Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om E-handel

Guide: Sådan fanger og håndterer du tyveknægtene, der stjæler dine billeder og tekster

Skrevet af:
13. august 2019 | 1.989 Visninger | 12 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Kent Medom fra Curvii

Ekspertblogger på Amino om E-handel

Hos webshoppen Curvii oplever vi sommetider, at konkurrerende webshops stjæler vores billeder og/eller tekst. I dette indlæg forklarer jeg, hvordan man opsnuser og håndterer de digitale tyveknægte. Allersidst i indlægget gennemgår jeg de konkrete regler på området, så du kan blive bevidst om, hvorvidt du overskrider nogle grænser eller ej.

Inden jeg for alvor går i kødet på dette blogindlægs tema, ønsker jeg lige at introducere mig selv. Mit navn er Kent Medom, og sammen med min søster Kirsa Jespersen driver jeg webshoppen Curvii.dk, hvor vi sælger plus size-tøj til kvinder. 

Hos Curvii bruger vi en del ressourcer på at tage gode produktbilleder og at skrive gode tekster om vores produkter og kategorier. Derfor er vi også ret ærekære omkring vores billeder og tekster, og vi gør derfor en aktiv indsats for at undgå, at vores konkurrenter stjæler det ene eller det andet - eller begge dele.

Indsatsen på dette område er blevet skærpet, i takt med at vi har erfaret, hvor ofte tyverierne egentlig finder sted. 

Først og fremmest er det vildt frustrerende, når en af vores konkurrenter lukrerer på vores hårde arbejde og lader vores tekster og billeder sælge deres varer. Derudover er det heller ikke godt for vores SEO, hvis vores tekster florerer på forskellige domæner, da vi derved får et problem med duplikeret indhold, som på ingen måde er selvforskyldt.

Jeg har talt med en del af mine kolleger - altså andre webshop-ejere - om emnet, og via disse samtaler er jeg blevet bevidst om, at det langt fra kun er os her hos Curvii, som får stjålet tekster og billeder. Den slags tyverier er tilsyneladende ret normale. Desværre.

Vi har kørt et par småsager, og mit indtryk er, at hensigterne bag et tyveri af billeder og/eller tekster meget sjældent er ondsindede. 

Mange af dem, der har stjålet vores billeder og tekster, har ganske enkelt ikke været klar over, at de har gjort noget ulovligt. Derfor er de også blevet overraskede, når vi har konfronteret dem med henblik på at finde en løsning på problemet. Ofte bliver løsningen, at de tager billederne og/eller teksterne ned, og at vi indgår et forlig, der indebærer, at de skal betale os et symbolsk beløb. 

Vi kunne uden tvivl godt have presset citronen mere i de sager, som vi har været impliceret i, men vi har ikke været ude på at tryne vores konkurrenter; vi har blot ønsket at sikre, at det ikke skulle ske igen, og med dette formål har ovenstående proces fungeret upåklageligt.

Hvis du ønsker at arbejde aktivt med dette område i din virksomhed, skal du pudse læsebrillerne og læse videre. Herunder vil jeg nemlig forklare, hvordan man lettest muligt finder frem til tyveknægtene, og hvilke muligheder man har, når de er blevet taget med hænderne i kagedåsen.

Hvordan finder man frem til tyveknægtene? 

Der findes en række services, der kan hjælpe en med at finde frem til dem, der stjæler ens billeder og/eller tekster. 

Dennis Drejer og Søren Sieg Jensen har for eksempel udviklet softwaren ‘WhoCopiedMe’, som er et system, der giver lyd fra sig, hvis ens tekster optræder på andre sider. 

Softwaren er yderst let at implementere. Man skal blot implementere et tag i sin sides <body>-sektion og efterfølgende indtaste nogle få oplysninger, hvorefter det hele kører af sig selv. Hent WhoCopiedMe her: https://www.whocopied.me/.

Når jeg skal finde frem til, hvem der stjæler vores billeder, har jeg endnu ikke fundet det perfekte software. Til gengæld har jeg fundet en rigtig fin manuel metode, som både er hurtig og ekstremt nem at gøre brug af. 

Eksempel på manuel metode til at finde ud af, hvem der stjæler ens billeder

Metoden indebærer, at jeg med jævne mellemrum går ind på vores side og finder en række af billeder på vores mest populære kategorier. Disse billeder højreklikker jeg på, hvorefter jeg vælger muligheden, der involverer at lave en Google-billedsøgning på det pågældende billede.

Herefter bliver jeg blandt andet præsenteret for en række lignende billeder. Hvis en anden webshop har valgt at benytte vores billede, vil det dukke op øverst i resultaterne. Hvis ikke, vil jeg blot blive præsenteret for en masse billeder, der minder om vores.

Jeg er blevet berøvet - hvad gør jeg?

Hvis du bliver opmærksom på, at en eller flere har stjålet fra dig og dermed krænket dine ophavsrettigheder, skal du naturligvis gøre noget. Andre nyder godt af dit arbejde, uden du får noget ud af det. Det skal du naturligvis ikke finde dig i. Du har en række forskellige muligheder.

Du kan vælge den helt diplomatiske, hvor du stille og roligt gør opmærksom på ophavsrettighedsbruddet og beder vedkommende, der har stjålet fra dig, om at tage billederne og/eller teksterne ned igen. 

En anden mulighed er at sende sagen videre til Morten Kristensen, der driver https://not-allowed.dk/. På den måde kan man få billig juridisk bistand og samtidig være sikker på, at sagerne bliver varetaget professionelt. Systemet egner sig rigtig godt til mindre sager, som typisk er dem, vi bliver involveret i, og vi har derfor benyttet Mortens assistance flere gange. 

Bliver din ophavsret krænket, har du både mulighed for og ret til selv at sende en faktura, hvis du ønsker det. Værdisættelse af billeder og tekst er dog lidt komplekst. Herunder vil jeg gennemgå, hvordan man lettest muligt værdisætter sine tekster og billeder. 

Hvis der er tale om tekst, skal du estimere, hvor lang tid du har brugt på at skrive teksten. Hvis teksten har taget dig fire timer at forfatte, ganger du din timeløn med fire. 

Det er kutyme at pålægge et ekstra gebyr på 100 % på stjålne tekster, hvorfor du med god samvittighed kan gange det beløb, du kommer frem til, med to. 

Med billeder er processen nogenlunde den samme. Hvor lang tid har det taget for dig at tage og redigere billedet/billederne, der er blevet stjålet? Gang antallet af arbejdstimer med din timeløn. Gebyret for billeder er højere end for tekster, sædvanligvis 200 %, hvorfor du skal gange beløbet med fire og ikke blot to. 

Uanset hvilken strategi du vælger, anbefaler jeg, at du sørger for at sikre konkrete beviser af tyveriet. Tag en masse daterede screenshots - både af siden og dennes kildekode. Du kan eventuelt også optage en video af siden. 

Det er vigtigt, at datoer og tidspunkter er med på dit bevismateriale, da ophavsret altid er et spørgsmål om, hvem der kom først. Det er heldigvis sjældent, du får brug for bevismaterialet, men hvis du gør, bliver du lykkelig over at have det. Gem også gerne dine originalfiler fra kameraet. Dem der endnu ikke er redigeret, og dermed beviser at du er den rette ejermand.

Jeg forstår egentlig godt, at folk er forvirrede 

Som jeg sagde tidligere i mit indlæg, tror jeg sjældent, at billeder og tekst bliver stjålet med onde hensigter. Rigtig ofte forestiller jeg mig faktisk, at det skyldes uvidenhed, og at mange derfor ikke er klar over, at de gør noget forkert. 

Denne enfoldighed kan hænge sammen med, at mange leverandører har billed- og tekstbanker, hvor samarbejdspartnere må stjæle med arme og ben uden at skulle bekymre sig om ophavsrettigheder. Dermed vænner mange webshops sig sikkert til, at billeder og tekst ikke er noget, som man skal betale for.

Sådan er virkeligheden desværre bare ikke altid. Det er ikke altid, at leverandørerne sender billeder og tekst med, og så må man altså selv i gang med kameraet og den digitale fyldepen, hvis ikke man vil købe rettighederne til andres billeder.

Hvornår er der tale om tyveri, når det kommer til tekst?

Hvis du har skrevet en unik tekst til din hjemmeside, har du helt automatisk ophavsretten over denne. Andre må dermed ikke anvende teksten i andre sammenhænge uden din tilladelse. Dine konkurrenter vil dog ofte have tilladelse til at lade sig inspirere af dine tekster og bruge omskrevne udgaver af disse på deres egne sider.

Mange tror, at det er nødvendigt med et copyright-tegn på sin hjemmeside, hvis man vil være sikker på at have ophavsretten til sin tekst, men dette er altså ikke tilfældet.

Fedt nok, det er jo til at forstå - men hvad så med billeder?

Hvis du har taget billederne på din hjemmeside, eller hvis rettighederne til billederne tilhører dig, så er ophavsretten din, og du vil derfor være i din gode ret til at sende en faktura til dem, der vælger at stjæle billederne.

Ja, det er faktisk ret sort/hvidt, hvad man må, og hvad man ikke må. Alligevel går det sommetider galt, og det er oftest ærgerligt for alle parter. Jeg håber, at jeg med denne artikel har sænket antallet af tyverier af billeder og tekst fremadrettet. Er du i tvivl, så husk altid at spørge, inde du “låner”.

Læs også


Kommentarer

Mikkel deMib Svendsen   den 10-09-2019 kl. 10:19

Jeg er helt enig i din fremstilling af problemet og fremgangsmåder til at løse det. Men en lille teknisk detalje ... Det er IKKE tyveri  - det er en Ophavsretskrænkelse.

Forskellen er både vigtig juridisk og praktisk.

Med et tyveri tager man en genstand, som dem man har taget den fra så ikke har mere. Stjæler man f.eks. en vare i en butik kan butikken ikke sælge denne vare.

Hvis man krænker andres  ophavsret - f.eks. ved at kopiere deres tekster, "stjæler" man ikke noget. Produktet - i dette tilfælde teksten, forsvinder jo ikke.

Både tyveri og ophavsretskrænkelser er ulovlige, men som sagt - i forhold til forståelsen af hvad der er hvad, og hvordan det juridisk håndteres ER der altså en klar forskel :-)

Er kommentaren brugbar? 2 0
pli1957   den 10-09-2019 kl. 10:51

Har du hørt om Steganografi ? Det er en generelt metode til at gemme beskedder i billeder. Der findes også andre metoder og gratis værktøjer til dette. EXIF information er en anden metode. For uøvede kopister opdager nemlig ikke denne metode. Jeg har kun brugt disse metoder i "for sjov" opgaver, men jeg ser en klar praktisk anvendelse her, i hvert fald til bevisførelse.

Mht. Til tekst er brug af tags som du beskriver en god ide, men en anden sjov metode er at embedde noget "hvid tekst" altså sætte farvekoden for teksten i hvid, og så skrive noget personligt eller en copyright text. Det kan du leve med på din egen side, men afslører nemt en kopist.

God fornøjelse.

/p

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jan Hansen   den 10-09-2019 kl. 10:51

Jeg har en webshop og har efter din artikel fundet et par andre shops som anvender mine billeder. Der er dog tale om deep linking til min shop og ikke en decideret kopiering af billedet. Det betragtes vel stadig som ophavsretskrænkelse, eller hvad? De bruger en del af mine billeder til at sælge produkter i deres egen shop...

Er kommentaren brugbar? 1 0
Salvum   den 10-09-2019 kl. 12:02

Udmærket indlæg, men skal dog være opmærksom på at når man løber ind i en "misbruger" som ikke ved vedkende sig at billeder og tekster er taget fra din side, så er man nødt til at gå rettens vej, og dette kan ofte ikke betale sig, da omkostningerne ved dette er mere end man ender med at få i erstatning, for sådan er det i Danmark.

Jeg forhandler overvågningskameraer, og blev i 2012-15 misbrugt af shoppen ipcam-shop.dk, som havde taget hele sider og billeder fra min hjemmeside, samtidig med at man havde købt domænenavne som var meget ens med mine. SÅ kunder troede at de var gået på min side, men var kommet til konkurrentens side.

Konkurrenten (Bo Birk Christiansen) ville på intet tidspunkt vedkende at have taget nogle af disse data fra mig, og efter en tur i fogedretten, endte sagen i Sø- og Handelsretten, hvor jeg fik ret, men fik alene en erstatning ud af det som var det halve af hvad det havde kostet mig i advokat.

Så som hovedregel kan en retssag ikke betale sig.

Sagen kan læses her: https://www.concilio-co.com/wp-content/uploads/2016/05/V0069001_B.pdf

Er kommentaren brugbar? 1 0
Karsten Larsen   den 10-09-2019 kl. 15:23

Jeg har designet et bord og har på skrift at det er mit design, samt jeg har fået produceret to borde, hvoraf det ene er købt og anvendes i en industri produktion i et stort firma vi kalder det XXX

Dette bord er blevet kopieret af en anden leverandør til firmaet XXX

Hvordan forholder det sig hvis dette firma har lavet mange kopier af mit design og sælger det.

Pt har jeg en fornemmelse af at der er produceret ca. 15 - 20 borde.

Dette er en del af en løbende udskiftning af firma XXX  ca. 50 borde, i det gamle borde er nedslidte.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Fashion-Seller   den 11-09-2019 kl. 16:41

@Jan Hansen

Nej det vil ikke være krænkelse af ophavsretten, derimod er det en overtrædelse af markedsføringsloven, som i sidste ende udløser samme krav.

@Salvum

Der er sket meget siden 2012-2015, idag kan ophavsretskrænkelser føres som småsager, hvilket gør behandlingen hurtigere og meget billigere.

Det er korrekt, at sager ved f.eks Sø-og Handelsretten er dyre at føre, som den du henviser til.

@Karsten N Larsen

Altså først og fremmest skal der findes ud af, om du har rettighederne til det pågældende design. Det er en tung og besværlig proces.

Når den del er på plads, vil man kunne lave et krav, såfremt dine rettigheder bliver krænket.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Karsten Larsen   den 11-09-2019 kl. 18:44

Hej Jan

jeg har på skrift at designet er mit, med dato fra XXX firma.

og så har jeg startet spørgsmålet i en ny tråd, synes ikke det passer helt i denne tråd, som handler om tekster m.m.

følg tråden her: https://www.amino.dk/forums/t/305507.aspx#1847468

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mikkel deMib Svendsen   den 12-09-2019 kl. 10:50

@Jan Hansen hvis de er så dumme at inkludere dine billeder på deres site via deeplinking til dem, så har du faktisk flere muligheder for at løse det - på en mere eller mindre  kreativ måde :-)

Du kan nemlig på din server tjekke hvor billederne hentes fra. Hvis de så hentes fra din konkurrent kan du enten forhindre visning - så kommer der ingen billeder på hans website, eller du kan vise et andet billede. Det kunne f.eks. være et billede med en tekst der fastslår at han har brugt dine billeder og med opfordring til at besøge dit site i stedet for.

Du kan også bare udskifte billederne ud med nogle  porno-snask eller andet som han sikkert ikke vil bryde sig om :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tammy Bøgestrand   den 14-09-2019 kl. 18:44

Som fotograf er jeg også meget opmærksom på, om mine billeder bliver stjålet, ondsindet eller ej. Jeg har fundet en gratis 'service' der hedder Pixsy (https://www.pixsy.com).

Der kan du oploade eller linke til dine billeder, og Pixsy's robotter scanner nettet for dig. De tilbyder også at gå efter 'synderne', men det koster så penge. Jeg bruger det kun til at opsnappe misbrug af mine billeder.

Er kommentaren brugbar? 1 0
liunaud   den 16-09-2019 kl. 11:32

Godt indlæg om en temmelig relevant problemstilling for webshops :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jonathan Løw - JumpStory   den 22-09-2019 kl. 11:42

Glimrende indlæg Kent! I min egen startup JumpStory har vi kunder i 35 lande, og de bruger vores billedarkiv på godt 10 mio. billeder. I den forbindelse følger vi naturligvis også tæt med i udviklingen i forhold til copyright på billeder, videoer etc. online, og der findes i Danmark bl.a. CopyrightAgent, som hjælper de store billedbureauer på den front.

Hvis man er en mindre aktør, så kan jeg ligesom Tammy her i tråden anbefale Pixsy. Dem samarbejder vi i øvrigt også med.

Derudover skal man være opmærksom på,  at rettigheder på billeder ikke blot er én ting. Eksempelvis bruger mange danske hjemmesider Pixabay, Pexels eller Unsplash og henter fotos derfra, men det er dybt problematisk og kan/vil blive dyrt i fremtiden. Disse sider clearer nemlig ikke rettighederne på de personer og brands, der er på deres billeder. Ergo kan du godt bruge et billede i god tro, fordi fotografen har uploadet det på deres sider, men hvis du ikke er sikret af enten en global licens (såsom Creative Commons 0), eller du har skriftlig godkendelse fra personerne på billederne, så risikerer du alligevel at komme i problemer.

Derudover er man underlagt deres private licens, som de til enhver tid kan ændre - eksempelvis til, at man skal betale, hvis man fortsat vil have deres materiale liggende. Noget sådant har man set hos den store globale aktør Getty som eksempel.

Derfor anbefaler jeg altid, at man enten:

a) Bruger en platform som JumpStory (eller de amerikanske betalingstjenester der findes på området), så man bruger et sted, som følger globale licenser på området.

b) Selv får taget billederne og sikret sig underskrifter, hvis der optræder personer eller brands på billederne.

c) Alliererer sig med en partner, hvis der sker misbrug af billederne, så man slipper for det juridiske tovtrækkeri selv. Her er nævnt nogle udmærkede eksempler i tråden.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Petersen   den 21-11-2019 kl. 18:58

Jeg har også selv flere gange set at skole, kommuner bare KOPIER indhold uden at tag kontakt til min virksomhed. Selvom der har stået flere gang på en side hvor jeg har set at folk bare kopier en masse at man ligesom var ligeglad med det. Så selv kommuner og skoler kopier bare. Dog har jeg vundet flere takket været whocopied.me

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Kent skriver


Generisk indhold

Kent Medom er CTO for og medindehaver af Curvii.dk, som sælger plus size-tøj til kvinder. 

I sit daglige virke som CTO er Kents primære opgaver markedsføring på de digitale platforme, forbedring af UX på webshoppen og generel forretningsudvikling. 

Overordnet set spænder Kents arbejdsopgaver dog bredt. For eksempel hjælper han til, når de hos Curvii livestreamer, og så projektleder han også en masse praktiske projekter. 

Kent har arbejdet med online marketing i over 10 år. Han startede som webudvikler og -programmør i bureauer. På et tidspunkt blev han selvstændig konsulent, og i den forbindelse stiftede han sin første webshop ThisSocks.dk. Dette gjorde han faktisk primært for at lære mere om webudvikling og marketing. 

For over 5 år siden startede han så også Curvii, og på et tidspunkt begyndte hans webshops at være så gode og tidskrævende forretninger, at der ikke længere var tid til at agere konsulent. Derfor gik han for nogle år siden all-in på tjansen som webshopindehaver.


Seneste kommentarer