Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Jeg vil udtræde som direktør i et aps og der er derved ingen lovlig ledelse = tvangsopløsning

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

i princippet vel jo. Når man ikke er direktør er det jo klart man afviser kreditorerne med dokumentation for at man er fratrådt hvis de beder om det og samme overfor fogeden. Ved tvangsopløsningen - som jo altså tager tid, indkaldes den tidligere ledelse til skifteretten for at forklare div regnskabsforhold og er der ikke aktiver og ikke formål eller penge til en konkurs, opløses selskabet helt enkelt og kreditorerne har tabt alt og trådstarter så også tabt sin kapital i selskabet, som så giver ham fradrag for tabet som tab på aktieindkomst skat.

Ingen kan kræve noget af en fratrådt direktør og dennes eneste risiko er, hvis kreditorerne kan påstå at selskabet blev kørt uden kapital og forsætte med at stifte gæld ud over et punkt hvor det burde være helt klart at gælde ikke kunne betales. Det kan jo ske, men de fleste tvangsopløsninger sker "fredeligt"

Endeligt er der jo tilfælde hvor ejeren har kautioneret personligt for banklån f.eks. og den gæld hænger jo fast i personen 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
i princippet vel jo. Når man ikke er direktør er det jo klart man afviser kreditorerne med dokumentation for at man er fratrådt hvis de beder om det og samme overfor fogeden

Men hvis selskabet ikke længere har en direktør. Er det vel herefter den sidste direktør i selskabet, der har pligt til at møde i fogedretten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

i skifteretten ja  - ikke fogedretten.

Han vil blive indkaldt. En aftrådt direktør  vil som udgangspunkt ikke skulle møde op andet end skifteretten i forbindelse med tvangslukningen og dér være skifteretten behjælpelig med afklaring af regnskab o.l.  Også virksomhedens ejere/deltagere kan indkaldes.

Fogedretten kan ikke indkalde en tidl. direktør - så der vil han blot dokumentere at han ER fratrådt. 

Tonny kan sikkert forklare bedre, men jeg vil tro fratrædelses dato er den dato hvor ændringsblanketten er gået ind til selskabsstyrelsen og ikke den dato de behandler eller sender til tvansopløsning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay John. Tak for det uddybende svar. 

Jeg er nemlig selv i den omtalte situation. Er fratrådt som direktør. Selskabet har ikke fundet en anden ledelse. selskabet er nu på vej til tvangsopløsning. Jeg er indkaldt i fogedretten vedr. en mindre gæld og har fået det svar at jeg skulle møde op, da jeg var sidste direktør i selskabet.

Jeg har læst en masse igennem på nettet, men kan ikke finde noget konkret om det nu også er min pligt. Heller ikke retshjælpen kunne svare på spørgsmålet.

K.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik.

Tak for linket. Info viser jo tydeligt, at man selv skal sætte sig ind i ret og pligt, da det ikke er en selvfølge, at de højere myndigheder altid ved, hvad de laver, men af og til tager beslutninger på et lidt løst grundlag. 

Problemet er bare, at det ikke altid er til at finde ud af, hvor man skal henvende sig for at få svar på sine spørgsmål.

Linket du henviser til, kan nok ikke helt sammenlignes, da jeg er indkaldt med mit navn og der ikke er en ledelse i selskabet efter, at jeg fratrådte.

K.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kajojeba:
da jeg er indkaldt med mit navn og der ikke er en ledelse i selskabet efter, at jeg fratrådte.

Men udgangspunktet er alligevel at den pågældende direktør var fratrådt på tidspunktet for indkaldelsen. Men du kan altid bede om en lovhenvisning til at du skal indkaldes som seneste direktør. Retsplejelovens regler taler alene om eksisterende direktører. Som fratrådt direktør kan du ikke tegne virksomheden - og det giver derfor ingen mening at indkalde dig i en fogedsag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis indkaldelsen er i din egenskab af direktør for selskabet, og du ikke er direktør længere synes jeg du skal meddele dem der indkalder, at du er fratrådt som direktør den x.xx evt med dokumentation og at du derfor ikke på nogen måde kan repræsentere firmaet længere - og der for ikke mener du kan indkaldes. Protesterer de kan du jo ex sende kopi af den "dom" - men jeg tror fogedretten vil være helt opmærksom på, at den afgået direktør ikke kan tegne selskabet og ikke har nogen pligter i forhold til selskabet, når han er fratrådt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak til jer begge. Det er super-fine svar, som jeg virkelig kan bruge.

Kunne jeg give stjerner, fik i begge max stjerner :-)

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny og andre i tråden,

Jeg er klar over det er en gammel tråd. Smile

Jeg står lidt i samme situation med at skulle fratræde som direktør i et ApS som jeg 100% ejer og som har en smule gæld i øvrigt så der er ikke penge til at afvikle.

Jeg kan se på virk.dk at man kan fratræde som direktør der.

Vil det sige at jeg bare kan gøre det i stedet for at indsende den fysiske anmeldelse til erhvervsstyrelsen (har i øvigt hentet den blanket)?

Får jeg dokumentation for fratrædelsen hvis jeg gør det online?

Jeg går ud fra at det så er bedst at skifte navn på virksomheden føst, og derefter fratræde.

Ved du i øvrigt hvad der sker hvis jeg som fratrådt direktør så ikke møder op i skifteretten? Jeg er bosat i udlandet og det er ikke sikkert jeg sådan lige kan komme til DK bare pga det (rent økonomisk og vil kræve feriedage fra job osv. hvilket måske ikke er muligt).

Mvh.

Max

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)