Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop: Udnyt og konvertér din trafik

942 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 May 2018

Det er desværre rigtig, rigtig lang tid siden at I har hørt noget til mig her på Amino. Det er der flere grunde til, men jeg håber nu at kunne dedikere lidt mere tid til at give tilbage til Amino. Jeg fik selv enormt meget hjælp, da jeg for 6 år siden stod og skulle starte min egen webshop Babytoys.dk. Uden alt den hjælp, tvivler jeg stærkt på, at jeg var nået til hvor jeg står i dag. Jeg vil derfor gerne vise min taknemmelighed og give tilbage af de erfaringer jeg selv har gjort mig, med mine 6 år som webshop-ejer. 

I dette indlæg vil jeg se nærmere på hvordan du kan udnytte din allerede eksisterende trafik. Der er nemlig mange tiltag du selv kan gøre for at få mere salg ud af dine besøgende. Dette indlæg baserer på, at du i dag allerede har en smule salg og en mængde trafik. Er du helt nystartet og uden trafik, er det måske ikke disse tips du kan drage mest nytte af. Du er naturligvis stadig velkommen til at læse med og blive klogere – det skader aldrig :-) 

Du har måske allerede betalt en masse annoncekroner på at drive besøgende ind til dit site. Dette er dog ikke ensbetydende med, at det munder ud i et decideret salg, hvilket kan være frustrerende og super ærgerligt. Derfor er det ikke nok som webshopejer blot at tænke mængden af trafik, men at få det optimale ud af din eksisterende trafik. For ellers bliver din annoncering ALT for dyr for dig på den lange bane.

De bedste måder for at udnytte din trafik er ved at benytte remarketing på blandt andet Facebook.

Remarketing på Facebook – En guldgruppe, meeeeeeen….

De siger det alle sammen: KØR FACEBOOK REMARKETING – DET VIRKER!

Udsagnet er i og for sig også rigtig. Det kræver dog blot, at det gøres korrekt. I afsnittet her, giver jeg dig de mest basale tips til at komme godt fra start med din Facebook Remarketing.

1)    Generér et (GODT) produktfeed

Du kan med stor sandsynlighed generere et produktfeed fra din webshopplatform eller også findes der et fint plug-in til dette. Men hvad man ikke tænker over, kan kvaliteten af ens produktfeed have en enorm betydning for din ROAS på din remarketing!

At bygge et godt produktfeed kan være en kunst og er en af de parametre hvor det er nemmest at booste sin remarketing. Da jeg selv opdagede hvor stor en betydning et godt feed har for ens remarketing, investerede jeg i systemet Feedr! – og uden at det skal blive en stor og fed reklame, vil jeg alligevel gerne lige vise dig enkelte elementer i systemet. Om du bruger Feedr eller et andet system er op til dig – målet er blot, at du tænker over hvordan du opbygger og bruger dit feed til at få det optimale ud af din remarketing.

Et standard feed bruger som udgangspunkt det fritlagte billede fra din webshop og du får derfor en Facebook annonce som kunne se således ud:

Hvad tror du så, at der ville ske hvis din annonce kom til at se ud som denne?:

 

Korrekt! Du får nemlig mere attention til din annonce. Det bedste eksempel jeg har set er en forbedring i CTR på hele 47%!

Prisen er væsentlig mere tydelig – og er varen på tilbud, ja så viser du førprisen, hvad kunden sparer (enten kr/øre eller %-vis). Jeg kan fortælle dig at det virker og er hamrende effektivt!

2)    Giv din annonce en god tekst

Det er umuligt at give dig konkrete tips til at lave en god annoncetekst, men en god tommelfingerregel at have med er altid at nævne hvad der netop gør DIN webshop god. Har du fri fragt? Har du en god score på Trustpilot? Er du e-mærket? Er du hurtig til at levere? og meget, meget mere.

 

3)    Målret din annoncering korrekt

For at fuldføre din remarketing skal du ramme dine kunder rigtigt. Det er ikke nødvendigvis altid godt at køre den brede målgruppe og sige ”alle der har besøgt et produkt indenfor 14 dage skal se din remarketing”. Alt afhængigt af din trafik, kan det være en god idé at gå mere specifikt og lave en målgruppe som fanger folk der har lagt varerne i kurven, set kurven mv. Den bedste måde at finde ud af hvilken målgruppe der virker for dig er ved at teste løs.

 

Remarketing med Google Display annoncering

Du kender med stor sandsynlighed allerede Google Display annoncering. Enten fordi at du selv benytter det på din egen shop, eller også er du selv ’offer’ for sådan annoncering. 

Skal vi se på en af kongerne af Display annoncering kan man ikke undgå at nævne Zalando – de er afsindig aggressive til det. For lige at gøre Google Display annoncering 100% klar for alle, så er det i bund og grund disse annoncer som vises efter at du har besøgt en given hjemmeside:

  

Screenshot’et her er fra MetroExpress, hvor der vises produkter fra blandt andet Nimara og Bekko, som begge er webshops, jeg tidligere har besøgt.

For at lave disse annoncer skal du igen bruge et produktfeed. Her kan du med fordel bruge Feedr eller en af de mange andre tjenester der findes på markedet.

Feed’et uploades til din Google Merchant Center og er det samme feed, som du bruger til din Google Shopping kampagne. I Google Adwords oprettes din display annonce hvor din målgruppe, indhold mv. defineres.

Har du problemer med at få din remarketing til at give et ordentligt afkast skyldes det måske en forkert målgruppe – prøv at indskrænke den yderligere. Har du derimod det privilegie at din remarketing bare spiller max og du er nået til et punkt hvor du ønsker at bruge flere penge, kan du med fordel prøve at udvide din målgruppe. Din ROAS vil med stor sandsynlighed falde, men du vil opleve en højere volumen.

Jeg håber at du kunne bruge ovenstående indlæg til noget. Jeg håber at det sætter nogle tanker igang om, at du skal udnytte din allerede eksisterende trafik og byde mere på annonceringen overfor besøgende som har vist interesse overfor dig og din webshop!

De bedste hilsner

Mads

 

 

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Mads blogindlæg Skriv dig op