Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivilligt arbejde som middel til at tiltrække, belønne og fastholde medarbejdere?

928 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 July 2017

Der er til stadighed en udfordring for virksomhederne at tiltrække de bedste kandidater, og vi hører løbende om, det er svært at finde arbejdskraft inden for bestemte områder. Og om deres udfordringer med at fastholde medarbejdere.

Måske kunne det være en ide for virksomhederne at begynde at tænke i frivilligt arbejde som en vej til at tiltrække, belønne og fastholde deres ansatte?

Vi har i mange år været vant til, at frivilligt arbejde er noget, vi udfører ved siden af vores arbejdsliv og ingen relation har til vores arbejdsgiver.

Men det tyder på, der blæser nye vinde også inden for dette område.

Ifølge en artikel fra det amerikanske tidsskrift Forbes fra juli 2017 ser Generation Y – også kaldet Millennials (født fra starten af 80’erne indtil starten af 00’erne) anderledes på dette. De er en generation karakteriseret ved, at en stor del af dem ikke skelner mellem job- og fritidsliv, og for dem er der to faktorer, der er vigtige for at have en godt arbejdsliv:

1)      Meningsfulde opgaver

2)      Meningsfulde relationer til den omgivende verden

Det kommer også til udtryk i, hvad de foretrækker af frynsegoder. De er ikke tiltrukket af bonus og lignende, men derimod af muligheden for at udføre frivilligt arbejde. Ifølge artiklen viser undersøgelser også, det tjener sig hjem at have en firmaprofil, der involverer sig og giver tilbage til samfundet – enten lokalt eller i mere internationalt perspektiv. Og ud fra et employer branding-synspunkt er der også fordele ved at være kendt for at være et firma, der gør sin del for, at verden bliver et bedre sted. Det kan for eksempel gøre det lettere at tiltrække kandidater, når der skal rekrutteres.

Artiklen er som nævnt fra det amerikanske tidsskrift Forbes, det vil sige fra et land, hvor frivilligt arbejde har været en mere naturlig del af livet end i Danmark. Dog viser en dansk befolkningsundersøgelse fra 2011 fra Skandia, at det i høj grad er vigtigt for 32,4 % af de adspurgte, at deres virksomhed tager et socialt ansvar. For 46,4 % er dette i nogen grad vigtigt. I samme undersøgelse svarer kun 13,5 %, de har mulighed for at lave frivilligt socialt arbejde i arbejdstiden.

Hos Skandia har alle medarbejdere to timer af arbejdstiden til rådighed hver måned til frivilligt arbejde. Timer, der kan spares op til hele dage. Og ifølge Skandia er det en win-win-situation for alle parter. Frivillige organisationer og folk i nød får den hjælp, de har brug for, og for virksomheden giver det glade medarbejdere og gør den til en mere attraktiv arbejdsplads. 

Og udover førnævnte fordele for employer brand og tiltrækning af kandidater kan fordelene være mere vidtrækkende. I en artikel ”Frivilligt arbejde kan være en konkurrencefordel” fra business.dk nævnes det, hvordan firmaet Coloplast samarbejder på frivillig basis med en handicaporganisation og på den måde bruger erfaringen i deres innovations- og produktudviklingsarbejde.

Fordelene ved at inkorporere frivilligt arbejde i virksomheden er mange – og det er værd for virksomhederne at begynde at kigge nærmere på denne mulighed i forhold til medarbejdere – både de fremtidige og dem, der allerede er ansat.

 

Kilder:

https://www.forbes.com/sites/sarahlandrum/2017/07/14/millennials-are-leading-a-revolution-in-corporate-volunteering-efforts/#22497ecf5c07

http://www.business.dk/karriere/frivilligt-arbejde-kan-vaere-en-konkurrencefordel

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Gitte blogindlæg Skriv dig op