Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortabt nybegynder søger hjælp

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Sep 20
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kære iværksættere

Jeg overvejer at starte egen virksomhed som beskæftiger sig med IT sikkerhed i cloud-miljøer hvilket jeg selv er uddannet indenfor og til dels arbejder med til dagligt. Jeg har dog lidt svært ved at overskue hvilken virksomhedsform der giver mest mening, og jeg håber i måske kan være behjælpelige med at vælge den rigtige. Da det bliver et hygge projekt jeg kører alene ved siden af mit faste arbejde, forventer jeg at ligge under 50.000kr i indtægt om året, hvorfor jeg tænker at enten Enkeltmandsvirksomhed eller PMV giver bedst mening.

Min situation er desværre ikke så simpel som så, da jeg også godt kunne tænke mig at “ansætte” en ven som praktikant. Denne barndomsven er arbejdsløs, uden uddannelse og har meget begrænset erhvervserfaring, hvilket skyldes nogle personlige udfordringer for private til at komme ind på her. Min pointe er, at denne person har det svært og har svært ved at få jobs der matcher hans profil, og jeg vil gerne vil hjælpe denne ven så godt jeg kan. Dette vil jeg gøre ved at lære ham mit fag, således han kan tilegne sig nogle evner som han forhåbentligt selv kan leve af på sigt, eller hvis det viser sig at der bliver en solid nok økonomi til det i min egen virksomhed til at betale ham løn, så vil jeg selv ansætte ham.

1. Udfordringen her består i at jeg ikke helt kan gennemskue om jeg må have praktikanter i hhv en Enkeltmandsvirksomhed eller en PMV, da dette ikke har været nævnt nogen steder jeg har læst, men de må ihvertfald ikke have ansatte som jeg kunne godt frygte at praktikanter går herunder?

Jeg håber på at kunne få certificeret min praktikant i diverse relevante teknologier, men det virker til at være lidt af en gråzone om disse og lignende kurser går under videreuddannelse eller vedligehold af eksisterende viden..

2. I tilfælde af at jeg godt må have praktikanter i én af de to nævnte virksomhedsformer, må jeg så sende vedkomne på kursus og trække det fra?

3. Kan jeg selv som virksomhedsejer og uddannet indenfor faget trække kurser og certificeringer fra som understøtter virksomheden?
For mig giver det mening at jeg som ejer og den med kompetencerne selvfølgeligt bliver nødt til at holde min uddannelse relevant, og derfor kan trække dette fra, men alligevel er jeg påpasselig med at kalkulere med et fradrag som jeg ikke er 100% på at få.

Fra skat:
“Kendetegnet for en efteruddannelse er, at den har til formål at vedligeholde og ajourføre den viden eller de kvalifikationer, som kræves for at kunne bestride ens aktuelle arbejdsområde.”

“Der er derimod fradrag for udgifter til efteruddannelse, hvis uddannelsen har den fornødne forbindelse til ens lønnede arbejde. Efteruddannelse er uddannelse der er egnet til at vedligeholde ens viden og kvalifikation. Fradrag for udgifter til kurser, studier og faglitteratur er omfattet af bundgrænsen på 6.300 kr. årligt i 2020. Se mere om bundgrænsen mv. i LL § 9, stk. 1, og C.A.4.3.1.1 om fradrag for lønmodtagere”

4. Hvis det viser sig at jeg kan trække kurser til os begge fra, hvor meget er det overhovedet det drejer sig om, det er bare momsen jeg kan få tilbage ikke? Dvs intet ved PMV vel da disse ikke er momsregistrerede.

Beklager den store mundfuld, jeg har været ved at læse en masse op på disse ting men syntes bare jeg er endnu mere forvirret efterfølgende. Skats love og paragraffer er ikke altid egnede for almindelige dødeliges øjne og forståelse :)

På forhånd tak for alt hjælp i har lyst til at dele, og fortsat god aften til jer andre ildsjæle derude!

// Kasper
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

TidTilAtTageChancen:
1. Udfordringen her består i at jeg ikke helt kan gennemskue om jeg må have praktikanter i hhv en Enkeltmandsvirksomhed eller en PMV, da dette ikke har været nævnt nogen steder jeg har læst, men de må ihvertfald ikke have ansatte som jeg kunne godt frygte at praktikanter går herunder?
man må slet ikke have "pligter" så praktikant må være udelukket i PMV

TidTilAtTageChancen:
Kan jeg selv som virksomhedsejer og uddannet indenfor faget trække kurser og certificeringer fra som understøtter virksomheden?
For mig giver det mening at jeg som ejer og den med kompetencerne selvfølgeligt bliver nødt til at holde min uddannelse relevant, og derfor kan trække dette fra, men alligevel er jeg påpasselig med at kalkulere med et fradrag som jeg ikke er 100% på at få.
  hvis det er ren efteruddannelse som hører til den hoveduddanelse du har - så umiddelbart ja. Hvis det er noget der tilfører viden der øger nyt forretningsgrundlad så nej

Skat vil sikkert se skarpere på det ud fra erhvervsmæssigt behov, som måske er mindre i PMV end andet
Hvis du kan trække fra - så er det omkostningen du har  men jo ikke momsfradrag i PMV - men de ting som giver fradrag - sænker jo dit overskud til skat

Husk at hvis du udfører IT osv ydelser for firmaer som PMV så skal disse momsregistrerede virksomheder ligge og indberette honorar til PMV - ganske som var det personligt honorar - her blot på CVR nummeret som honorar. Det kan undre nogen og måske PMV ikke er det mest tillidsskabende i et kundeforhold af den type - hvis man på forhånd med sikkerhed synes at vide, at man ikke kan komme til at fakturere for mere end 50 t på nogen 12 mdr periode frem og tilbage

Overvej bog om Personlig virksomhed inkl PMV som gennemgår det hele letlæst, fra stiftelse, skat, moms, regnskab og en bunke mere - som e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, man må jo gerne have ansatte (også deltids) i sin enkeltmandsvirksomhed.

Men som jeg husker det, skal der mindst være 5 ansatte før man kan tage en praktikant ind.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:
Altså, man må jo gerne have ansatte (også deltids) i sin enkeltmandsvirksomhed.
yeps men som der spørges til - ikke i et PMV

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)