Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Tips til dine produkttekster – sælg mere!

3,421 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 October 2017

Med et brag af en start og fokus på det behov, du løser for kunden, i dine produkttekster, vil du forøge du din konverteringsrate.

 

I tæt samarbejde med skarpe produktbilleder og en grundlæggende god webshop, er produkttekster det, der sælger dine produkter. Spænd cykelhjelmen, pak rygsækken i bedste TinTin-stil og drag med mig ud på en nørderejse i det indre, mørke tekstlokale, hvor de dybeste hemmeligheder og bedste tricks udleveres.

 

Overdrevet? Måske. Jeg hopper let og elegant videre som en ballerina. Wink

 

Det første, du skal lære, er min tommelfingerregel. Og den rager dig fordi, at den klæder dig på til at forstå mit indlæg.

 

Jeg plejer at dele tekster på produkter op i to. En produkttekst, som er 2-3 sætninger, der står ved produktbilledet – typisk til højre for. Dernæst har du en produktbeskrivelse, som er en uddybende én, du finder under produktbilledet og –teksten.

 

I produktteksten skal du nøje overveje hvert ord. I produktbeskrivelsen kan du tillade dig at skrive lidt mere – både grundet SEO, men også for de læsere, der vil have alle detaljer med. Dette er relevant til produkter, hvor specifikationer er afgørende; fx computere og elektronik generelt.

 

  1. BANG BANG! Du skal starte med et brag!

 

Vigtigste først. Frontloading. Ak, du har hørt det før – bl.a. i mit seneste indlæg ( https://www.amino.dk/blogs/kasperfriis/archive/2017/09/26/simpel-guide-til-dine-tekster.aspx ). Men du skal huske det. Og det er uhyre vigtigt.

 

”Hvorfor skal jeg købe produktet?”

 

Det er det spørgsmål, som du skal svare på i din første linje. Og kun det. Her vil en garvet sælger fortælle dig, at du skal glemme alt om dit produkt. Det, der sælger, er, hvordan dit produkt løser behovet for kunden.

 

Vælg selv den produkttekst, du finder bedst:

 

  1. Denne kaffemaskine bruger patenteret teknologi, der færdiggør din kaffe på rekordtid!
  2. Spar tid i din hverdag og nå det hele på dit arbejde – spild ikke tid på at vente på din kaffe!

 

Som kunde er jeg ligeglad, om teknologien er patenteret eller ej. Jeg bekymrer mig om, om jeg får min kaffe fandens hurtigt, så jeg kan nå at brænde overlæben på min Café au lait inden mødet begynder.

 

 

 

Meget tekst virker skræmmende

 

I stedet for at pynte op til halloween med græskar, dødningehovedet og skelletter, så prøv et billigere alternativ: Print en masse tekst ud. Bonustip: Lad det være intetsigende tekst, der kun bidrager til, at sælgeren får pudset sit ego og stoltheden over sit produkt.


Det skræmmer folk endnu mere end uhyggelige spøgelser.

 

Holder du din produkttekst kort og præcis, så rammer du det punkt, jeg kalder ”skimmepunktet” (ja, jeg kunne ikke finde et bedre navn).

 

Kort sagt betyder det, at din tekst er mulig at læse uden at læse. Læseren forstår essensen af teksten ved blot at lade øjnene kører henover. Får du formuleret præcist, hvorfor dit produkt løser behovet, giver det et lille, blidt skub bagi mod et salg. Du konfirmerer din læser i, at dit produkt løser behovet.

 

Jeg ved godt, at en kaffemaskine til over 10.000 kroner laver god og hurtig kaffe. Ellers er det uhyre overpris. Dog er det rart at blive konfirmeret (bekræftet) i, at det er det rigtige valg.

"Du skal ikke kaste med sten, hvis...." Den sætning kan du sagtens selv færdiggøre - og du ved, hvad jeg mener; selv uden at hele sætningen er præsent. 

"Med en revolutionerende og super-innovativ patenteret løsning, har vi udviklet et produkt, der på én og samme tid reducerer dine personaleomkostninger og giver dig en mere effektiv arbejdskraft, der bidrager til din virksomheds vækst..." Den sætning er (næsten) færdig, men har intet reelt indhold. Er det en rive, der er elektronisk, som sparer gartneren for en masse tid? Eller er det elektriske biler med et IT-system, der placerer taxi-chaufføren på passagersædet og selv styrer bilen? 

 

  1. Analysér behovet og din målgruppe

 

Analyse er et skræmmende ord. Enten fordi det leder minderne tilbage til novelleanalyser i gymnasiet, eller fordi det generelt bare er kedeligt.

 

Bare rolig: Du skal nok slippe! Her taler jeg om den simpleste analyse.

 

Det er en god idé at tænke over, hvilket behov du løser for kunden. Og det siger ofte sig selv. En hurtig kaffemaskine sparer tid. Nyt tøj giver dig et sprødere look, skiller dig ud eller giver dig varmen. Og et nyt kamera lader dig gemme de smukke minder i den bedste kvalitet.

 

En anden analyse er af din målgruppe. Og lad os tage fodboldstøvler som eksempel.

 

Hvis du skal have fat i et par fodboldstøvler til en polterabend, men aldrig har haft Ronaldo-gener i dig og slet ikke går op i fodbold, er produktteksten simpel: ”Stå fast i græsset med de her fodboldstøvler.”

 

Men er du topprofessionel, så er det ikke nok bare at stå fast. Har fodboldstøvlen flywire? Vejer den over 200 gram? Hvad med bund af kulfiber? Og er de lavet til græs, kunstgræs eller måske endda vådt græs?

 

Her skal vi hæve niveauet og kompleksiteten. Fordi kaster du ”stå fast og spil fodbold”-produktteksten efter en topprofessionel fodboldspiller, så taler du ned til ham. Griner ad ham.

 

”Få en bedre kontakt og føling med bolden, som bidrager til din teknik og dine afslutninger.”

 

Og faktisk kan man i disse situationer argumentere for helt at slette produktteksten og nøjes med produktbeskrivelsen. Her ved den topprofessionelle godt, hvilken fodboldstøvle den nye Nike Vapor er. Og derfor er Pernille Harder eller William Kvist måske kun interesseret i de nørdede tekniske detaljer, som kommer i produktbeskrivelsen (bevares; de får med garanti fodboldstøvler i sponsorgaver, så det halve ville være rigeligt).

 

Dog vil jeg 9/10 gange anbefale dig at have 1-3 sætninger, som lige opsummerer i et behovsfokuseret sprog.

 

 

  1. Organisér din produktbeskrivelse

 

Gør du arbejdet med den korte produktbeskrivelse (og produktbilleder osv.) godt, så går læseren ned til den uddybende beskrivelse. De eneste, der ikke gør det, er dem, der lægger i det laveste involverings-segment af købere. Det kunne fx være vores polterabend-deltager, der bare skal have et par fodboldstøvler – han vælger sikkert bare de billigste.

 

Forleden skulle jeg hente møbler i IKEA. Og da jeg blev afklaret og havde besluttet produkterne, begyndte jeg at kigge på de uddybende produktbeskrivelser: Kan skrivebordet overhovedet være i bilen? Hvor stor er pakkestørrelsen? Kan denne kontorstol køre på trægulv uden at gøre skade, eller skal jeg have en måtte?

 

Og IKEA har været så smarte at organisere deres produkttekst – og du skal gøre det samme!

 

Der var en fed overskrift, der hed ”pakkestørrelse.” Dér klikkede jeg selvfølgelig. Hvor simpelt kan det være?

 

Sælger du computere, vil det være en idé med en overskrift, der hed ”tekniske specifikationer.”

 

Nu kan læseren nemt, hurtigt og overskueligt finde de uddybende informationer, de finder relevante.

 

 

Korte tommelfingerregler:

 

-       Skriv ”du,” ”dig” og ”din.” Der er kun én læser.

-       Skriv korte og letforståelige ord. Bryd gerne længere ord op.  

 

 

 

Afsluttende bemærkninger:

 

Dette indlæg indeholder generelle regler og tips, som gør sig gældende for størstedelen af de webshops, der er på det danske marked. Men naturligvis er der undtagelser: Det kan være juridiske og lovmæssige undtagelser, men også brand- og kommunikationsmæssige. Ønsker Bolia at skabe et moderne og internationalt udtryk, kan nogle af deres produkttekster måske være enkelte ord på engelsk. Men jeg forholder mig til den ”klassiske” webshopejer. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op