Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omvendt betalingspligt ved videresalg - for dummies som mig....?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Djursland
Tilmeldt 16. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et lille firma, hvor jeg servicerer private og mindre virksomheder med IT i fritiden. Jeg har for nyligt solgt en bærbar til en virksomhed, og denne er jo omfattet af omvendt betalingspligt på moms. Hvordan og hvorledes bogfører jeg dette, da der på fakturaen fra grossisten ikke er anført moms til min virksomhed pga samme regel, og jeg har jo heller ikke moms på min faktura til køberen, da denne er momsregistreret? Jeg går ud fra at mine standardkonti ikke virker, da der beregnes moms på disse (benytter Dinero). Jeg har søgt lidt på hjælp, men ender altid med at finde svar på hvordan det håndteres, hvis man køber en vare med omvendt betalingspligt til brug i virksomheden, hvilket jo ikke helt hjælper mig her :)

Bonusspørgsmålet går så på, hvordan jeg skal håndtere det, hvis jeg en dag sælger noget med omvendt betalingspligt til en privat? Jeg har jo ikke noget indgående moms på disse varer fra grossisten - skal jeg så bare opkræve alm 25% på disse varer, og afregne som normalt med Skat?

På forhånd tak :)

Mvh Tommy

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy,

du skal være opmærksom på, at du på salgssiden kun er omfattet af den omvendte betalingspligt, hvis mere end 50% af din omsætning er B2B.

Hvis din omsætning er det, så skal du til dine erhvervskunder udstede en faktura uden moms. Du børe oprette en konto i kontoplanen til håndtere dette salg, da det skal med på momsangivelse i rubrik C.
Du endvidere på disse fakturaer gøre opmærksom på at salget er omfattet af disse regler, det kan ske ved at have følgende tekst på fakturaerne 'Omvendt betalingspligt - køber afregner momsen'. 

Salget til private sker som hidtil.

Jeg håber, at dette hjalp.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Djursland
Tilmeldt 16. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig!

Jeg skal vel oprette både en konto til køb, og en til salg af disse varer? Jeg har over 50% B2B, så jeg skal ikke opkræve momsen på erhvervskunderne, ud fra hvad jeg har kunnet læse mig frem til.

Når så man kunde får en af disse fakturaer med omvendt betalingspligt, hvad er det så lige de skal indberette? Eftersom der er 0 kr på i moms på min faktura, og varen er alligevel er fradragsberettiget, så giver det vel stadig bare et stort rundt nul?

Mvh Tommy

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Larsen:
Når så man kunde får en af disse fakturaer med omvendt betalingspligt, hvad er det så lige de skal indberette? Eftersom der er 0 kr på i moms på min faktura, og varen er alligevel er fradragsberettiget, så giver det vel stadig bare et stort rundt nul?

Jeg mener, at både Anette Sand og Cookie har skrevet om dette her.

Og jeg kan tage fejl, men så vidt jeg har forstået, skal kunden både indberette momsen som salgs- og købsmoms, så det kommer til at gå lige op - men altså ikke et rundt nul.

Men jeg håber, der kommer nogle kloge hoveder på banen, der kan svare mere præcist.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy,

når man modtager en faktura med omvendt betalingspligt, så skal momsbeløbet beregnes og angives både som ud- og indgående moms. De fleste regnskabsprogram inkl. Dinero er forberet på dette.

Det er kundens pligt at indberette dette, men likviditetsmæssigt er det neutralt. 

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

SWcotspain:
så skal momsbeløbet beregnes og angives både som ud- og indgående moms.

Yes - og for god ordens skyld lige nævne at værdien også skal medtages i rubrik c.

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Yes - og for god ordens skyld lige nævne at værdien også skal medtages i rubrik c.

Netop og som jeg skrev tidligere, så er det derfor en god ide, at oprette en separat omsætningskonto, såfremt regnskabsystemet ikke kan håndtere dette automatisk.

Mvh

Stig 

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Larsen:

Jeg har et lille firma, hvor jeg servicerer private og mindre virksomheder med IT i fritiden. Jeg har for nyligt solgt en bærbar til en virksomhed, og denne er jo omfattet af omvendt betalingspligt på moms. Hvordan og hvorledes bogfører jeg dette, da der på fakturaen fra grossisten ikke er anført moms til min virksomhed pga samme regel, og jeg har jo heller ikke moms på min faktura til køberen, da denne er momsregistreret? Jeg går ud fra at mine standardkonti ikke virker, da der beregnes moms på disse (benytter Dinero). Jeg har søgt lidt på hjælp, men ender altid med at finde svar på hvordan det håndteres, hvis man køber en vare med omvendt betalingspligt til brug i virksomheden, hvilket jo ikke helt hjælper mig her :)

Bonusspørgsmålet går så på, hvordan jeg skal håndtere det, hvis jeg en dag sælger noget med omvendt betalingspligt til en privat? Jeg har jo ikke noget indgående moms på disse varer fra grossisten - skal jeg så bare opkræve alm 25% på disse varer, og afregne som normalt med Skat?

På forhånd tak :)

Mvh Tommy

Hej Tommy.

Du skal oprette en ny konto under omsætningen og vælge omvendt betalingspligt som momskode.

Så klarer Dinero angivelsen på momsangivelsen :)

Se hvordan du opretter en konto her:

https://dinero.dk/support/opret-ny-konto/

De bedste hilsner

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46433
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Larsen:
Bonusspørgsmålet går så på, hvordan jeg skal håndtere det, hvis jeg en dag sælger noget med omvendt betalingspligt til en privat? Jeg har jo ikke noget indgående moms på disse varer fra grossisten - skal jeg så bare opkræve alm 25% på disse varer, og afregne som normalt med Skat?

Dit salg er jo helt uafhængigt af om du har betalt moms ved købet eller ikke så ja -

Alle dine salg til private skal du tillægge moms og alle dine salg til virksomheder er også helt uafhængigt af om du har betalt moms ved købet. Har du over 50% af din omsætning til CVR registrerede skal det sælges med omvendt betalingspligt til CVR registrerede - har du under 50% skal du lægge moms på, også til firmaer og bogføre helt almindeligt med moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Djursland
Tilmeldt 16. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle!

Tak for de mange gode svar, jeg har fået sat det på plads, som jeg egentlig var i tvivl om, og sikkert lært lidt mere :)

Mvh Tommy

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)