10 måder du kan minimere dine omkostninger

minimer_omk

I følgende blogindlæg vil Morten Kristensen dele lidt ud af sin viden om at minimere omkostninger, gennem 10 konkrete tips.

Hvem er Morten Kristensen?

I tidens løb har jeg startet 3 separate forretninger op, som alle 3 er helt forskellige. Customfit er et online outlet med designer solbriller til lave priser. En traditionel webshop, dog er solbriller en rigtig dyr branche at starte op i, fordi det kræver et stort udvalg, og dermed rigtig mange penge til lagerbinding. Cosmos Co og Cosmos Co shoppen , som er starten af eget mærke indenfor helsebranchen. Her skal produktion forenes med branding og en webshop. Igen noget der er rigtig dyrt. Og til slut ophavsretservicen Not Allowed, som varetager ophavsretskrænkelser på vegne af en lang række klienter.

Alle 3 services er forskellige, fordi udgangspunktet og måden at starte dem på, ikke er ens. Men da jeg har en fortid indenfor discount sektoren, og her har jeg taget nogle basale principper fra. Principper om, at hver krone/euro der er sparet, den er tjent.

Hvad betyder det at minimere omkostningerne?

Nogle har den absurte holdning, at spare penge altid er lig med, at man vælger det billigste tilbud ud fra prisen. Sådan kan man selvfølgelig vælge at anskue det, men det er ikke nødvendigvis den smarteste strategi.

Vil du have fokus på dine omkostninger, er det sindssyg vigtigt, at du har en langsigtet strategi. Dvs du ikke nødvendigvis går ud fra her og nu prisen, men også den pris, som det vil koste at holde forretningen kørende. Et godt eksempel er hjemmesider eller webshops.

Får du f.eks et tilbud på 5.000 kr for en hjemmeside/webshop, er det måske den billigste pris her og nu, men det kan faktisk godt være, at siden/shoppen til 15.000 kr faktisk er den billigste løsning på sigt. Måske fordi driftsomkostningerne er lavere, det samme gælder vedligeholdelsesomkostningerne mm.

Derfor handler minimering af omkostningerne om, at du holder alle forhold op imod hinanden, inden du vælger, hvilken løsning der er mest rentabel. Og her er det sindssyg vigtigt, at du husker alle forhold, for ofte er skjulte omkostninger den største dræber, som bare suger penge ud af din pengepung.

Men omkostnings minimering handler ikke kun om kr og øre. Tid er også et sted, hvor du skal have fokus. For tid er penge i en forretning, og derfor kræver det også, at du bruger din tid fornuftigt.

Et eksempel kan være, om du skal vælge Adwords eller affiliate marketing. Misforstå mig ikke, begge dele kræver tid og opmærksomhed, men Adwords kræver nok mindst tid, når først kampagnen er opsat. Affiliate marketing kræver, modsat hvad mange tror, rigtig meget tid, hvis du vil have det optimale ud af dine affiliale marketers.
Derfor skal du gøre op med dig selv, hvor meget tid har du, og hvordan udnytter du den bedst muligt.

10 steder du nemt kan minimere dine omkostninger

Her kunne jeg sikkert lave en liste med flere hundrede punkter, men det vil du ikke få det store ud af. I stedet vil jeg lave en lille liste med nogle steder, hvor det er let at spare penge, og vise dig med eksempler, hvordan du rent praktisk kan gribe det an. Og her virkelig mange penge at spare!

♦ Hosting
♦ Bank
♦ Husleje
♦ Webshop
♦ Emballage
♦ Markedsføring
♦ Tilkøb af services f.eks tekstforfatter
♦ Forsikringer
♦ Fragt og shipping
♦ Alt det andet

Lad os tage dem punkt for punkt. Husk på, at der ikke findes en facitliste, og at nedenstående råd og tips kun er vejledende. Det er ikke sikkert, at alle punkterne passer ind i din forretning, eller du kan spare penge alle steder, men de fleste vil kunne spare en del, hvis de blot bruger lidt tid.

Læs også: Hvad er god service?

1. Hosting – Det er et sted, som kan være utrolig svært at gennemskue, for hvem skal du vælge? Der findes et hav af udbydere, og priserne varierer fra 7-10 kr pr md op til flere hundrede eller tusinde kr. Som udgangspunkt får du normalt, det du betaler for. Men dette skal du selvfølgelig holde op imod dit behov.

Skal du have en hjemmeside, så er f.eks Unoeuro et super alternativ i den helt billige ende. Det samme i starten af en webshop, som altid kan flyttes til en anden hostingvirksomhed, når behovet er der. Så tjek hosting markedet ud før du vælger! Benyt evt andres råd og henvisninger, det er altid en god måde at vurdere firmaerne på.

2. Bank – Her er der rigtig rigtig rigtig mange penge at hente. Hvornår har du sidst tjekket, om du betaler overpris hos din bank? Mange tænker ikke over, at det er muligt at forhandle bankaftaler. Og at dette skal gøres løbende, hvis du ikke vil ende med at betale alt alt alt for meget for en erhverskonto, samt betale høje gebyrer, renter og omkostninger for de forskellige services.

Et godt tip er altid, at du minimum en gang om året gennemgår din bankaftale, og derefter forsøger at optimere denne, enten ved at forbedre den med din nuværende bank, eller ved at få tilbud fra andre banker.

3. Husleje – Der er rigtig mange penge at spare på huslejen. Det er vist ingen hemmelighed, at især webshops har en fordel, hvis firmaet ligger udenfor de 5 største byer i DK, hvor især KBH og Aarhus er meget dyre. Der er store månedlige besparelser at hente, hvis du tænker lidt strategisk fra start, og placerer og starter dit firma fra en by eller område, hvor huslejen er lav.

Det er de letteste penge at spare, det kræver nemlig kun planlægning, og så tikker besparelserne ellers ind hver måned fra start.
Bor du i storbyen, er det måske en fordel, hvis du starter i et kontorfællesskab, da disse ofte er billigere, end at have et kontor selv.

4. Køb af Webshop – Her er det meget vigtigt, at du ikke kun kigger på prisen til selve shoppen, men også hvad det koster fremadrettet at holde shoppen kørende. Udvalget af shopsystemer er enormt, hvorfor det er vigtigt, at du tjekker mulighederne ud, men også hvad det koster at udvikle i systemet fremadrettet.

Her ligger den største skjulte omkostning for rigtig mange shops. Du må derfor ikke bare stirre dig blind på selve prisen for shoppen, da det kun er en del af udgiften ved at have en shop.

5. Emballage – Kan du spare 0,50-1 kr pr emballage enhed, vil det overraske de fleste, hvor mange penge det egentlig kan blive til i løbet af bare et år i en nogenlunde stor webshop. Det samme gælder for tape og evt fyld til kasserne.

Er du en god købmand, kan du hente mange tusinde kroner årligt i besparelse på emballage posten. Tjek priserne, og køb fornuftigt ind, det kan godt betale sig.

Læs også: 9 grunde til at du skal sælge selv i stedet for gennem en mægler

6. Markedsføring – Rigtig mange firmaer spilder enorme summer på markedsføring, som intet giver. Der er intet lettere end at bruge en milliard på markedsføring, for mulighederne for markedsføring er i dag så mange, at pengene flyver ud af pungen.

Det er derimod en præstation, at tjene penge på markedsføringen. Noget som kræver øvelse og viden. Vær derfor ikke bange for at prøve nye ting, men minimer evt udgifter før du ved, om markedsføringen virker og giver noget.

7. Tilkøb af services – Køber du services fra freelancere, håndværkere eller andet, er det lidt vigtigt, at du tjekker priserne og henter tilbud flere steder fra. Især ved kreative freelancere, så som designere, tekstforfattere og til dels programmører, må du ikke alene se på prisen, men også nøje tjekke den kvalitet, som du får.

For ved f.eks illustrationer, hjemmeside design mm spiller udtrykket en stor rolle, og der kan det dyre design konvertere meget bedre, end det billige.
Her kan du let spilde mange tusinde kroner på ingenting.

8. Forsikringer – Hvornår har du sidst tjekket, om dine erhvevsforsikringer, f.eks forsikring af varelageret? Hvis du ikke jævnligt tjekker markedet ender du med at sove fast i en aftale med dit nuværende forsikringsselskab, men hvor dine fordele bliver mindre og mindre.

Ligesom ved bank er det nødvendigt, at du årligt tjekker dine forsikringer, og sammenligner dem med priserne i markedet. Du kan let hente mange tusinde kroner i besparelser, enten ved at forhandle med dit forsikringsselskab, eller hvis du skifter til et andet selskab med et bedre tilbud.

Læs også: Hvordan forhandler du dig til en god handel?

9. Fragt og shipping – Når du sender pakker, kan du tit forhandle dig til gode aftaler, eller du kan benytte nogle af de services, som der findes. Her kan du spare nogle nemme kroner. Men de helt store penge er at spare på de varer, som du skal have fragtet hjem.

Her skal du tjekke, om det kan betale sig at benytte leverandørens løsning, eller om du selv bør arrangerer fragten. Især på fragt fra f.eks Kina er der store besparelser at hente, hvis du gør det korrekt.

10. Alt det andet – Ud over disse punkter er der rigtig mange andre steder, hvor der kan spares penge. Det gælder både ved ansættelsen af de rette medarbejdere, på varmeregningen, på lys ved at benytte de rigtige pærer, på computere og elektronik ved at købe de rigtige enheder fra start osv.

Som selvstændig er det super vigtigt, at du hele tiden har øje på omkostningerne, da det er her, du kan skille dig ud fra konkurrenterne.

Faglige ArtiklerInterviews Og GæsteblogsVærktøjskassen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler som også interessere dig

Undersøg virksomhedens SEO inden du køber den Mette Jeannot 2024-02-29
Køb og salg af virksomheder udenfor Danmark Niels Ryding Olsson 2022-11-14
6 Råd: Sådan kommer du i gang med influencer marketing Niels Ryding Olsson 2021-02-09
Køb af ny hjemmeside? Pas på den her slags ulovlige SEO Niels Ryding Olsson 2020-09-22
Skattemæssige faldgruber ved aktie- & aktivoverdrage... Lars Aamann 2020-07-14