Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlandsophold og udfordring ved CPR loven

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 174
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lyst til at tage på en længere (+6 mdr) selvudviklingsrejse, hvor jeg både holder ferie og laver lidt remote arbejde i mit eget danske enkeltmandsfirma. Altså en form for digital nomade. Jeg vil udelukkende opholde mig i EU lande.

Jeg modtager ingen ydelser og er ikke det danske samfund til økonomisk belastning. Jeg vil “leve” af mine egne penge. Alligevel er der en udfordring i CPR loven, som siger at man ved udlandsophold over 6 mdr. Skal registreres som udrejst.

Udfordringen er mere konkret at jeg bor til leje, og at dette jf. boligselskabets regler kræver at jeg har folkeregisteradresse i boligen jeg lejer. Det er ikke rigtig muligt hvis jeg skal anmelde min udrejse og derved vil stå som flyttet til udlandet.

Jeg har undersøgt om der er nogle undtagelser, men de har mest at gøre hvis man er udsendt af staten, forsvaret, er fisker eller udstationeret af en virksomhed.

Findes der mon et loop hole? Kan jeg mon lade mit eget lille firma udstationere mig?  Kan da ikke passe at staten skal blande sig i mit opholdssted hvis jeg ikke modtager ydelser og betaler mit. 

Synes ellers man ofte hører om folk der rejser rundt i verden i månedsvis, men de gør det måske uden at fortælle kommunen det?

Tilmeldt 21. Nov 18
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel:
Kan da ikke passe at staten skal blande sig i mit opholdssted hvis jeg ikke modtager ydelser og betaler mit. 

Udlandsophold kan få indflydelse på sygesikring, størrelsen af din folkepension og øvrig social sikring, samt i hvilket omfang du kan tage en udenlandsk kone og børn med, når du flytter tilbage.

Dit bopælsland har også betydning for skat / dobbeltbeskatningsoverenskomster da du kan blive skattepligtig i det land du opholder dig, evt. inkasso og restsag ved tvist.

etc.

---

En udstationering har indflydelse på social sikring og giver mulighed for skattefri godtgørelser, så jeg vil anbefale dig at spørge de relevante myndigheder, så du ikke kommer i klemme.

Vær også særlig opmærksom på skatteregler i de lande du opholder dig.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)