Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af egne brugte møbler til nystartet virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har hørt, at man sagtens kan købe brugt af sig selv ved opstart af virksomhed. Jeg tænker på inventar, elektronik m.m. Jeg ved også, at det skal repræsentere brugtprisværdi (evt. ved tjek af lignende vare på Den Blå Avis) og at det er uden moms

Da man jo ikke modtager nogen faktura har man heller ikke noget bilag at bogføre i henhold til, så hvordan håndterer man fakturering og bogføring?

Dbh, Lotte 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Enten finde noget tilsvarende f.eks. på nettet og sørge for at gemme dokumentation for dette eller få det vurderet af uvildig, sagkyndig. Denne dokumentation bruger du som bilag i regnskabet.

Du bogfører det som havde du købt det (uden moms) og krediterer privat indskud.

mvh
Michael

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Nu spørger jeg kun af nysgerrighed og uden at vide noget om emnet, men skal tingene ikke op og have en vis værdi, før det overhovedet kan betale sig at begynde på den slags fradrags-regnestykker, når man er i en opstartfase?

Og hvis firmaet ikke genererer noget overskud f.eks. det første år, er der så overhovedet nogen ide i det? For så er det vel alligevel ikke muligt at trække købet fra, eller hvordan?

mvh
Birte

 

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt er jo relativt og der er jo også mulighed for at trække underskud fra i en eventuel lønindkomst.

Nogle, f.eks. håndværkere skyder faktisk værktøj o. lign. ind for rigtigt mange penge, men det skal jo altid være op til en vurdering, om man vil have besværet i forhold til den reelle værdi.

mvh
Michael

Fra Søborg
Tilmeldt 14. Oct 10
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:
Nogle, f.eks. håndværkere skyder faktisk værktøj o. lign. ind for rigtigt mange penge, men det skal jo altid være op til en vurdering, om man vil have besværet i forhold til den reelle værdi.

Jeg står netop i den situation med opstart og indskud af værktøj.

Alt "små" værktøjet (som der er meget af) har jeg ikke nogen faktura på. Men kan påvise en katalog pris. Skal jeg lave en liste med nypris, føre i regnskabet. (det er nyt værktøj)

Der ud over har jeg også et brugt sprøjteanlæg som jeg har faktura på. MEN i alm. salg er spøjten mere vær end det jeg har givet. Mener ny prisen er 30.000 eftersom det er en DEMO er det begrænset hvor slidt sprøjten er. Jeg ville så nok sige værdi 20.000. + det ekstra udstyr jeg har fået med UB. Den faktura jeg har lyder kun på 8.000. Så det ville være tosset ikke at lave en vurdering her. Det var en fantastisk handel Stick out tongue

hvordan skal det lige føres ind i regnskabet. Bare som en udgift ??

Og skal sprøjten afskrives efterhånden ?

 

Det professionelle Malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen

Fra Søborg
Tilmeldt 14. Oct 10
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det professionelle Malerarbejde kræver viden !

Malerfirmaet Nicolaj Larsen

Fra København
Tilmeldt 17. May 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er godt du spørger Birte, jeg er nemlig også nysgerrig. Det forvirrer nemlig også mig ift. til værdien og hvordan det så hænger sammen med fradrags-regnestykker. Jeg har selv nogle hovedpiner med møbler og fradrag og jeg kigger lige rundt blandt forskellige indlæg og ser hvad jeg kan finde. Følger fortsat med herinde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Pernille Høgher:

Jeg synes det er godt du spørger Birte, jeg er nemlig også nysgerrig. Det forvirrer nemlig også mig ift. til værdien og hvordan det så hænger sammen med fradrags-regnestykker. Jeg har selv nogle hovedpiner med møbler og fradrag og jeg kigger lige rundt blandt forskellige indlæg og ser hvad jeg kan finde. Følger fortsat med herinde.


Det var en gammel tråd du fandt der. Hvad er dit problem - for det synes jeg ikke står klart. Køber du noget ind fra dig selv til erhvervsmæssigt salg, så skal det ske til en markedspris blot - og den bør du sandsynliggøre via print screen fra Lauritz, dba osv.

Er det dine egne private møbler = privat indbo er der ikke skat i det for dig som sælger, men du har jo heller ikke fradrag for køb af nýe møbler, men hvis det ikke er dem du bruger i det daglige, men møbler købt privat for at videresælge, så er der skat af gevinsten for dig privat SKAT vil nok undre sig, hvis du sælger de møbler du sidder i til dit firma, og måske checke, det ikke var møbler købt med videresalg for øje.

I firmaet er der fradrag for købet til markedspris - og mon ikke de fleste møbler ligger under straksafskrivning der er lidt over 30 t

Køber du fra andre private, er det ikke markedspris men blot den pris du nu en gang betale som bliver din udgift og du kan evt bruge brugtmoms når du sælger

Frem for at blot følge her, så betale 1 times rådgivning med en der kan regnskab og skat - for at være sikker, en aut revisor - så kommer du videre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)