Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af selskab. I/S eller IVS risici ved personlig hæftelse i videobranchen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en lille videovirksomhed med en ven hvor vi filmer små reklamefilm for lokale selskaber med henblik på at de skal vises på selskabets hjemmeside/facebook

Mit spørgsmål er så, skal vi vælge i/s eller ivs?

i/s der hæfter vi personligt, men ellers er det lige til og helt klart det letteste, i forhold til regnskab, forsikringer osv. Ivs er mere besværligt men her sikrer vi vores "personlige formue" fra at blive sagsøgt hvis vi f.eks bruger copyright musik.

Vi har hensigt om at købe alt musik og ellers udelukkende bruge vores egne videooptagelser, samt lave en ansvarsfraskrivelse ved videooverlevering til kunden.


Er der nogle derude som ved lidt mere om emnet og kan hjælpe? Er der nogen risici i vores tilfælde i forhold til at hæfte personligt?


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Risiko i I/S er jo ikke blot personlig men solidarisk så alle penge kan i første omgang tages fra den "rigeste" af jer. OM I har en risiko kan kun i selv vurdere, som sådan kan jeres ansvarsfraskrivelse jo i så fald kun være i forhold til kunden ikke sagsøger jer, ikke mod at en kunstner sagsøger JER for at have brugt materiale med copyright
I får næppe en kunde til at skrive under på at kunden tager jeres risiko mod en kunstner, kun at de ikke selv sagsøger jer

Jeg vil mene I kan begrænse den risiko ved omhyggelighed i valget af musik, og så er I/S som I er inde på enklest, kan have skattefordele i form af direkte fradrag for evt underskud, og færre krav til f.eks lovpligtig arbejdsskadeforsikring og offentligt regnskab mm i et IVS, lige som I/S er lettere at fortryde og lukke. Omvendt er IVS lettere at sælge til andre hvis det skulle blive et ønske.

Personligt ser jeg IVS som lidt problematisk fordi de drives af alt for mange lykkeriddere der ikke gider sætte sig ind i regler. Næsten 10% af alle eksisterende er pt under tvangsluking, så vælger i IVS, så tag og sæt jer helt ind alt

Her om valget  personlig virksomhed eller selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

og her 12 råd at sætte flueben ved et efter et hvis valget bliver et selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)