Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejer at stifte virksomhed, men har brug for feedback og råd!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Jeg har netop oprettet mig på Amino, da jeg har læst at det her er et godt forum til at få råd og feedback vedrørende sin startup virksomhed. Det håber jeg at jeg kan få!
Sagen er den, at jeg for ca. 3 måneder siden fik den der "gyldne" ide, som man så tit hører om og håber på at få. Det føler jeg i hvert faldt selv. Ideen kalder jeg Earn by Recycling og er en et helt nyt genbrugskoncept, der skal gøre, at mange flere møbler bliver genbrugt i Danmark. Konceptet bag den "gyldne" ide er, at man bliver betalt for at genbruge sine brugte møbler. Jeg håber at kunne få noget feedback på ideen!
Vi kender alle det at skulle flytte bolig. For klart størstedelen af os alle indebærer en flytning også, at en del møbler pludselig kommer i overskud. Typisk flytter man sammen med en kæreste eller ægtefælle og får derfor ikke brug for to sofaer eller to spiseborde. Ved flytning skal det som regel gå hurtigt med at få pakket sine ting sammen, så mange folk har typisk ikke andre muligheder end at smide deres uønskede møbler ud! Samfundet taber derfor masser af penge på at gode møbler bliver smidt ud samtidigt med, at potentielle købere ikke kan få et billigere bord end ved nykøb.
Princippet er, at i stedet for at smide de brugte møbler ud, så kan man give dem til os. Jeg sørger herefter for at opbevare dem i et lagerrum, transportere dem og videresælge dem på forskellige salgsplatforme. Salgsprisen splitter jeg 50/50 med ejeren af møblet, således at jeg sender halvdelen af den endelige pris retur til ejeren mens jeg beholder den anden halvdel. Ideen bag konceptet er, at jeg mener, at folk ganske enkelt vil smide færre møbler ud, hvis de kan tjene penge på det. Folk får penge for deres møbler i stedet for at smide dem ud, en køber får et billigere møbel end et nyt, og jeg tjener penge på det = win-win-win.
Nu har jeg testet konceptet af på mit kollegie i 3 måneder med kæmpe succes, hvor jeg har omsat for ca. 14.000 kroner udelukkende ved at arbejde i weekenderne og efter arbejdstid. Jeg nyder at teste konceptet men er pludselig kommet i kæmpe tvivl om, hvad dælen jeg gør, når det på et eller andet tidspunkt skal blive seriøst? Går man bare i gang med at udbrede det overalt eller skal man starte lokalt? Skal man pludselig begynde at investere helt vildt og ansætte folk, eller hvor lang tid skal der gå?
Samtidigt har jeg ingen ide om de 3 måneder er repræsentative for, om forretningen generelt kan fungere, hvis det skalleres op. Er der nogen der kan give lidt feedback på ideen samt ideer til hvordan jeg kommer videre? Al feedback er meget værdsat! :)

Jeg har hele mit liv drømt om at blive iværksætter, og jeg nyder virkelig tanken om at starte det her op! Men det skal selvfølgelig være baseret på en fornuftig ide og ikke bare være iværksætter for at være det.
Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er helt sikkert et marked for din ide, men du skal også forvente nogle udfordringer.

Gedesby Mølle (Gedser) indsamler brugte møbler hvert år, som de sælger for at skaffe penge til foreningen. De afviser mange, da de hvert eneste år kan fylde mindst en container med top med de ting, som de IKKE er i stand til at sælge. Deres marked er kendt af mange, har mange åbningsdage og har ofte rigtig mange besøgende, så det er ikke af den grund de ender op med mange overskydende møbler.

Det kunne være en kilde til gratis/billige varer, men det kan meget vel også være et tegn på at konkurrencen med salg af brugte møbler er meget stor, og du derfor skal forvente omkostninger på en masse ting, som du ikke kan få solgt. Som virksomhed skal du betale for at komme af med dit affald, du må ikke bare køre det på genbrugspladen som private gør.

---

Der ud over skal du være opmærksom på, at du skal registreres hos politiet og ud over almindeligt regnskab også skal føre en såkaldt forretningsbog, som er godkendt er politiet.

https://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/Handel_brugte_genstande/ 

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uptimeister,

Tak for dit svar. Dejligt at få noget god feedback :)

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg sagtens kan købe dit argument om, at konkurrencen på brugtmarkedet kan være hård. Det var også det som jeg på forhånd tænkte som den største udfordring umiddelbart; at der ville komme en masse møbler i overskud. Jeg kan dog her efter 3 måneder i aktion konstatere, at det er lykkedes mig at sælge ALLE møbler, som jeg har fået (50 møbler i alt) inden for relativt kort tid. I gennemsnit ligger mine møbler på lager i ca. 5 dage, før de bliver solgt, og dette kan selvfølgelig altid optimeres. Men du har fuldkommen ret, der skal være en plan for når det ikke lykkes, for det vil det på et tidspunkt.

Min egen umiddelbare plan er, at jeg vil undgå dette gennem skarp afgrænsning. Jeg tager ikke imod alle møbler, kun møbler der er i orden samt med mulighed for salg. Hvis jeg vurderer, at møblet er så lidt værd, at det ikke kan sælges, så giver jeg det gratis videre til genbrug.

Jeg takker super meget for dine oplysninger omkring politiet, det var jeg faktisk ikke klar over! Det er noget jeg helt klart skal have med, hvis jeg vælger at gøre det til noget seriøst en dag. Lige nu vælger jeg at køre konceptet her lokalt, hvor jeg bor, indtil nytåret og så vil jeg evaluere mine findings bagefter og se, om der er grundlag for en sund og bæredygtig virksomhed.

Tak for feedback.

Tilmeldt 25. Jun 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Uptimeister,

Tak for dit svar. Dejligt at få noget god feedback :)

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg sagtens kan købe dit argument om, at konkurrencen på brugtmarkedet kan være hård. Det var også det som jeg på forhånd tænkte som den største udfordring umiddelbart; at der ville komme en masse møbler i overskud. Jeg kan dog her efter 3 måneder i aktion konstatere, at det er lykkedes mig at sælge ALLE møbler, som jeg har fået (50 møbler i alt) inden for relativt kort tid. I gennemsnit ligger mine møbler på lager i ca. 5 dage, før de bliver solgt, og dette kan selvfølgelig altid optimeres. Men du har fuldkommen ret, der skal være en plan for når det ikke lykkes, for det vil det på et tidspunkt.

Min egen umiddelbare plan er, at jeg vil undgå dette gennem skarp afgrænsning. Jeg tager ikke imod alle møbler, kun møbler der er i orden samt med mulighed for salg. Hvis jeg vurderer, at møblet er så lidt værd, at det ikke kan sælges, så giver jeg det gratis videre til genbrug.

Jeg takker super meget for dine oplysninger omkring politiet, det var jeg faktisk ikke klar over! Det er noget jeg helt klart skal have med, hvis jeg vælger at gøre det til noget seriøst en dag. Lige nu vælger jeg at køre konceptet her lokalt, hvor jeg bor, indtil nytåret og så vil jeg evaluere mine findings bagefter og se, om der er grundlag for en sund og bæredygtig virksomhed.

Tak for feedback.
Tilmeldt 18. Apr 17
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du får helt sikkert brug for mandskab og det at splitte 50/50 tror jeg hurtigt bliver svært for dig i form at de udgifter du får en ting er at drive noget lokalt i sin fritid hvor man lige henter lidt engang i mellem og har plads til at have det stående i sin garage eller what ever mens man sælger ud på dba mv.

Jeg arbejder selv som dødboryder og vil gerne påpege at det at transportere og sælge møbler er svære end det lyder. Men lad os sige din forretning bliver reel og du skal i gang bare i en region her i landet til at starte med

1. du skal have et lager med god plads og der tilhørende udgifter.

2. du skal have diverse transportredskaber såsom sækkevogn, møbelhund, bæreseler,tæpper en ordentlig bil med mulighed for fastspænding af diverse møbler og gjorde dertil.

3. min. en ekstra mand mange møbler er tunge eller uhandy og det nytter ikke at stå alene med et møbel der skal ned ad trappen fra 4. sal

4. hvis du i givet fald tilbyder at lade folk aflevere møbler direkte til dig vil en affaldscontainer i storformat også være meget praktisk iforhold til der kan gemme sig skrald imellem og så er muligheden for at smide de møbler ud der står for længe hellere ikke tosset.

håber det hjalp en smule

Skriv endelig hvis du har spørgsmål til branchen med køb og salg af brugte vare

mvh.

Magnus

Tilmeldt 1. Mar 18
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 06:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Potentiel god ide.
Lidt tanker:
Data vil altid være din ven. Der vil være ting som er nemme at sælge, og ting som er svære. Dette vil nok hurtigt vise sig som et mønster. En ide kan være at folk uploader et billede af deres møbel til din hjemmeside hvor du sådan vurdere om det er noget der hurtigt kan sælges og noget du vil hente.

Folk er ofte i den situation bare glade for at få møbler væk, og smider det på facebook og dba som “gratis hvis du henter det”. Jeg ser derfor også en mulighed for at udbytte denne del af markedet.

Derudover skal det siges at der er mange gode møbler på dba, som koster meget lidt. Din potentielle profit margin er derfor nok ofte ret lille ift tiden der skal bruges på at hente møbler, opbevaring og salg. Du skal derfor have en meget strømlignet process, eller potentieltset kun gå efter ting som du ved du kan få en sjat penge for.

Hvis du foreksempel allerede har en køber klar til at købe en sofa kan du måske køre produktet direkte fra opsamlingssted og ud til kunden og dermed spare opbevaringsplads og aflæsning 2 gange.

Du skal altid tænke skalerbarhed. Prøv at forestil dig hvordan du ville drive virksomheden i en by som København.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)