Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Derfor har du brug for irriterende folk omkring dig

9,561 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 February 2016

Derfor har du brug for irriterende folk omkring dig

Du har sikkert hørt om, at det er vigtigt, at der er god kemi imellem dig og de mennesker, du arbejder sammen med. Du har helt sikkert også hørt om, hvorfor det er så vigtigt at være positiv og alt det der. Men der er noget vi mennesker skal blive bedre til, og det er at omgive os med mennesker, der er forskellige fra os selv, men også mennesker som irriterer os.

Det er nemlig sådan, at folk der irriterer os, irriterer os af en grund.
Hvad er det de siger, som du burde gøre mere eller mindre af? De irriterer dig jo af en grund.

Der er altid noget spændende ved at møde en irriterende person.
Personligt er nogle af de bedste kollegaer - og også venner - vokset ud af mega diskussioner, fordi de var så (røv) irriterende.

De gik fra at være irriterende til at blive min selvreflektering. (1)
Jeg sætter personligt meget pris på venner, jeg ikke er enige om alting med. Det giver livet krydderi, og jeg får set livet og vendt situationer fra nye vinkler.

Jeg sætter virkelig oprigtigt pris på mennesker, der kan gøre mig helt vanvittig af raseri, fordi de stiller de helt rigtige og rigtige irriterende spørgsmål. Jeg gider ikke irriterende mennesker uden en mission. Men kvalificerede kritikere er altid velkomne.

Du kan med kritikere vælge at skyde dem ned, true dem til tavshed eller du kan vælge at lytte til dem, og give dem en ”scene” de kan stå på i din virksomhed. Hvad er det, du kan lære af mennesker, der ikke er rygklappere, fans eller har kapital/løn i klemme hos dig?

Store dele af vores hjerner er fokuseret på forudsigelighed. Det gør mennesker trygge at vide hvad der kommer til at ske, og dermed også hvad du kan forvente, folk siger, hvordan de reagerer osv. Det er også årsagen til, at vi mennesker godt kan lide musik med visse forudsigelige rytmer.
Uanset – så gør det os utrygge at være omgivet af usikkerhed – og mennesker der er uforudsigelige, gør os utrygge.

Lad os tage dette til et nyt niveau – nemlig hvordan og hvorfor irriterende mennesker er vigtige for din forretning.

Bestyrelser vs. forstyrrelser
Vi har vænnet os til tanken om, at virksomheder har bestyrelser. De består ofte af erfarne mennesker, der er nøje udvalgt til positionen baseret på baggrund af hvilke udfordringer den pågældende virksomhed måtte stå i, eller forventer at komme i.
Der er skrevet stakkevis af bøger om, hvordan man etablerer, leder og evaluerer sådanne bestyrelser.

Her i USA, hvor jeg bor, er det et stigende fænomen at succesfulde virksomheder etablerer forstyrrelser – ikke at forveksle med en bestyrelse. De omgiver sig simpelthen med mennesker, hvis eneste eksistensberettigelse er at være irriterende og spænde mentalt ben for vanetænkningen.

Som eksempelvis en potential investor eller kunde siger: ”Jeg kunne aldrig finde på at købe, spise eller bruge jeres produkt”. I stedet for at skyde vedkommende ned, så stopper man op og tænker…. ”hvis jeg kan overbeviser denne type, så får jeg hul på et helt nyt (større) marked.” 

De tilpasninger eller ændringer der skal ske for at vedkommende vil bruge eller købe ens produkter/services kan udvikles i SAMARBEJDE med kritikeren. Men de fleste virksomheder skyder kritikere ned, fordi man ikke synes de har forstået en fis, eller fordi de bare er for irriterende.

Ligesom B&O der i flere år skød kvinder ned, der syntes deres marketing var for maskulin. De endte med at ikke gide høre på kvinder, og derefter overbevise de sig selv om, at kvinder nok ikke var deres målgruppe!!!

Eller når jeg skriver til en pizzakæde, at jeg aldrig kunne finde på at købe deres pizzaer, fordi det er junk. Ja, så har de to valg:

Bede mig holde kæft og sige de vil anmelde mig for injurier (fordi jeg synes deres produkter er skod!). Og husk at måden ledelsen/investorer håndterer kritikere på meget vel siger noget om hvordan virksomheden i det store hele håndterer kritik og utilfredse kunder.

Eller de kunne tænke: ”Hmmm her er én, som burde spise vores mad, hvad kan vi gøre for at få hul på dette segment til veluddannede, kvinder/travle mødre” – hvad kan vi lære at kritikken/ændre hendes opfattelse af vores produkt!

En forstyrrelse består, som udgangspunkt, af en gruppe mennesker (samme antal som du ville putte i din bestyrelse) som alle har det til fælles at de er;

  • Mega irriterende
  • Fagligt kompetente
  • Ikke fans af dit produkt/service
  • Uafhængige - de har ikke brug for dig (dine penge, magt, indflydelse etc.)

og så har de nosser til at sige alt det til dig, dine rygklappere og marketing-agenter ikke tør sige til dig.

Du samler dem, og kører dem på samme måde som du ville drive en bestyrelse. De er bare en forstyrrelse.

Held og lykke.

(1) Læs bogen book Annoying: The Science of What Bugs Us, Joe Palca og Flora Lichtman

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Soulaima blogindlæg Skriv dig op