Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Du har allerede bedømt dette indlæg
23 July 2018

 

 

En salgsverden i forandring

 

Den taktik man bruger indenfor salg i dag, er ganske anderledes end de salgstaktikker man brugte for 10 eller 15 år siden. Verdenen af køb og salg forandrer sig hastigt og det gør salgsmetoder, taktik og teknologi også. Den teknologiske udvikling og muligheden for at finde detaljeret information på internettet, har virkelig forandret den måde hvorpå de fleste træffer deres købsbeslutninger. Internet og moderne teknologi, har ændret stort set alt hvad der har med salg at gøre. Det kommercielle er kommet i fokus på en helt anden og mere væsentlig måde end det har været før,  og det gælder om at være fremme i skoene, hvis man skal gøre sig gældende i en salgsverden der stadig bliver mere digitaliseret.

 

Selv om der stadig gøres brug af de mest basale og fundamentale salgstaktikker – altså, salgsværktøjer som aldrig har ændret sig og som altid vil kunne bruges – så er der kommet en kæmpe udvikling af ny teknologi, moderne værktøj og nye strategiske måder at optimere sin salgsvirksomhed på. Udviklingen er så langt fremme, at vi bliver nødt til at ændre den måde vi tænker på salg. Udviklingen er blevet en udfordring – og vi bliver simpelthen nødt til at lære os selv en masse nyt.

 

Som moderne salgsvirksomhed er det i dag vigtigere end nogensinde, at være oppe i gear og med på den seneste udvikling indenfor strategi, taktik og teknik. Også i rollen som fx salgschef, er det forventet at du er den bedste til det job du udfører og hele tiden kan være rollemodel og inspirator for dine sælgere og ansatte. Så det er vigtigt at være opdateret på de nyeste trends og moderne udvikling inden for området – vigtigt hele tiden at ville lære og søge ny viden. At deltage i fx workshops og konferencer, vil ofte kunne give dig sparring med andre personer fra salgsverdenen, der kan give dig ny viden, gode råd og måske lære dig noget ikke vidste i forvejen. ”You can't teach an old dog new tricks”, er ofte noget man hører fra de garvede i branchen, men intet kunne være længere fra sandheden. Man kan netop altid lære nye tricks, og netop fra andre i branchen – derfor er det så vigtigt, at ville søge ny viden og hele tiden tro på det positive i at søge ny læring og inspiration. 

 

Du er den bedste i verden til netop det du gør – det er  der slet ikke er nogen tvivl om. Men derfor kan du godt blive endnu bedre. Vær 'på' og vær 'med'. Brug dine sparringspartnere, søg information, deltag i workshops, konferencer og kurser. Sug informationer og viden til dig, det vil gøre dig endnu bedre. Vær stolt over den du er og det du kan – men vær aldrig FOR stolt til at komme videre og blive endnu bedre. Din gode erfaring, gør det nemmere for dig at kombinere din helt specielle grundviden, med nye fif og tricks der kan give dig et boost. Ofte er det små kneb og nye idéer, der kan gøre en verden til forskel. Vær derfor aldrig bange for at søge en mentor eller at bruge en coach. Det kan simpelthen øge din præstation, din kvalitet og din professionalisme.

 

 

Rend mig i traditionerne – eller hva?

 

At være ansvarlig for at forbedre og øge salget er aldrig nogen nem opgave. Det kan være vigtigt at se begrebet salg i en bredere forstand og ikke kun måle på folks præstationer.

 

Som salgschef er det desværre særdeles nemt at falde i en såkaldt "performance trap". Moderne salgsvirksomheder befinder sig i en stærkt konkurrencepræget verden, hvor både stress og utålmodighed præger tonen, hverdagen og arbejdslivet. Der skal produceres, leveres og lukkes. Jo mere og jo hurtigere – desto bedre. Den salgsansvarlige leder, presser selv på for at sælgerne leverer toppræstationer. Derfor har der altid eksisteret en traditionel tankegang om, at man som sælger ”skal levere – ellers er du ude”. Men det kan give det negative resultat, at ballonen kan presses så meget, at den til sidst sprænger. I sådan et tilfælde mister man en potentiel god medarbejder – i stedet for at skabe et værdifuldt aktiv for virksomheden.

 

Selvfølgelig skal en sælger lønnes for at sælge, og selvfølgelig skal der præsteres. Men det er også sandt, at sælgere kan motiveres med helt andre virksomme metoder. At give dine sælgere incitamentet, kan ligge nogle helt andre steder end der hvor vi traditionelt er vant til. I nogle tilfælde kan det handle om mere inklusion, end vi er vant til som ledere – i andre tilfælde kan det dreje sig om undervisning, instruktion og indlæring. I nogle cases skal der sættes fokus på individuelle præstationer og viden – mens andre sager handler om at forbedre fællesskabet og sætte fokus på en bedre team spirit. Nogle salgsteam har behov for mere struktur, regelsæt og faste rammer -  mens andre kræver særlig fokus i en helt anden retning, nemlig i bedre personlige relationer, mere nærvær og forståelse.

 

 

Nye behov – nye udfordringer

 

Optimering af salgsvirksomhed kan bestå i et hav af spændende muligheder. Behov og løsninger er forskellige fra salgsteam til salgsteam – samt fra virksomhed til virksomhed. Kunsten ligger i at analysere behovet og forandringerne der kan skabe de gode og virksomme resultater. Som salgsleder og inspirator kan der derfor være behov for masser af nytænkning og kendskab til både nye og anderledes teknikker, der kan præge både salgsteam, lederskab og virksomhed i en positiv og konstruktiv retning.

 

At eksperimentere med forskellige former for optimering, kan gøre det lettere at nå det store mål du har sat. At lære om forskellige processer og taktikker – samt at blive endnu bedre til at inspirere og motivere dit hold af sælgere, kan gøre det muligt at opnå langt større resultater end du først troede. 

 

 

Kompetent salgstræning med Jannich Rindom

 

Det er altså vigtigt at sikre, at dit salgsteam ikke blot er opdateret og klar til at indgå i en digital og moderne tidsalder med mange nye tekniske løsninger – men også at sælgerne får udviklet deres salgskompetencer og modtager tilstrækkeligt med incitament og motivation til at kunne udføre deres job endnu bedre end de har gjort før.  

 

At tilbyde coaching, uddannelse og optimere dit salgsteam i den rigtige retning, behøver ikke at være særlig kompliceret  – specielt ikke hvis man gør brug af muligheden for at få professionel konsulentrådgivning, der oftest har ekspertisen til at udføre optimeringsopgaver på en effektiv og rationel måde. En af de gode kompetencer der findes på området, er salgscoach Jannich Rindom, der har beskæftiget sig med salg, telemarketing og mødebooking i mere end 14 år og som har stor erfaring inden for coaching og træning i moderne salg.

 

Jannich Rindom leder og arbejder fra firmaet 'Phoner2Support', en virksomhed der har vist sig at være en pålidelig kompetence på området og som altid er i front med i den seneste udvikling inden for området af salg, coaching og optimering af salgsvirksomheder. 

 

Uanset hvilke behov der er for at følge med tiden – og hvordan man ønsker at optimere sin salgsvirksomhed - så handler det om at give salgsteam, sælgere og ledere de ressourcer, de har brug for til at lykkes. Også i fremtiden.

Skal Phoner2support ApS hjælpe dig på vej:

du kan læse mere om holdet bag her:

https://www.phoner2support.dk/jannich-rindom-phoner2support/

Få besked når Jannich skriver Skriv dig op