Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Din splittest lyver - drop den

Skrevet af:
1. maj 2017 | 1.315 Visninger | 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Hans Stokholm Kjer fra Kjers Kommunikation

Ekspertblogger på Amino om professionel kommunikation.

Vi hører det igen og igen. Én af de helt store fordele ved at markedsføre sig på nettet er, at vi kan lave statistikker og teste effekter.

Men mange små virksomheder har slet ikke mulighed for at skaffe data nok til at lave valide test.

Tænk på din "om os"-side. Du vil gerne have, at flere af dine besøgende reagerer og sender en mail. Du har fået en fornemmelse af, at dine besøgende ikke rigtig føler sig inviteret til at sende en mail. Du laver derfor en formular, hvor man kan stille spørgsmål til dine ydelser.
Formularen laver du i to versioner - én med insisterende bydeformer og én med følsomme og kreative budskaber.
I den ene står der "Stil dit spørgsmål, og få hurtigt svar".
I den anden står der "Hvordan kan vi hjælpe dig?"
Og så sætter du en splittest op.

Efter en uge kigger du på resultaterne, og det viser sig, at kun en enkelt har klikket på den venlige og imødekommnede version, mens resten af dine klik stammer fra den mere direkte.

Hvad er din konklusion?

Det er vist indlysende, at i dette tilfælde virker version 1, mens version 2 må skrottes. Du har nu fundet løsningen på dit problem.

Eller har du?

Hvor mange konverteringer har du egentlig haft på formularerne på din "om os"-side? Hvis du ikke har haft alvorligt mange, så er der ikke tale om valid statistik, men ren tilfældighed.
Desuden er det måske ikke din "om os"-side, der skal konvertere. Formålet med "om os"-siden er ofte at underbygge din troværdighed, så måske er det ikke så vigtigt, hvor mange der benytter din formular netop her? Måske er formularen og sproget i den med til at undergrave din troværdighed frem for at underbygge den.

For at få brugbar data ud af din splittest skal du have rigtig mange klik. Desuden skal du være sikker på, at de ting, du tester op mod hinanden rent faktisk sigter mod at løse det problem, som du vil teste for.

Jeg uddyber dette i denne artikel: Splittest er noget vås.

Læs den gerne, og overvej, om vi skal connecte på LinkedIn.

Overvej, om din splittest lyver. Hvis den gør, så drop den, og skriv klogt i stedet for.

saxis

Læs også


Kommentarer

Louise Lamberth - Tekstfokus  den 04-05-2017 kl. 11:30

Jeps. :)

Er kommentaren brugbar? 3 1
Fashion-Seller  den 06-05-2017 kl. 21:26

Det er da altid noget, at jeg ikke er den eneste, som har den holdning!

Godt brølt!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Hans Stokholm Kjer  den 07-05-2017 kl. 21:28

Tak for opbakningen.

Hans

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Hans skriver


Bloggen bliver til en bog

- Vil du vide hvornår?

Efter at have blogget om virksomheders kommunikation i et stykke tid har jeg besluttet at samle mine erfaringer i en bog.

Bogen vil komme til at indeholde flere emner, flere eksempler og flere konkrete anvisninger end bloggen.

Send en mail med "Kommer bogen ikke snart" i emnefeltet til kjer@kjers.com - så holder jeg dig opdateret.


Hans på Twitter

Hvis du vil have besked når Hans og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer