Vi har importeret nogle varer fra Asien. Vi har nu lavet en aftale med en partner, som vil sælge vores produkter på deres side. Kunden betaler direkte til vores partner, som tager 15% af totalprisen og udbetaler de resterende 85% til os. Vi får så kundeoplysninger og sender varen til kunden. |
WBB12:Det er altså vores partner som håndterer salget, sender en faktura til kunden og som modtager betalingen. De udbetaler så 85% til os og vi sender varen.
I skal hver især afregne momsen for hver jeres andel af salget. Der er tre modeller, som I kan anvende:
1. Jeres partner fakturerer beløbet til kunden, og I fakturerer jeres partner for de 85% (evt. ifølge en opgørelse fra jeres partner).
2. Jeres partner sender faktura til kunden, og laver et afregningsbilag til jer, som I skal bogføre som et salg.
3. Jeres partner sender en ordrebekræftelse til kunden, hvorefter I fakturerer kunden hele beløbet (ud fra ordreseddel), og pengene går ind på jeres konto, hvorefter I sender 15% videre til jeres partner ud fra en provisionsaftale.
Umiddelbart vil jeg mene, at jeg selv ville gå efter model 3, da den sikrer jer imod snyd fra jeres samarbejdspartner, ligesom det også er jer, som har fat i den lange ende, vedr. betaling fra kunden.
WBB12:Er der ellers andre faldgrupper eller fordele, når vi ikke selv handler direkte med kunden?
Der er altid masser af faldgruber i forbindelse med at lave partnerskaber.
1. Pas på, at jeres partner ikke snyder jer ved at påstå, at der er givet en lavere pris til kunden, end der reelt er tale om. Alternativt kunne man forestille sig, at jeres partner modtager penge fra kunden, men ikke sender de 85% videre til jer.
Så er der spørgsmålet omkring likviditetsstyring, da I har lagt penge ud til købet af varen, men pengene står hos jeres partner - men hvor længe? Hvis der er afregning hver måned, så skal I betale renter til banken for 1 måneds omsætning, mens jeres partner får renteindtægter på jeres omsætning. Alt efter hvor mange penge der er tale om, så skal I ikke undervurdere dette. Der er virksomheder, som er gået konkurs grundet dårlig styring af likviditeten.
Model 3 ovenfor udligner den nævnte risiko og dårlige likviditetsstyring.
2. Hvem er ansvarlig for garanti overfor kunden? Hvis det er jeres partner, som sender den endelige faktura til kunden, så er det vel også dem, som er ansvarlig for garanti, eller hvordan? Herunder er det så også jeres partner, som skal varetage alt vedr. kundeservice (herunder inkluderet både de positive og negative sider med direkte kundekontakt).
3. Hvem ønsker I, at kunden skal "tilhøre"? Hvis jeres partner står for den endelige fakturering, så er det også jeres partners kunde, og såfremt de finder en anden leverandør, kan I miste en del (faste) kunder, afhængigt af, hvilket produkt I sælger.
Der er uden tvivl flere faldgruber. Her var lige 3 skud fra hoften (on top of mind).
WBB12:(Revisorer er meget velkomne til at svare - vi er på jagt efter en god og pålidelig en til vores nystartede virksomhed)
I er meget velkomne til at tage kontakt til mig. Jeg er sikker på, at vi nok skal finde en god løsning til jer.