Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af personlig ejet virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder lige og forsøger at finde hoved og hale i beskatningen af folk med personlig ejet virksomhed.
Og mere specifikt hvornår og hvordan man kan skal betale skat af et evt. overskud eller beløb man trækker ud af virksomheden.

Det jeg er interesseret i at finde ud af er hvis jeg trækker et beløb ud af virksomheden og overfører dem til mig selv er det så at betragte som en personlig indkomst som jeg skal angive som en b-indtægt? Og hvordan skal det bogføres i regnskabet?
Hvad med en evt. skat. Hvornår skal den betales?
 

Jeg er lidt blank lige her og jeg syntes ikke lige at skat.dk giver den bedste vejledning på det specifikke spørgsmål.
Det jeg kan forstå at er at jeg bliver beskattet af virksomhedens samlet resultat såfremt det er positivt.
Men det giver mig ikke rigtigt svar på hvad der skal ske af evt. beløb der bliver trukket ud af virksomheden.
(Der skal her ses bort fra private midler der er indskudt.)

Håber der er nogle kloge hoveder der kan give mig et svar. :-) 

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 04:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

Som udgangspunkt skal du betale skat af penge, du overfører til dig privat fra din virksomhed. Det nemmeste er at bruge et program som Dataløn eller Danløn - så håndterer de din skat korrekt, så du ikke skal bekymre dig om, du gør det korrekt. Det koster vist 15 kr. pr. transaktion hos Danløn.

- go påske.

Toke

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Toke Kruse:
Som udgangspunkt skal du betale skat af penge, du overfører til dig privat fra din virksomhed.

Det er noget vrøvl. I et personligt firma betaler du skat af dit overskud. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvad "du overfører til dig privat fra din virksomhed".

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 22. Jun 11
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Der skal betales skat af dit overskud = indtægter - udgifter.

Mvh,
Dennis
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Toke Kruse:

Som udgangspunkt skal du betale skat af penge, du overfører til dig privat fra din virksomhed.

Dette kunne ikke være mere forkert.

Man beskattes som udgangspunkt af resultatet i virksomheden. Hvad du hæver fra virksomheden har INTET med din beskatning at gøre.

Kun såfremt du anvender VSO, så har det betydning, hvad du hæver i virksomheden.

Toke Kruse:

Det nemmeste er at bruge et program som Dataløn eller Danløn - så håndterer de din skat korrekt

Jeg må på det kraftigste fraråde at anvende Danløn eller Dataløn i forbindelse med private hævninger i din egen virksomhed (din egen løn).

Resultatet vil være, at din skat IKKE bliver håndteret korrekt, og vil dermed have 100% modsat effekt af, hvad Toke fra Billy's Billing anbefaler.

Danløn eller Dataløn vil være gode at anvende ved lønudbetaling til ansatte i din virksomhed, men lad være med at bruge det til dig selv.

Tokes svar er 100% forkert, og det kan have meget dårlige konsekvenser at følge hans råd ovenfor.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Arendtsen:

Det jeg kan forstå at er at jeg bliver beskattet af virksomhedens samlet resultat såfremt det er positivt.

Men det giver mig ikke rigtigt svar på hvad der skal ske af evt. beløb der bliver trukket ud af virksomheden.

De skal bogføres som en privat hævning i balancen, og bliver ikke beskattet (udover den beskatning du har på resultatet i virksomheden).

Dine private hævninger påvirker ikke resultatopgørelsen i virksomheden.

 

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Holda op en stemning.

OK, jeg var lidt hurtig og svarede upræcist. Jeg antog, at det var overskud, som du overførte. Det er klart giver sig selv! Men godt, at der var nogen, som var hurtige på aftrækkeren inden du gik i gang.

Ja Martin har ret - hvis det KUN er til dig selv, så behøver du ikke lønprogrammer. MEN, hvis du får ansatte - så vil det spare dig for en masse bøvl.

Toke

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke alene behøver du ikke danløn eller andre lønsystemer hvis du er personligt cvr og vil ha penge til dig selv. De vil jo be om hoved eller bikort og du vil skatte helt forkert, så brug absolut ikke lønsystemer til egne udtræk i personligt cvr. Det foregår som beskrevet via mellemregning i status og påvirker ikke resultatet og dermed slet ikke skatten.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er allerede sagt meget i debatten, men for nu at slå det helt fast med syv-tommer søm.

Hvis du ikke har valgt at anvende virksomhedsskatteordningen, men blot vælger at køre din virksomhed som helt almindelig beskatning via b-skat, så vil du blive beskattet af selskabets resultat, når du angiver det på selvangivelsen.

Derfor er det også en god ide at forskudsregistrere, hvad du kommer til at tjene, så du kan begynde at betale skatten forud. Afhængig af om du i forvejen har en indkomst som almindelig arbejdstager, og du forventer et lille overskud - eller måske underskud - så vil din beskatning af det forventede overskud blot blive tilbageholdt som en del af din a-skat. Hvis du forventer stort overskud, så vil du få tilsendt 10 girokort til betaling af b-skatten i rater.

Når du hæver noget i virksomheden, skal du sådan set kun bogføre det på balancen med debet på egenkapitalen og kredit på banken. Du bliver ikke beskattet særligt at sådanne hævninger, da SKAT i forvejen anser din og virksomhedens økonomi som et samlet skattegrundlag.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)