Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til momsafregning ved salg af varer gennem samarbejdspartner

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 02:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har importeret nogle varer fra Asien. Vi har nu lavet en aftale med en partner, som vil sælge vores produkter på deres side. Kunden betaler direkte til vores partner, som tager 15% af totalprisen og udbetaler de resterende 85% til os. Vi får så kundeoplysninger og sender varen til kunden.

Det er altså vores partner som håndterer salget, sender en faktura til kunden og som modtager betalingen. De udbetaler så 85% til os og vi sender varen.

Hvordan foregår momsafregningen ved et sådan salg? Hvem skal betale hvad og hvem skal indberette hvad?

Er der ellers andre faldgrupper eller fordele, når vi ikke selv handler direkte med kunden?

(Revisorer er meget velkomne til at svare - vi er på jagt efter en god og pålidelig en til vores nystartede virksomhed

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

WBB12:

Det er altså vores partner som håndterer salget, sender en faktura til kunden og som modtager betalingen. De udbetaler så 85% til os og vi sender varen.

I skal hver især afregne momsen for hver jeres andel af salget. Der er tre modeller, som I kan anvende:

1. Jeres partner fakturerer beløbet til kunden, og I fakturerer jeres partner for de 85% (evt. ifølge en opgørelse fra jeres partner).

2. Jeres partner sender faktura til kunden, og laver et afregningsbilag til jer, som I skal bogføre som et salg.

3. Jeres partner sender en ordrebekræftelse til kunden, hvorefter I fakturerer kunden hele beløbet (ud fra ordreseddel), og pengene går ind på jeres konto, hvorefter I sender 15% videre til jeres partner ud fra en provisionsaftale.

Umiddelbart vil jeg mene, at jeg selv ville gå efter model 3, da den sikrer jer imod snyd fra jeres samarbejdspartner, ligesom det også er jer, som har fat i den lange ende, vedr. betaling fra kunden.

WBB12:

Er der ellers andre faldgrupper eller fordele, når vi ikke selv handler direkte med kunden?

Der er altid masser af faldgruber i forbindelse med at lave partnerskaber.

1. Pas på, at jeres partner ikke snyder jer ved at påstå, at der er givet en lavere pris til kunden, end der reelt er tale om. Alternativt kunne man forestille sig, at jeres partner modtager penge fra kunden, men ikke sender de 85% videre til jer.

Så er der spørgsmålet omkring likviditetsstyring, da I har lagt penge ud til købet af varen, men pengene står hos jeres partner - men hvor længe? Hvis der er afregning hver måned, så skal I betale renter til banken for 1 måneds omsætning, mens jeres partner får renteindtægter på jeres omsætning. Alt efter hvor mange penge der er tale om, så skal I ikke undervurdere dette. Der er virksomheder, som er gået konkurs grundet dårlig styring af likviditeten.

Model 3 ovenfor udligner den nævnte risiko og dårlige likviditetsstyring.

2. Hvem er ansvarlig for garanti overfor kunden? Hvis det er jeres partner, som sender den endelige faktura til kunden, så er det vel også dem, som er ansvarlig for garanti, eller hvordan? Herunder er det så også jeres partner, som skal varetage alt vedr. kundeservice (herunder inkluderet både de positive og negative sider med direkte kundekontakt).

3. Hvem ønsker I, at kunden skal "tilhøre"? Hvis jeres partner står for den endelige fakturering, så er det også jeres partners kunde, og såfremt de finder en anden leverandør, kan I miste en del (faste) kunder, afhængigt af, hvilket produkt I sælger.

Der er uden tvivl flere faldgruber. Her var lige 3 skud fra hoften (on top of mind).

WBB12:

(Revisorer er meget velkomne til at svare - vi er på jagt efter en god og pålidelig en til vores nystartede virksomhed)

I er meget velkomne til at tage kontakt til mig. Jeg er sikker på, at vi nok skal finde en god løsning til jer.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg mener, at jeres set-up er ret komplekst og ikke uden risiko.

En proff. rådgivning face to face ville nok være at foretrække..idet alle facetter næppe kan

belyses her i tråden.

Martin gør et forsøg..men det er langtfra godt nok.

 

MvH

Peter

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

Peter - Revisor:

Martin gør et forsøg..men det er langtfra godt nok.

Hvis du på den måde skal sætte spørgsmålstegn til Martins svar, så ville det være god stil lige at skrive lidt om HVORFOR. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mala:
Hvis du på den måde skal sætte spørgsmålstegn til Martins svar, så ville det være god stil lige at skrive lidt om HVORFOR

Enig. Man ser lidt for ofte svar der bare siger, at dette eller hint var værdiløst svaret, eller rent ud forkert, UDEN længere forklaring. 

Jeg er med på, at der er folk herinde som er flittige til at svare og hjælpe, men der er også en lille tendens hos nogen, til bare at svare, enten kort og nedgørende, eller beskrive noget som helt utilstrækkeligt, uden at forklare hvorfor. Der lægges op til, at resten skal køre i PB og vel gerne lede til et forretningsbekendskab.

Det er der ikke noget mystisk i, men da vi jo trods alt først og fremmest er et offentligt forum, hvor rigtigt mange læser med og bliver klogere, så bør man i mine øjne altid komme med en forklaring på hvorfor det ene eller andet kræver mere. PB - eller samtaler uden for forum bør ikke afløse et godt svar eller forslag.

Jeg er enig i, at der kan være behov for uddybning i dette, men synes i høj grad Martins svar var meget gennemtænkt, og kunne lægge grund for yderligere samtaler som Peter jo også helt rigtigt råder til.

Trådstarter kan nemt henvende sig til Martin og få mere - eller til Peter, men lad gerne os andre blive klogere også :)

God Søndag - her i Tisvilde skinner solen vildt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Mala..Det er ikke for at sætte spørgsmålstegn ved Martins svar.

Martins svar er fint nok.

Dog er der visse problemstillinger med mange muligheder, som ikke egner sig at diskutere her..

idet der er for mange ubekendte faktorer, der kan spille ind.

At komme med et udtømmende svar(som Martin også er inde på)er der bare ikke mulighed for med

den spæde info, der er givet af trådstarter.

 

MvH

Peter

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Mala..Det er ikke for at sætte spørgsmålstegn ved Martins svar.

Martins svar er fint nok.

Dog er der visse problemstillinger med mange muligheder, som ikke egner sig at diskutere her..

idet der er for mange ubekendte faktorer, der kan spille ind.

At komme med et udtømmende svar(som Martin også er inde på)er der bare ikke mulighed for med

den spæde info, der er givet af trådstarter.

 

MvH

Peter

Jeg ved godt at sådanne spørsmål, med de givne informationer ikke kan få et fuldt svar på et debatforum. og selvfølgelig bør han søge professionel hjælp - Specielt i forhold til ikke at blive snydt.

Men dit svar KAN misforstås, og det er dét jeg ikke kan lide. Hvis du sætter spørgsmålstegn til et svar, så er det god stil at forklare hvorfor du sætter spørgsmålstegn - Som du nu har gjort :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mala:
Hvis du på den måde skal sætte spørgsmålstegn til Martins svar, så ville det være god stil lige at skrive lidt om HVORFOR

Jeg ved ikke hvad Peter har i tankerne, men  placeringen af den omtalte partner kunne have betydning for en evt. 4 eller 5. løsningsmulighed.

Iøvrigt så opfatter jeg ikke Peter's indlæg som et stillen tvivl ved Martins svar. Martins svar er godt ud for de givne forudsætninger, men handel og afregning mellem flere parter kan være komplekst. Her vil en mund til mund drøftelse altid være at foretrække.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Måske er Peter kun interesseret i en ny kunde :-) end at være behjælpelig med råd og info, hvor alle kan følge med ...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

ZL...hvorfor skulle jeg være det?

Forstår overhovedet ikke at en løftet pegefinger bliver tolket derhen.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)