Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

krav om tilbagebetaling af indskud

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Søger lidt input...
Tilbage i 2008 oprettede jeg et holding selskab. Jeg indskød den gang kr. 125.000 til selskabet der så skød de 125.000 videre ned i driftselskabet.

Tiden er gået og jeg har været "efterladt" med kun mit holding selskab i flere par år. Og da jeg hver år er kommet for sent med årregnskab osv syntes jeg det efterhånden var til belastning så jeg fik det fantatiske gode råd... lade mit holdingen gå konk. ved at fjerne mig selv som leder. Rådet blev fulgt og selskabet er taget under konkurs og nu med krav om at tilbagebetale ca 50.000,- som var rest kapitalen jf. ulovlig ledelseslån. Det forstår jeg. Men kan jeg gøre krav mod selskabet på de oprindlige 125.000,- som jeg tilbage i 2008 indskød?? Og hvad vil dokumtationen være her for?

KH jesper .... med de røde ører ;) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige for at forstå det. - Du har hævet penge som ulovligt aktionærlån - fra de oprindelige 125.000 kr så der manglede 50.000 kr som du nu kræves at indbetale? Ellers må du forklare om - men kræver han 50.000 kr indbetalt, så må det være fordi du har hævet 50.000 af kapitalen. Hvad der er med de resterende 75.000 er ikke til at sige uden regnskabet, for der kan jo være tab, eller som du skriver, skudt videre ned i et driftsselskab som måske er borte - det må du jo vide, og der kan være betalt bod for sene regnskaber og meget andet, med de penge. Det kan sagtens være der ikke er andre penge tilbage - end de 50.000 som kurator kræver indbetalt - og de kan let få ben at få på til betaling af konkursbehandlingen

Jeg vil mene kurator er pligtig til at anmelde det ulovlige aktionærlån, på linje med hvad revisorer og bogholdere er det - men ved det faktisk ikke. Det kunne være godt hvis andre vidste?

Du skal som ikke gøre krav på noget, for kurator vil jo dels betale evt kreditorer som findes, og så vil han for skifteretten tage betaling for behandling af konkursen, som let æder en del kapital- og er der så noget tilbage når alle er betalt, så vil du få din ejerandel ud. Det kan let koste ganske meget at køre en konkurs. Måske selskabet skulle have været likvideret eller via skatteerklærings lukning, men det ville jo kunne være samme problem med en ulovlig hævning.

Hvis det ulovlige aktionærlån så behandles via skat, så vil du, ud over at skulle betale det tilbage, få skat af beløbet - selv om du betaler det retur - får du ikke skatten retur.

Når alt er slut og du har betalt skat osv, så vil du have et fradrag for tab af aktieindkomst til aktieskatteværdi af forskellen mellem det du får ud og de oprindelige 125.000 kr som du jo kan dokumentere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)