Bag om Meebox: “Før i tiden blev man nærmest stavnsbundet til sit webhotel. Det ville vi lave om på”

Meebox

Meebox er en virksomhed de fleste danske iværksættere, kender til. Bag virksomheden står de to iværksættere, Anders Eiler og Patrick Theander på henholdsvis 25 og 24 år. I dag holder virksomheden til i det famøse 8TALLET på Amager, har over 10 ansatte, mere end 15.000 kunder og et regnskab der viste et bruttoresultat på over 3.500.000 kr i 2014. Sådan har det dog ikke altid været.

Læs også: Medstifter af Volt: “Min mor spørger stadig hvornår jeg skal have et rigtigt job”

I 2010 var virksomhedens officielle adresse hjemme hos Patrick på Amager. De to iværksættere havde sammen drevet gamehosting firmaet, SpeedGaming, siden 2007. SpeedGaming er senere blevet solgt fra, så de to ejere kan fokusere fuldt og fast på Meebox.

“Meebox blev stiftet med den ambition at gøre op med den måde, hvorpå andre hosting-selskaber i Danmark drev forretning på. Da vi startede, var det at opsige et webhotel noget som nærmest krævede en universitetsuddannelse hos de store, etablerede selskaber. Før i tiden blev man nærmest stavnsbundet til sit webhotel. Det ville vi lave om på”, fortæller Patrick Theander.

I begyndelsen var pengene små. Der gik dog ikke lang tid før de første kunder begyndte at melde sig på banen, blandt andet takket være de to ejeres tilstedeværelse på Amino.

“Vi brugte meget tid på blandt andet at være tilstede på Amino og skaffede også de første kunder gennem Google AdWords m.m. At opleve at de første kunder begyndte at tikke ind var en helt fantastisk følelse. Det beviste over for os selv, at det vi lavede var rigtigt”, forklarer Patrick Theander om de første par kunder.

Efter cirka et halvt års drift begyndte de to ejere også at udbetale løn til sig selv. I første omgang drejede det sig ikke om mere end et par tusind kroner, men det var stadig en klar indikator på, at virksomheden bevægede sig i den rigtige retning. Det kunne lade sig gøre, fordi de to ejeres økonomiske forpligtelser var begrænsede, da begge var studerende. Anders Eiler læste på Aalborg Universitet, mens Patrick Theander var i gang med sin uddannelse på Niels Brock. 

Eftersom virksomheden vækstede, blev de to iværksættere også hurtigt klar over, at virksomhedens samarbejdspartnere skulle kunne følge med, forklarer Patrick Theander:

“Noget vi også hurtigt blev bevidst om, var at vi var nødt til at have leverandører og samarbejdspartnere, som kunne følge med i vores vækst. Blandt andet derfor skiftede vi datacenter. Vi skiftede fra en tysk leverandør til danske Netgroup. Det gav mening, da Netgroup havde en klar forståelse for vores behov eftersom vi vækstede voldsomt.”

Læs også: CAPSTORE: Fra webshop til fysisk butik

Kundeservice over alt andet

Flere og flere fik øjnene op for Meebox, takket være en blanding af lave priser og et enormt fokus på slutkunden. Eftersom flere og flere kunder begyndte at komme til, var det yderst vigtigt for de to ejere at skaffe sig hjælp til håndtering af nogle af de mange opgaver. De første medarbejdere der blev ansat var alle centreret omkring virksomhedens tekniske afdeling samt kundeservice.

Først i 2013 – hele tre år efter virksomhedens stiftelse – blev den første salgsmedarbejder ansat. I dag består salg og marketingafdelingen af én fuldtidsansat, to deltidsansatte og en praktikant.

“At vi fra start af valgte at fokusere på kundeservice og teknik er ingen tilfældighed. Både Anders og jeg var overbeviste om, at vi, hvis vi kunne give kunderne en god oplevelse med vores produkt, så ville ordet sprede sig. Vi har dog senere også måtte sande, at et stærkt marketing og salgsteam er ekstremt vigtigt. Men kundeservice og den bagvedliggende teknik har altid været af høj prioritet”, forklarer Patrick Theander med henvisning til at teknik og kundeservice i dag udgør over halvdelen af den samlede medarbejderstab.

I dag – fem år efter virksomheden blev stiftet – kigger Patrick og Anders tilbage på de sidste par år med en enorm stolthed over de resultater der er blevet opnået. Det har dog ikke været uden bump på vejen.

“Vi har arbejdet hårdt sammen med resten af holdet her hos Meebox for at komme hertil. Det er der slet ingen tvivl om”, fortæller Anders Eiler, som med titlen som CTO sidder med det tekniske ansvar.

“Både Patrick og jeg har hele tiden været klar over hvor det er vi gerne vil hen. Vi har dog løbende også eksperimenteret og taget chancer – store chancer. Nogle gange er det gået godt, men det har bestemt også resulteret i nogle mindre lussinger.”

En af disse lussinger kom i form af et fejlslagent forsøg på at trænge ind på fibernet-markedet. Meebox havde lavet en aftale med en etableret udbyder om videresalg af fibernet. Det viste sig dog, at det var langt mere besværligt at sælge fibernet end først antaget. Blandt andet gjorde de lange salgsprocesser det til en mindre rentabel forretning, forklarer Patrick Theander. Fibernet-produktet blev officielt taget af hylden i starten af 2015.

“Efter vores forsøg på at bryde ind på fibernet-markedet, er det nu blevet endnu mere klart for os, at fokus uden tvivl skal være på vores kerneforretning. Det er noget man tit hører, men jeg vil mene at fibernet-historien er et klart eksempel på dette. Vi leverer hosting, har altid gjort det og det er det vi er gode til. Derfor har det kun været naturligt at tilføje cloud hosting som et seriøst alternativt til traditionelle webhoteller, hvorimod vi med fibernet nok forsøgte at gabe over for meget nyt”, fortæller Patrick Theander.

Stifterne af Meebox’ bedste råd til nye iværksættere

1. Begræns dine beslutninger

De beslutninger en iværksætter tager er afgørende for virksomhedens fremtid og udvikling. Derfor skal man være i stand til at tage mange gode beslutninger. Jo større og mere succesfuld en forretning bliver, jo flere beslutninger skal der tages. Hjernens evne til at tage beslutning er ikke uendelig. Det opdager du især, når du skal tage hundredevis af beslutninger om dagen. Du bliver frustreret og ude af stand til at tage selv helt små beslutninger.

Derfor så sørg for at begræns mængden af “ligegyldige” beslutninger du tager og fokuser på de vigtige beslutninger – de beslutninger der udvikler din virksomhed. Sørg for at minimere eller helt eliminere beslutninger som: “hvad skal jeg have på i dag” eller “hvad skal jeg have til aftensmad”. Meget succesfulde iværksættere, som f.eks. Mark Zuckerberg, har valgt konsekvent at have den samme t-shirt og de samme bukser på, fordi han på den måde slipper for 7 beslutninger om ugen.

Man kan også nøjes med at afsætte 30 min hver søndag til at beslutte hvilket tøj man skal have på og hvad man skal have til aftensmad i den kommende uge. Eller er man så heldig at have en overbærende kæreste, der kan holde ens arbejdsnarkomani ud, så kan man overlade den type beslutninger til ham/hende. Det vil gøre en mærkbar forskel på sigt.

 

2. Hold fokus

Som iværksætter kan man hurtigt gå i gang med mange ting, mange projekter og mange virksomheder på samme tid. I min optik er de mest succesfulde iværksættere dog dem der formår at fokusere størstedelen af deres tid på ét projekt. Det er bedre at have ét projekt der kører 110%, end mange projekter der kun er 75% færdige. Dette gælder også projekter internt i virksomheder. Så hold fokus på det du mener, der har den største værdi her og nu.

3. Slå hjernen fra

De bedste idéer vi nogensinde har fået, har vi fået, når vi har slået hjernen helt fra. Gode idéer er værd at afsætte tid til at få, for der er intet der øger din produktivitet og motivation lige så meget, som gode idéer. For mange opstår denne sindstilstand typisk, når de skal til at sove – ikke ligefrem det bedste tidspunkt.

Det du dog kan gøre i det tilfælde, er at få skrevet det ned med det samme, for ikke før får du lov til at sove ordenligt. Igennem træning og meditation, kan man også lære sin hjerne at komme i den sindstilstand meget hurtigere end normalt. Det kræver komplet ro og ingen forstyrrelser. Hvis man ligger sig på sofaen i 30-40 minutter kan man også ofte opnå samme sindstilstand.

Selvom du ikke nødvendigvis får de store idéer hver gang, så kan du nyde effekten af at din produktivitet efterfølgende bliver forøget, fordi din hjerne har haft mulighed for at komme ned i tempo.

Læs også: Manden bag Nordic Race: “Jeg havde ideen og min partner havde 5.000,-“

Interviews Og Gæsteblogs

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

Icebreaker Urban – ismaskinen der får folk til at f... Philip Roager 2018-10-16
Glem dine følelser, hold fokus og sælg rationelt Philip Roager 2018-09-11
SEO tendenser i 2018 Anders Hahn Madsen 2018-01-17
” Er det nu vi skal gøre noget 100% sammen? Det var han ... Kasper Hansen 2017-10-11
23-årig studerende køber virksomhed på Saxis: Arbejd hård... Kasper Hansen 2017-03-21