Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af madordning

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har er lidt på bar bund ift. nogle spørgsmål omkring beskatning af madordninger.

Flere og flere store virksomheder, med dertilhørende kantiner, er begyndt at tilbyde deres ansatte muligheden for at købe aftensmad med hjem. Jeg har hørt om flere eksempler hvor det er muligt at købe f.eks. et aftenmåltid, plus salat til helt ned omkring 50-60 kr. Og her er der tale om et måltid så stort at det dækker behovet for en familie på 4, med to små børn.

Det fremgår af Dansk Erhvervs hjemmeside, at "Betaler den ansatte for kosten, sker der kun beskatning, såfremt prisen er lavere end arbejdsgiverens indkøbs- eller fremstillingspris (ekskl. faste omkostninger)". Dvs. at koster et måltid 100 kr. at lave, skal arbejdsgiveren betaler de 40-50 kr. og medarbejderen skal beskattes af det resterende beløb, altså 50-60 kr?

Det jeg gerne vil, er at gå ind og tilbyde virksomheder, uden lignende ordninger, at give deres ansætte det her som en personalegode. Så spørgsmålene går på hvordan jeg skal lave sådan en aftale?

Hvis ikke virksomheden er interesseret, men de ansætte er, er det så muligt at stadig lave nogle skattemæssige fordele ift. hvis virksomheden var involveret?

Og hvordan foregår det rent praktisk? Betaler medarbejderne det fulde beløb, for så derefter at blive kompenseret af arbejdsgiveren. Eller betaler arbejdsgiveren det fulde beløb, for så derefter at trække penge fra medarbejderens løn?

Håber der er nogle skatteeksperter derude der kan give mig en hånd :)

På forhånd tak.

Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg synes ikke der er så meget beskatning i det faktisk. Betaler medarbejderen den fulde pris - ingen skat. Betaler medarbejderen ikke den fulde pris - så er det skat - da det jo så er mad i stedet for løn

Medarbejderen direkte må derfor købe af dig som han vil hvis ikke arbejdsgiver vil være med - og så betaler medarbejderen jo det som det koster

Vill arbejdsgiveren være med og købe af dig - så betaler han det som det koster fra dig - og så er det en omkostning fra ham og om hans medarbejder skal beskattes af maden, afhænger udelukkende om hvorvidt de betaler det samme for den som arbejdsgiveren der køber den af dig - eller betaler mindre - hvor de så beskattes af forskellen

Jeg kan ikke se en skattefordel, men måske en bekvemmelighed og hvis arbejdsgiveren med storkøkken kan lave mad billigt - så en besparelse der for medarbejderen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)