du kan jo prøve at gå til en advokat - eller lave nyt indlæg hvor du korter den ned til helt enkelt at spørge om en herinde mod betaling vil påtage sig at udforme en klage til klagenævnet. Jeg synes at have set et par eksperter på området herinde

Der er ikke en færdig facitliste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 16
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John, jeg vil se om jeg kan finde en ekspert herinde. 

Som Sunbao også nævner, så er det svært at bevise, at han SLET ikke bruger det. Selv hvis det var tilfældet, så kan han jo bare hurtigt oprette et eller andet med domænet, så det "ligner", at han bruger det? Går den hvis han gør det EFTER klagen er indsendt til klagenævnet? Så kan alle jo bare svindle sig til at holde på det, selvom det ikke er berettiget? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg foreslår du taler med DK hostmaster om sagen.

Det forhold at du gerne vil bruge navnet, skaber ingen ret

for dig.

De tilfælde der har været pådømt af nævnet, har været

spekulative domæneregistreringer, hvor smartasses har

registreret navne, der vedrører domæner, som bestående virksomheder

har eller kan få brug for.

Jeg har haft en klient, der tjente en kvart mille på en domænenavn,

som ikke krænkede nogens ret, men som var så godt, at en bestående

virksomhed købte domænet.

virksomheder har købt det

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)