Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO TIP: Fokuser på indhold above the fold

SEO TIP: Fokuser på indhold above the fold

2.355 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 February 2020

Det er ikke alt indhold Google vægter lige højt - og i værste fald indekserer de slet ikke dine gode tekster. Hvordan sikrer du at dine tekster virker? Det skal vi se lidt nærmere på i dette indlæg.

Gratis uddrag fra Grundbog i SEO

Teksten i nedenstående indlæg er et lettere redigeret uddrag fra min nye bog: Grundbog i SEO.

Bogen er fuld af effektive SEO-tips som dette, som er lige til at gå til for alle - ikke bare i forhold til teknisk SEO men også til stærke strategier, brugbare analyser, linkbuilding, optimering af indhold, user engagement, effektmåling og (SEO-) sikker flytning af websites.




Google "ser" dit indhold

Google har en såkaldt “display algoritme”, der betyder, at de kan “se” dine sider lidt på samme måde, som man ser sider i en browser. Noget af det, de rigtig gerne vil se er, om den tekst – det indhold, som siden er relevant for, befinder sig synligt og above the fold.

Hvis din keyword-optimerede tekst først kommer længere nede på siden – så man skal scrolle for at se den, eller man skal klikke på en tabulator eller “se mere” knap, vægtes den normalt meget lavere af Google.

Og hvorfor gør Google så det? Det enkle svar er, fordi brugerne er utroligt utålmodige og i meget høj grad fokuserer på det, de umiddelbar kan se, når de skal vurdere, om de er havnet på den rigtige side. Hvis ikke de kan få det bekræftet – med det de umiddelbart ser indenfor ganske få sekunder, smutter de igen.

En stor undersøgelse fra brugervenlighedsguruen Jacob Nielsen, bekræfter også dette. Undersøgelsen viser, at 57% af brugernes opmærksomhed falder på indholdet above the fold. Og hele 74% på de første to fulde sidevisninger. De resterende 26% fordeler sig på alle de underliggende informationer.

Du kan læse undersøgelsen her.

Google læser hele siden - men bruger ikke det hele

Google læser også den tekst, der befinder sig længere nede på dine sider, og som regel også tekster der ”gemmer” sig bag vis mere funktioner og tabulatorer. De vægter det bare ikke nær så højt.

Betyder det så, at du bare skal skrive nogle helt korte sider og alene fokusere på indholdet above the fold?

Nej, bestemt ikke. Faktisk kan meget lange sider ofte være rigtig gode. Og helt korte sider, under 2-300 ord, risikerer at blive opfattet som tyndt indhold af Google.

Særligt når folk søger på svar på lidt mere komplekse spørgsmål, kan lange sider være en fordel. Som f.eks. hvordan man vælger den rette bil, hvad radon i huset betyder for sundhed og økonomi, eller hvordan man bedst sammensætter et godt træningsprogram.

Kostbare produkter, der kræver store overvejelser, inden man køber dem, vil også ofte have gavn af lidt længere tekster, hvor der gås i dybden og svarer på alle de mange spørgsmål, køberne har.

Men uanset om dine sider er meget lange eller lidt kortere, er det, du skal huske på, når du skriver dem, at det eller de keywords du vil have siden til at ranke på, i hvert fald skal bruges i den første del af teksten, at denne tekst skal vises above the fold uden at man skal klikke på noget for at se den.

Det giver både gode resultater i søgemaskinerne og i forhold til konverteringer.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op