Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs WordPress-værkstedet på Amino Hvad koster en WooCommerce webshop (2)

Hvad koster en WooCommerce webshop (2)

228 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 February 2020

Når du har været igennem den grundlæggende opsætning af webshoppen, er det tid til det som er sjovest - design. Men hvis ikke du passer på kan dette faktisk blive den dyreste post!

Hvordan laves designet i WordPress? 

Som du måske allerede ved, så hedder WordPress' design for et "Tema". Det er en skabelon som styrer designet over hele websitet (inklusiv hele WooCommerce-webshoppen når du har installeret den i WordPress).

Temaer er et ret stort og kompliceret emne, især når vi begynder at se på hvordan de fungerer, men hvis du er helt grøn, så skal du bare vide at det er en skabelon som styrer dit websites udseende. Og i den skabelon kan du ændre visse ting, andre ligger fast.

Temaer kan også ændres ved at ændre i den kode de er lavet af (typisk kaldet et "CSS-fix").

De kan også ændres ved at bruge en af de mange såkaldte sidebyggere (Page Builders). Det kunne f.eks. være WP Bakery eller Elementor.

Start med at planlægge dit design

I virkeligheden starter mange med at planlægge designet af deres WordPress website med shop. Det kan der være både gode og mindre gode grunde til.

Eftersom design også handler om navigation generelt, og dermed hvordan besøgende finder det du vil have dem til, så er det naturligt at starte med at lave en struktur for sit website og sin shop, som minimum, inden man går igang med at bygge den.

Men det er vigtigt at have sin kundemålgruppe helt klar inden man går til dette skridt.

Selv om man i praksis altid vil gå lidt frem og tilbage mellem de forskellige trin er der mange, som starter med at lave en struktur plus lidt design (f.eks. et mockup i Photoshop eller på et stykke papir af farver og billeder der skal med).

Så går de til selve byggeriet af shoppen. Og til sidst kommer der så - måske - overvejelser om målgruppen og om man nu 'rammer rigtigt'.

Det er en typisk begynderfejl!

Selv om der ikke er nogen slavisk facitliste for opbygningen af en webshop, så er det meget, meget fornuftigt at lave planlægningen først, især en grundig målgruppe-analyse, og så dernæst lave udkast til struktur og design.

Og her kan det selvsagt betale sig at få nogle professionelle kræfter ind over allerede, f.eks. til at vurdere hvilket design der passer bedst til målgruppen.

Men jeg vil mene at i mange tilfælde er klarhed i websitets struktur og mobil-venlighed de eneste virkeligt nødvendige ting at få på plads, inden man kaster sig over at lave det gode indhold. Det vil især gælde mange vidensarbejdere som konsulenter og deres websites, mens det er klart at produkt-sites, og især deciderede webshops, med fordel kan investere i et design der både er brugervenligt, matcher deres kunders præferencer og fremhæver deres brand.

Man skal selvfølgelig nøje vurdere hvor lang tid (og hvor mange penge) man har til den her design-planlægnings-øvelse, for når den er færdig mangler vi jo stadig  selve byggeriet: Opsætning af WordPress, WooCommerce webshop, osv., som vi talte om i sidste del.

Når dette fundament er lagt, kan man så begynde at udføre selve designet, som det har været planlagt. Og vil den første forhindring typisk være:

"Kan det overhovedet lade sig gøre at få det til at se ud som jeg vil have det?"

Svaret er ja. Men der er nogle faldgruber ...

Den største fejl

Nu handler denne serie, jo om hvad det koster at lave WooCommerce webshop oven på WordPress.

Og her synes jeg vi skal starte med at fjerne en af de allerstørste omkostninger fra starten - noget som seriøst kan ruinere begyndere.

En af de absolut største fejl, når små virksomheder får deres første WordPress er, at de får WordPress-sitet "kodet fra bunden".

Dette fra-bunden-arbejde gælder således næsten altid det Tema, som styrer sitets udseende.

Og det er hundedyrt - og sjældent særlig smart.

For der er et oplagt alternativ:

Find et af de mange tusindvis af gratis Temaer, eller køb et Tema fra en af de store markedspladser for WordPress.

Fortalere for at "kode fra bunden" vil typisk fremhæve at du kan få et Tema (altså et design) med et unikt udseende, at det bliver hurtigere (ikke så meget overflødigt 'fedt') og at du kan få unikke funktioner.

Men der findes som sagt tusinder og atter tusinder af færdige Temaer, som alle kan varieres på millioner af måder med Plugins eller lidt ekstra kode.

Så hvor "unikt" skal det være?

Det er rigtig nok at mange købe-Temaer er overfyldte med funktioner og måske godt kunne loade hurtigere, sammenlignet med et Tema hvor der kun er lige det der skal være og ikke mere.

Men omvendt er de fleste nyere Temaer ganske konkurrence-dygtige på hastighed (det er jo det deres skabere lever af), og de kan tilpasses så man kun ser de funktioner man har brug for og ikke mere.

Så det kan bestemt betale sig at gå på jagt efter et Tema til 70 dollars i stedet for at få bygget et fra bunden til 70.000 kr.!

---

Dette er en kortet udgave af et indlæg på WordPress-værkstedets blog

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Ulrik blogindlæg Skriv dig op
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere