Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO: E-A-T or die

5.892 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 September 2019

Google ser på mange hundrede parametre, når de skal vurdere hvilke websites, der skal ranke i toppen af søgeresultaterne. En del af dem kender du sikkert – som teknisk kvalitet, hastighed, mobilvenlighed, tekster og links.

Men vidste du, at Google i stigende grad også prøver at vurdere din ekspertise, autoritet og tillid – det som samlet set kaldes E-A-T?

Og måske endnu vigtigere, er dit website optimeret til Google E-A-T?

Hvis ikke så løber du en alvorlig risiko for, at du i de kommende år vil opleve faldende synlighed i Google, måske endda meget pludseligt – også selvom du på alle andre SEO- parametre faktisk gør det rigtig godt.

I dette indlæg vil jeg derfor se lidt nærmere på hvad E-A-T er, hvordan Google analyserer disse signaler og ikke mindst hvordan du optimerer dit website til E-A-T.  

 

E-A-T og Google Quality Raters

Google har igennem de seneste år opbygget et meget stort team af tusindvis af almindelige mennesker, hvis opgave det er at vurdere søgeresultaterne.

På baggrund af en omfattende Quality Raters Guide ser de på tilfældige søgeresultater og vurderer om de lever op til Googles kvalitetskrav.

Den data de mange Quality Raters indsamler bruges ikke direkte til at ranke dokumenter i søgeresultaterne, men samles sammen og bruges af udviklerne til at forbedre søgemaskinens algoritmer.

Quality Raters Guiden er meget omfattende og detaljeret, men overordnet set har de tre parametre: Ekspertise, Autoritet og Tillid (forkortet til E-A-T) en meget vigtig rolle.

YMYL – You Money or Your Life

Google E-A-T har i første omgang haft særlig fokus på det som kaldes ”Your Money or Your Life (ofte bare forkortet til YMYL). Det er alle de områder der betyder mest for vores liv og helbred, som økonomi, sundhed og sygdom.

Det er da også indenfor disse områder at vi indtil nu har oplevet de mest tydelige tegn på E-A-T. Sidste år ramte det bl.a. mange websites indenfor sundhedsområdet – også i Danmark. Mange mindre lødige sundhedssites, affiliate sites og små forhandlere gik voldsomt tilbage, hvorimod store og fagligt valide sites som Apoteket.dk gik meget frem.

Men det er min klare vurdering, at E-A-T ikke kun kommer til at omfatte YMYL områder. I takt med at Google bliver bedre til at vurdere websites på disse troværdigheds-parametre er jeg overbevist om, at det vil ”ramme” så godt som alle brancher.

Sådan optimerer du til E-A-T

Det er naturligvis svært for Google objektivt og automatisk at måle E-A-T faktorer. Og tilsvarende er det heller ikke helt let at optimere til. Men ikke umuligt.

For uanset hvilke parametre Google vægter er det fortsat ”bare” en maskine, der analyserer data. Hvis vi forstår disse parametre, og vi optimerer dem korrekt fremstår vi bedre i deres vurdering.

Man kan groft opdele de E-A-T parametre som du kan påvirke i tre grupper:

  • Tekniske parametre
  • Indholds parametre
  • Link og autoritets parametre

Teknisk E-A-T optimering

I forhold til de tekniske forhold er det først og fremmest to ting du skal have fokus på:

  • Sikker forbindelse
    Hele dit website bør køre på en sikker forbindelse (SSL). Hvis det ikke allerede gør det i dag, hvis det ikke er alle dine sider der kører på SSL, eller hvis der er de mindste fejl i implementeringen, anbefaler jeg meget at du får det rettet hurtigst muligt. 
    .
  • Ingen malware
    Det er vigtigt at der ikke har sneget sig farlig kode ind på dit website som dine besøgende kan blive inficeret af. Jeg anbefaler derfor meget at du løbende holder godt øje med det, løbende scanner dit website, holder al software opdateret og i det hele taget gør alt hvad du kan for agt holde dit website rent.  

E-A-T optimering af indhold

Der er mange ting du kan gøre for at få dit indhold til fremstå mere troværdigt overfor Google. Blandt de vigtigste parametre vil jeg fremhæve:

  • Sørg for at du har tilstrækkeligt med unikt og originalt indhold på dit website. Det skal helst være mindst ligeså godt som det bedste dine konkurrenter har – eller bedre. Overvej helt at droppe indhold, der ikke er stærkt nok. Lidt der er godt er bedre end en masse blandet skidt.
    .
  • Gør navn, adresse, CVR og kontaktinformationer tydelige på dit website og sørg for at det er korrekt kodet med Schema-data.
    .
  • Inkluder forfatternavn og lille biografi på alt redaktionelt materiale, så det er tydeligt hvem der har skrevet det. Derudover kan du styrke effekten, hvis forfatternes personlige brands styrkes gennem, omtaler i andre medier, i interviews i større aviser mv.
    .
  • Hvis du tillader brugerkommentarer på dit website – i blogs, debatter eller som produktanmeldelser, så moderer dem omhyggeligt, så der ikke slipper dårlige og urigtige informationer og ikke relevante links igennem. 
    .
  • Optimer dit websites user engagement. Hvis mange hurtigt forlader dit website efter første besøg, kun ser en enkelt side, sjældent kommer igen eller køber meget lidt så sender det et dårligt signal. Godt indhold (særligt above the fold) og gode interne links kan være med til at øge user engagement.

E-A-T optimering af link og autoritets parametre

Du er sikkert allerede opmærksom på at links er et meget vigtigt element i SEO. Det har det være i mange år.

Men med E-A-T er det blevet endnu vigtigere end nogensinde før at du får de rigtige links – links fra kilder med høj autoritet og tillid i dit marked, som f.eks. de store dagblade, branche magasiner og TV-stationers websites.

Men hvordan får man så det?

Jeg har god erfaring med at udarbejde datadrevne historier, målrettet bestemte medier. Det kræver naturligvis en del arbejde, involverer oftest et tværfagligt og erfarent team og koster derfor væsentligt mere end de forholdsvis billige links du kan købe dig til hos mange SEO-leverandører. Ikke at der nødvendigvis er noget galt med sådanne links – de kan skam også have en god effekt på dine rankings, men for at påvirke E-A-T skal der en anden type links til.

Omtale, kommentarer, likes og delinger i de sociale medier, som Facebook og Twitter kan også være med til at styrke din autoritet – som Google måler den.  

Og som det sidste punkt vil jeg anbefale, at du optimerer din tilstedeværelse i Google MyBusiness. Udover at du naturligvis skal være oprettet bør du også opfordre glade kunder at skrive (forhåbentligt) positive anmeldelser. Husk også at svare dem der stiller spørgsmål her. Ubesvarede spørgsmål sender et meget dårligt signal til Google.

Kom i gang med E-A-T optimering i dag!

Som med al anden SEO gælder det også for E-A-T at mange websites langt fra gør det godt nok. Det gælder i særlig grad for nye faktorer som disse.

Men netop derfor bør du komme i gang nu, så du kan komme et skridt foran dine konkurrenter. Det er en god SEO-strsategi!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op