Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokathjælp: Udlevering af regnskabsmateriale ved kundes konkurs

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Håber der sidder et klogt hoved her der kan hjælpe og gerne lidt hurtigt.

Jeg har en kunde, hvor jeg har lavet bogføringen og selvangivelsen for 2009.

Derudover er jeg påbegyndt 2010 som ikke er bogført færdigt idet jeg ikke har modtaget den betaling jeg havde forlangt på forskud.

Nu er kunden imidlertid gået konkurs og advokaten har rettet henvendelse og bedt om de sidste 3 årsregnskaber, bogføringsmateriale mm. som jeg er i besidelse af.

Hvor meget skal jeg udlevere, idet jeg jo ikke har fået fuld betaling for 2010?

Jeg har naturligvis ingen problemer i at udlevere 2009, da det jo er gjort færdig og der er afregnet.

Hvor står jeg rent juridisk.

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav en opgørelse over udført arbejde og kræv betaling fra boet
eller din klient.

Tilbagehold alt arbejde indtil videre på en venlig måde.

Men du står svagt, da et selskab under konkurs ikke skal indlevere årsrapport.

HVIS der er penge i boet og det er en personlig virksomhed burde din
klient have interesse i at sikre sig maksimum skattefradrag,
som kan fremføres.

Advokater tilskriver omkring KR 2500 per time til konkursboer.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kaltoft

Regnskabsmaterialet er virksomhedens og det kan kan du ikke tilbageholde. Hvis du nægter kan Kurator kan tvinge dig via fogedretten til at udlevere materialet.

Men den ufærdige balance og dine egne arbejdspapirer skal du ikke udlevere.

Det kan være at du kan sælge dit arbejde til kurator, som måske kan se en interesse i at få en opdateret balance.

Ellers skal du umiddelbart sørge for at udgå flere omkostninger eks. ved at bede kurator om selv at afhente materialet på dit kontor eller betale for forsendelsen inkl den tid som du bruger på at afsende materialet.

Som Ejler skriver kan ejer ved personlige virksomheder have en interesse i at få lavet et regnskab men vedkommende har næppe midler til at betalte for dit arbejde - lige nu - men måske senere.

Jeg er ikke jurist så det vil være dejligt om der vil kommet en jurist eller advokat forbi denne tråd og bekræfte/afkræfte ovenstående da det jo nok er noget som mange kæmper med i tiden.

/S

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for de hurtige svar.

Det er en privat ejet virksomhed og der er absolut ingen penge i boet.

Men vil da hive fat i kurator og sige de kan komme og hente bilagsmaterialet.

Så må vi se hvad vi kan finde ud af mht. det påbegyndte arbejde.

Mvh. Laila

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kaffe & Co:
Regnskabsmaterialet er virksomhedens og det kan kan du ikke tilbageholde. Hvis du nægter kan Kurator kan tvinge dig via fogedretten til at udlevere materialet.

Dette er sandsynligvis ikke rigtigt.

Jeg ræsonnerede således:

Hvis en mekaniker har fået en bil til reparation har han altid fuld tilbageholdelsesret
for bilen til regningen er betalt.Selv om kunden i mellemtiden er gået konkurs.
Det må så også gælde bilagsmateriale, som en bogføringsservice anvender.

Jeg fandt så denne bekræftelse:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=146969&vId=203607&i=555 med

Såfremt en erhvervsdrivende udfører arbejde på en kundes løsøre, fx i form af bilreparation eller udfærdigelse af regnskaber mv., kan han tilbageholde det indleverede, indtil hans tilgodehavende for arbejdet er betalt. Der kan udøves tilbageholdsret ("retentionsret").

Tilbageholdsretten omfatter kun det krav, der udspringer af selve genstanden. Der kan ikke udøves tilbageholdsret på grundlag af tidligere opstået gæld. Tilbageholdsretten giver ikke retinenten (tilbageholderen) ret til at tvangsrealisere det tilbageholdte for at opnå dækning for sit krav.

Så du skal bare holde fast i hvad kan og kræve din ret og dine penge.

Hvad er din timepris og vilkår? Er du villig til at arbejde på andre regnskabssystemer
end dem du kender lige nu?

Jeg har læst hele din hjemmeside og om din erfaring og hvad du kan.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ejler

Du er det jo SKAT Inddrivelsesvejledning du henviser til altså en vejledning til hvordan SKAT kan indrive tilgodehavende i forhold til det offentlige og et eksempel her i har vel næppe retsvirkning :-)

Anyway så er min deduktion baseret på at boet skal tilvejebringe alle aktiver som tilhører boet herunder hører også bilagsmaterialet og om nødvendig på et grundlag etableret af foged/skifteretten.

Jeg en vis form for tilknytning til revisionsbrancen, hvor der ikke syntes at herske tvivl om at en kurator kan få udleveret boets regnskabsmateriale, men ikke arbejdspapierer eller ubetalte regnskaber (hvilket jo er genstanden for det der ikke er betalt for og ikke billagsmaterialet i sig selv) 

Natruligvis kan trådstarter bare holde fast i sit krav i værste fald medfører det en tur i foged/skifteretten.

Som sagt vil det jo være fint om der kunne komme en advokat/jurist forbi denne tråd, som kan belyse hvorvidt at regnskabsmaterialet kan være tilbageholdelses genstand for manglende betaling eller det blot er det regnskab som den manglende betaling reelt kan henføres til som kan tilbageholdes.

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Søren, er ikke i tvivl...dit svar er korrekt.

Ejlers henvisning har jo intet med sagen at gøre.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:
Du er det jo SKAT Inddrivelsesvejledning du henviser til altså en vejledning til hvordan SKAT kan indrive tilgodehavende i forhold til det offentlige og et eksempel her i har vel næppe retsvirkning :-)

Det citerede vedrører ikke SKATS særlige muligheder som offentlig kreditor.

Kaffe & Co:
Som sagt vil det jo være fint om der kunne komme en advokat/jurist forbi denne tråd, som kan belyse hvorvidt at regnskabsmaterialet kan være tilbageholdelses genstand for manglende betaling eller det blot er det regnskab som den manglende betaling reelt kan henføres til som kan tilbageholdes.

Det er den almindelige formueretlige regel om tilbageholdelsesret, der er på spil her.

Kreditor kan udøve tilbageholdelsesret i de effekter, som kreditors krav vedrører. Og kun i disse.

En mekaniker kan således kun udøvre tilbageholdelsesret i den bil, som kunden skylder for reparation af. Mekanikeren kan ikke udøvre tilbageholdsret i andre biler, som kunden har indleveret til reparation og betalt for.

Tilsvarende kan revisor kun udøve tilbageholdsret i bilag vedrørende det regnskab, som der ikke er betalt for.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:

Kaffe & Co:
Du er det jo SKAT Inddrivelsesvejledning du henviser til altså en vejledning til hvordan SKAT kan indrive tilgodehavende i forhold til det offentlige og et eksempel her i har vel næppe retsvirkning :-)

Det citerede vedrører ikke SKATS særlige muligheder som offentlig kreditor.

Kaffe & Co:
Som sagt vil det jo være fint om der kunne komme en advokat/jurist forbi denne tråd, som kan belyse hvorvidt at regnskabsmaterialet kan være tilbageholdelses genstand for manglende betaling eller det blot er det regnskab som den manglende betaling reelt kan henføres til som kan tilbageholdes.

Det er den almindelige formueretlige regel om tilbageholdelsesret, der er på spil her.

Kreditor kan udøve tilbageholdelsesret i de effekter, som kreditors krav vedrører. Og kun i disse.

En mekaniker kan således kun udøvre tilbageholdelsesret i den bil, som kunden skylder for reparation af. Mekanikeren kan ikke udøvre tilbageholdsret i andre biler, som kunden har indleveret til reparation og betalt for.

Tilsvarende kan revisor kun udøve tilbageholdsret i bilag vedrørende det regnskab, som der ikke er betalt for.

Dette er også i tråd med flere kendelser fra Revisornævnet, nemlig det forhold at revisors tilgodehavende skal have en direkte tilknytning til det aktuelle bilagsmateriale.

Der er dog i hvert fald 2 områder, hvor der ikke kan udøves en tilbageholdelsesret, nemlig overfor SKAT jvf. Skattekontrolloven § 6 og i.f.m. konkurslovens bestemmelser.

Der kan dog aldrig kræves udleveret revisors egne arbejdspapirer m.v.

Tonny

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)