Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om marketing og grafisk design.

3 grunde til at du IKKE skal hyre en grafiker

Skrevet af:
9. juni 2021 | 781 Visninger | 4 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Sarah Fra Vissuel

Ekspertblogger på Amino om marketing og grafisk design.

3 grunde til at du IKKE skal hyre en grafiker

Er det kontroversielt at en grafiker skriver det?

Det er det måske nok. Der er også masser af gode grunde til at hyre en grafiker, men det må ikke blive en default.

Du kan ikke forvente at en grafiker kan løse alle dine markedsføringsproblemer. Du kan ikke forvente at en grafiker kan løse alle dine salgsproblemer.

En grafiker laver grafik ud fra din ide. En ide som gerne skal være gennemtænkt. Men hvis du ikke har gennemtænkt din virksomhedside, så er det ikke logoet der afgør, om du sælger noget eller ej.

Og det bringer mig fluks til punkt nummer 1

1: Du har for travlt

Jeg ser alt for mange selvstændige, der kaster sig ud i logodesign som det allerførste. Typisk har de ikke rigtigt noget budget, og derfor finder de en billig grafiker. Det kan være her på siden, på Fiver, en studerende eller andet. Det vigtigste for dem er at få lavet et logo - og gerne hurtigt.

Det kan også være nogle som kaster sig ud i at lave deres logo, selv…

…med blandede resultater.

Jeg siger ikke at logoer ikke er vigtige. Jeg siger bare, at et billigt eller et dårligt logo i rigtigt mange tilfælde er et meget dårligere valg end slet ikke at have et logo.

Et logo som ikke passer til din virksomhed kan nemlig skræmme kunder væk. Kunder som kigger på din virksomhed og ud fra logoet ikke stoler på, at din virksomhed kan levere den vare eller ydelse de har brug for.

Og det ville jo være katastofalt.

Jeg har set SÅ mange logoer, der på ingen måde passer til virksomheden, produktet, personen bag virksomheden eller til målgruppen. 

Logoer som ofte er tegnet ud fra en ide i virksomhedsejerens eget hoved. Logoer som ikke er gennemtænkte eller som vil for meget på én gang og derfor sender blandede signaler eller ikke er klare i deres budskab.

Det kan reelt være katastrofalt for virksomheden, fordi alle de signaler du sender ud tæller med i det førstehåndsindtryk dine potentielle kunder får af dig. 

Derfor: Lad være med at have for travlt. Vent hellere med logoet til du har et budget.

2: Du har ikke testet din ide

De allerfleste typer af virksomheder bør teste deres ide, før de hyrer en grafiker til at designe logo eller andre større ting.

Jeg kender ikke mange selvstændige/iværksættere som efter 2 år som virksomhed laver præcist dét de satte sig for at lave den allerførste dag.

Der kan være mange forskellige ting der har ændret sig.

  • Du kan have fundet ud af at din service skulle indeholde noget andet.
  • Måske skifter din virksomhed navn.
  • Du kan have opdaget at din ideelle kunde var en helt anden type menneske end du først troede.
  • Måske sælger du helt andre produkter.
  • Du kan have udviklet dig personligt på din virksomhedsrejse, og derfor indset at du selv ønsker noget helt andet. 
  • Måske giver det virkelig godt at sælge store ordrer til virksomheder i stedet for små ordrer til privatpersoner. 

Rejsen som selvstændig er ikke så forudsigelig som mange tror, når de starter.

Du kan sagtens sætte dig for at starte en webshop - og så derefter når den kører finde ud af at det ikke lige var drømmen. Fordi der er virkelig meget logistik i at køre en webshop.

Du kan også starte op som massør eller yogainstruktør for private- og så kommer der et bump på vejen, som gør at du går andre veje som fx onlineundervisning. Eller det kan være at du får muligheden for at tilbyde den samme ydelse for en række større virksomheder.

Min pointe her er at du, når du starter ud, ikke ved, hvad der venter ude i horisonten. Og derfor kan det sagtens være, at du ender et helt andet sted end du oprindeligt havde tænkt, når du er et par år inde i din iværksætterrejse.

Det er helt ok.

Det er helt normalt.

Det er jo et eller andet sted det, der er det fede ved at være selvstændig. At det ER en rejse ud i at bygge lige netop dét, der er det fedeste job i hele verden.

Præcis derfor vil jeg gerne have dig til at vente med at investere i en grafiker til større projekter, til du har været i gang i noget tid.

Jeg vil så nødig se dig holde fast i et logo, noget grafik eller et visuelt univers, som du har investeret hele din opsparing i og at det så bliver en hæmsko for resten af din iværksætterrejse. Fordi den investering bremser dig i din udvikling.

3: Det er vigtigt, at du kan lave en del af det selv.

Det er vigtigt at du som selvstændig og/eller iværksætter kan handle hurtigt på dine ideer.
Jeg har en grundlæggende tro på, at vi som selvstændige og iværksættere skal kunne handle på vores egne ideer.

Det er vigtigt at du SELV kan stå for store dele af din markedsføring. Og det er det, fordi det er vigtigt at du kan løbe din virksomhed igang.

Der er MASSER af muligheder for at markedsføre din virksomhed. Det er “bare” at gribe dem.
Det er vigtigt at du selv kan markedsføre dig, der hvor dine kunder er til stede.

Det kan være du skal lave opslag på LinkedIn, på Instagram, på Facebook eller videoer på Youtube. Men det er VIGTIGT at du SELV ved, hvordan du gør det og hvordan du gør det, så det stadig ser professionelt ud.

Og derfor er der vigtigt at du lærer at lave grafikken til dine opslag og thumbnails selv.

Der er masser af værktøjer tilgængelig for dig, der gerne vil springe ud i at lave din egen markedsføring.

Jeg vil anbefale, at du bruger et værktøj som Canva til at designe den visuelle del af din markedsføring.
Canva er et gratis online designværktøj som er enkelt og intuitivt at bruge.
Hvis du ved med dig selv, at du kan have svært ved at lære nye programmer at kende, så vil jeg anbefale dig at finde et onlinekursus i Canva for begyndere.

Inden du kaster dig ud i at lave den visuelle del af din markedsføring, så har jeg et par tip til dig.

Når du designer: 

- Hold det simpelt.

- Vælg nogle specifikke farver ud og hold dig til dem.

- Vælg én eller to skrifttyper ud og hold dig til dem.

Jo simplere du gør det, jo nemmere er det for dig selv at lave et ensartet og professionelt udtryk.

Og ... 

Ja hvis du er nået dertil på din virksomhedsrejse, hvor det ER tid til at hyre en grafiker.
Så sørg for at hyre den grafiker som designer så det passer til din virksomhed og din målgruppe. Hvis du er soloselvstændig, så også at hun indtænker dig som person.

Og husk at få designet en grafisk linje med skabeloner, som du selv kan overtage fx i Canva. Så mister du ikke din frihed og din fleksibilitet. OG du kan stadig handle hurtigt på dine ideer og skal ikke vente på at grafikeren får tid til at rette et enkelt ord i en overskrift eller på et coverbillede. 

Det vil gøre livet lettere for dig som selvstændig (og for grafikeren i den anden ende)

Læs også


Kommentarer

Lars Degnbol   den 10-06-2021 kl. 10:00

Jeg synes det er lidt last year at snakke om logodesign. De fleste SMV'er bør starte med et grundlæggende brandingarbejde. Her udvikles en brandfortælling, en visuel identitet og en dertil hørende designmanual. De produkter der efterfølgende designes skal naturligvis passe til virksomhedens behov og arbejdsgange, fx skabeloner medarbejderne selv kan bruge og samtidig sikre et gennemført grafisk udtryk. 

Er kommentaren brugbar? 1 0
Sarah fra Vissuel   den 10-06-2021 kl. 10:06

Det vil jeg give dig ret i Lars. Jeg plejer at anbefale helt nye soloselvstændige at starte blødt ud med at få defineret deres brandfarver. Det gør jeg fordi farverne er noget af det, der definerer stemningen og indirekte påvirker hjernen. Med farverne kan man sætte stemningen og definere brandet - men stadig beholde den frihed der er vigtigt i en helt ny virksomhed.

Når det så er sagt, så er der enormt mange selvstændige og grønne iværksættere som sidder fast i logodesign og tror at brandet er logoet alene.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Grapida   den 10-06-2021 kl. 14:11

Det klogeste man kan gøre som kommende, nystartet, "gammel" virksomhed, er at få en certificeret Kundetype specialist, der er Kundetypeuddannet ved Institut for Kundetyper, til at hjælpe dig med at afklare hvilken kundetype du skal ramme for ikke at saboterer dit eget salg. Inden du laver logo eller al anden visuelt kommunikation. Det vil spare dig en masse tid, penge og frustrationenr og forkerte fejlagtige beslutninger.

Typisk saboterer de fleste virksomheder deres eget salg med en af disse to fejl:

FEJL 1: Narcisistisk markedsføring – dvs. markedsføring, som man selv kan lide. Fremfor at målrette det, mod det ens kundetype kan lide.

FEJL 2: Slesk markedsføring – dvs. markedsføring, der alene bygger på data.Det målrettes mod det de fleste kan lide, og ikke mod det ens kundetype kan lide.

Er kommentaren brugbar? 2 1
Sarah fra Vissuel   den 10-06-2021 kl. 14:27

@Grapida
Jeg er ikke enig 😉

Så længe designet (logo eller anden visuel kommunikation) passer til virksomheden, så er det fuldstændig underordnet om det er grafiker, der er certificeret i kundetyper eller noget helt andet som er hypet om et par år.

Rigtigt mange soloselvstændige og helt små virksomheder er (og bør være) personlige brands.
Derfor så vil deres kunder ofte vælge at handle hos dem ud fra deres personlighed. Den personlighed skal afspejles i deres branding - både i farver, logo og generelle visuelle udtryk.

OG når den personlige stil kommer frem og får fastsat nogle enkle rammer og spilleregler, så vil det tilmed blive meget nemmere for den soloselvstændige/ lille iværksætter at vedligeholde deres egen markedsføring. Og det endda helt uden uden konstant at være i tvivl om de nu gør det rigtigt i forhold til den farvekasse de blev placeret i.

For når man er et personligt brand, så vil din personlighed i øvrigt også skære igennem. Når dit visuelle udtryk passer til dig, vil du føle dig meget mere hjemme i dit brand - og ikke føle at du bliver presset ned i den røde/gule/grønne kasse, hvor du kun passer ind 65%.


Giver det så aldrig mening at bruge en certificeret ?

Måske ... i hvert fald, hvis man har en større organisation, hvor mange mennesker sammen står for kommunikationen og markedsføringen ... Men der har du typisk alligevel brug for en konkret drejebog med "do this" og "don't do this"

For de små selvstændige og spæde iværksættere ... nej - ikke i mine øjne 😊

Vi er masser af grafikere (og andre virkeligt dygtige kommunikationsfolk), som ikke er certificerede men stadig kan lave god markedsføring, der passer til virksomheden - også uden at det bliver slesk og narcisistisk.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: tretten + to =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

RSS Feed

Loading...

Eksperter om Markedsføring og Grafisk Design


Få besked når Sarah fra Vissuel skriver


Generisk indhold


Om Sarah fra Vissuel

Jeg hedder Sarah Møller Pedersen. Jeg er grafiker og marketingnørd og står bag brandet Sarah fra Vissuel.

Her hjælper jeg selvstændige med at bygge og vedligeholde den visuelle del af deres brand. Det gør jeg blandt andet ved at jeg underviser og designer i Canva. Så du som selvstændig selv kan lave den dagligdags markedsføring fx. på de sociale medier.

Jeg tror på, at det er super vigtigt for selvstændige og iværksættere at kunne rykke enormt hurtigt på en ide. Det nytter derfor i min verden ikke noget at du skal vente i et par dage eller uger, før din grafiker har tid til at hjælpe dig med, at sætte et enkelt billede op til fx et opslag på LinkedIn eller Instagram.


Derfor er jeg så glad for, at der er blevet udviklet onlineværktøjer som fx Canva.com. Canva er en designplatform, som er enormt intuitiv at bruge og nem at designe grafikker til sociale medier og andre digitale platforme. 


Jeg har arbejdet som grafiker og marketingnørd i over 10 år. Jeg har 16 års erfaring med at designe grafik og få den slags til at spille superlækkert på forskellige projekter. Og allerede som barn elskede jeg det her med at lege med farverne og sætte farver sammen på nye måder.


Jeg suger til mig af ny viden via podcasts og onlinekurser fra guruer på hver deres område. 
Den erfaring og viden - både livserfaring og arbejdserfaring - trækker jeg selvfølgelig på i min hverdag, både når jeg designer, underviser og rådgiver selvstændige og iværksættere.


Rent privat bor jeg i Skanderborg med min mand og mine 2 børn. Jeg er nørdet på flere områder, fx har jeg set og læst Harry Potter flere gange end jeg har lyst til at sige højt. Herudover har jeg over 20 års erfaring som korsanger i rygsækken og tjente mine egne penge på min hobby fra jeg var 11 år gammel.  

Find mig her: 


Seneste kommentarer