Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligt at lave "omvendt fakturering"?

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 19. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer,

Jeg skal udbetale penge til en anden virksomhed. Normalt sendes en faktura for at opkræve penge fra en virksomhed, men hvad sendes tilsvarende, når der skal udbetales penge til virksomheden?

Jeg har en webshop, hvor jeg sælger vare for flere fysiske butikker. To gange om måneden vil jeg gøre op hvor meget der er solgt og overføre beløbet (minus kommision) til butikkerne. Det bliver altså overført penge regelmæssigt og for flere fysiske butikker, så jeg ønsker ikke at skulle kontakte butikkerne for at få dem til at fakturere mig, hvis det kan undgås. 
 
Håber I kan hjælpe.

På forhånd tusind tak!

Vh Jesper 

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 393
Fra  Babytoys.dk Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

De kan sende dig en faktura, eller også sender du en kreditnota.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen så laver du bare en krediitnota.

 

Peter

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja en kreditnota behøver ikke være fordi man krediterer en tidligere faktura - den kan sagtens være stand alone

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Inner Circle Revision:

Jamen så laver du bare en krediitnota.

Nej, det er ikke tilladt at lave en kreditnota i en sådan situation!

En kreditnota skal modregnes i noget du tidligere har faktureret. Et yderligere problem er, at en kreditnota vil debitere salgsmoms hos dig, men der er jo i stedet tale om, at du skal bogføre købsmoms, da det jo er dig, som har købt en vare hos din leverandør.

Trådstarter skal i stedet have fat på reglerne omkring "afregningsbilag", hvor du på vegne af en momsregistreret samarbejdspartner kan udstede et afregningsbilag, som reelt er en faktura du udsteder på vegne af din samarbejdspartner.

Begge parter skal indgå en skriftlig aftale omkring samarbejdet (jeg ved ikke om en aftale via e-mail er nok, men det burde det være), hvorefter du kan begynde at udstede dine periodevise afregningsbilag på vegne af dine samarbejdspartnere.

Læs evt. mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068788&chk=203356&layout=353121

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som opfølgning, så læser jeg lige, at den skriftlige aftale skal være underskrevet af begge parter, samt den skal opbevares hos begge parter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

vidste jeg ikke Martin - men jeg tror dig absolut. Må man slet ikke lave en kreditnota - som du skriver f.eks. med bogført købsmoms (forudsat der rent faktisk er moms på provision??)- som bogføringsbilag konteret uden for omsætning, f.eks. som provision hvad dette vel er- hvis man skal betale nogen uden at de skal sende en faktura med andre ord. (lidt sjovt at inner circle revision - Peter mente det?)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Der må være tale om køb af varer, da provision jo må gå den anden vej.

Er der tale om provision skal der jo bare laves en almindelig faktura til partneren.

Slutkunden skal så have en faktura udstedt fra partneren i stedet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ja vist - læst igen - han betaler jo helt enkelt varer minus en kommision han selv fratrækker - man kunne tro butikkerne som han jo har solgt varen for, gerne selv ville komme med en faktura minus kommision så de kan styre varelager og få det korrekt i omsætning
Kan butikken overhovedet komme uden om en egentlig faktura når det nu jo klart er varer de sælger - evt ved at trådstarter sender dem en opstilling de kan bruge som faktura bilag?
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja vist - læst igen - han betaler jo helt enkelt varer minus en kommision han selv fratrækker - man kunne tro butikkerne som han jo har solgt varen for, gerne selv ville komme med en faktura minus kommision så de kan styre varelager og få det korrekt i omsætning

Ja, eller vel egentlige bare en fast aftalt rabat på de varer han køber hos partnerne, og ikke så meget en provision, selvom der ikke ville være noget galt i det - så bør afregningsbilaget jo principielt bogføres med varens indkøbspris med købsmoms, og derefter provisionen med salgsmoms, og så bliver det pludselig langhåret... :-)

Cookie - John Hannover:

Kan butikken overhovedet komme uden om en egentlig faktura når det nu jo klart er varer de sælger - evt ved at trådstarter sender dem en opstilling de kan bruge som faktura bilag?
Venlig hilsen

Nej, det kan han ikke i min optik. Alternativt skal det faktureres via partneren, men så er der ingen omvendt fakturering, da der jo så kun skal faktureres en provision.

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)