Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

+15% Højere konvertering - med disse 3 ændringer

7,571 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 January 2011

Oplevelsen af checkout er vigtigt. Her taler vi om besøgende der har taget en - afgørende - beslutning om at "gå til kassen" eller "Køb", og i mange hendseende har de allerede gået igennem en varekurv, som ellers tit bliver brugt som regnemaskine. Frafald i dette flow er nogle gange den største grund til at du ikke har den konvertering du ellers drømmer om. Her er hvordan jeg løftede konverteringen med 15% ved at ændre 3 ting på en side. 

 

Resultatet af testen

Testens resultat var en 15% forøgelse af salget, med 98% statistisk validitet.

Opstilling af testen

Selve testen var en "radikal" ændringstest hvor man puljer flere elementer i en version (behandling) som man så tester op imod den oprindelige side (kontrollen). Jeg lavede på baggrund af vores konverteringsanalyser et setup hvor vi gik i dybten på 3 punkter.

Her er Kontrol vs Behandling

  

Selve checkout på slideshop.com er en ekstremt forenklet version af en traditionel webshop. De sælger et digitalt produkt (powerpoint præsentationer / elementer), og har derfor ikke behov for adresse tlf osv. Der er 3 enkle steps, hvor man til at starte med kun bliver bedt om email adresse (bruges også aktivt til kurv-recovery) for derefter at blive ledt videre til valg af betalingsform. 

Besøgende fra visse lande, vil blive bedt om at indtaste navn osv, at skattemæssige grunde. 

Igennem vores analyser afdækkede vi at der var 3 hovedproblematikker i denne fase -

 

1. Hvorfor beder i om min email adresse??

Når du handler på nettet, kører du rigtigt meget på "tomgang" eller på "rygraden" indtil du møder noget som du ikke forventede eller ikke er vandt til, og normalt når man handler på nettet bliverman ikke sådan bare kun spurgt om email adressen - det kan virke suspekt. 

Vi valgte derfor at tilføje en beskrivelse og en logisk handling (værdi) ved at gøre som man beder om. Vi beder jo om email adressen, og ved at tilføje at det faktisk er den email adresse download linket vil blive sendt til - ja så giver det lige pludselig mening. Ud over det tilføjede vi tekst der underbygger at vi ikke bare høster email adresse, men at vi respektere informationerne og ikke sælger eller deler det med nogen. 

2. Når jeg nu kommer igennem alt det her - hvad skal jeg så forvente ekstra fra jeres produkt / services ?

Unikt for produktet som Slideshop sælger, er der en problematik, som vi har identificeret at vi skal angribe - nemlig - kan jeg nu også bruge produktet helt når jeg nu har downloaded det. Det gør vi på mange punkter igennem hele shoppen med gratis prøver og en gratis guide, men vi mente også det var vigtigt - igen - at påpege at produktet rent faktisk kan modificeres rigtigt meget, og ikke bare er en masse billeder som ikke kan rettes. 

Som problematik for et digitalt produkt, er at man kan blive i tvivl om hvad der sker, hvis man nu mister sit download. Skal man så til at købe det igen? Vi valgte at adresserer dette ekstra tydeligt, og KUN i dette step for at give det ekstra pondus og ekstra værdi til netop dette step i beslutningsprocessen. 

 

3. Ja, jeg skal videre til betaling, men hvad skal jeg forvente?

Næste step bliver tydeligt vist er betaling, og derfor er det vigtigt at underbygge og støtte op omkring hvordan sikkerheden er på dette, og hvordan man kan betale.

- Vi valgte derfor at opstille sikkerhedselementer, samt de betalingsformer som man kan ende med at bruge, hvis man klikker videre.

 

Hvad afspejler dette resultat 

Selvom der er nogle elementer der er unikke for slideshop og den branche som de agere i, er det fælles for alle, at hvis man kan identificere de rigtige punkter som besøgende er bekymrede over eller stiller spørgsmålstegn til - både bevidst og ubevidst - så kan man målrette kommunikationen til de rigtige faser. Husk på, at der kan ligge rigtigt mange penge gemt i ikke bare at vælte de besøgende med alle punkterne, men at introducere dem langsomt og i tråd med beslutningsprocessen. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Karsten blogindlæg Skriv dig op