Ja og ja :)
Hvordan er processen og hvordan får man størst succes med den?
Hej Christina
Der er flere måder at distribuere en pressemeddelelse. Online findes der nogle tjenester til formålet, dog vil jeg sige at personlig kontakt til journalisten er den bedste måde - især hvis du ønsker et tilknyttet link.
Udfordringen i en pressemeddelelse er at fange opmærksomheden. Da nyhederne skabes i og af medierne gælder det om at indrette sig efter de konventioner, som karakteriserer journalisternes fællesskab - med andre ord, du skal kommunikere på samme måde som journalisterne.
Når du skal lave en god pressemeddelelse vil jeg anbefale at du tager udgangspunkt i nyhedstrekanten så har du: De vigtigste informationer først - og de mindre vigtige informationer til sidst.
Der er en række nyhedskriterier, som kan være med til at få journalisten til at bringe historien:
- Nyheder inden for det seneste døgn får størst værdi
- Jo mere entydighed jo større værdi
- Kulturel nærhed, relevans
- Jo tættere en begivenhed ligger på det, vi forventer og ønsker, desto større nyhedsværdi
- Jo mere uventet, desto større nyhedsværdi
- Jo mere en begivenhed stemmer overens med det medierne plejer at dække desto større nyhedsværdi
- Jo mere en begivenhed stemmer overens med balancen i medierne, desto større nyhedsværdi
- Henvisning til eksperter
- Henvisning til noget negativt.
Så når du skal forme din pressemeddelelse vil det være en rigtig god idé, at have ovenstående i tankerne.
Selve udformningen kunne være:
1. Overskriften
2. Sammenfatning af de vigtigste og mest centrale informationer
3. Uddybning af de centrale informationer
4. Angivelse af kontaktperson og kontaktsted
5. Evt. Bilag
Det var så lige den korte forklaring :) Håber du kunne bruge lidt af det alligevel.